3 van de 15
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
De baby Bentley van Wimb: Ons bin zuunig
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 17 oktober 2020 09:06 AM
  [ # 31 ]

De APK vervaldatum van de Jaaag is 1 november en dat vind ik een makkelijk te onthouden dead-line. Echter, van de Bentley weet ik alleen dat het ergens in november is.
Omdat het Britse staal sinds vorige week weer ruim een jaar het milieu mag verpesten, heb ik maar gelijk doorgepakt en ook de Duitse Spanjaard weggebracht.
Er moest wel het een en ander aan gebeuren voordat ‘ie werd goedgekeurd: een gebroken voorveer, een gare remslang, versleten bandje en het glaasje van de kentekenverlichting ontbrak.
Ik heb gelijk ook maar een nieuwe accu er in laten zetten omdat de uiterste houdbaarheidsdatum van degene die er in zat, ruim 6 jaar geleden verstreken was.

Al met al dus weer een investering in een auto waarvan ik steeds zeg dat hij naar de sloop gaat zodra er grote reparaties aan zijn. Maar tja, hij is niet rot, het zijn goedkope zaken en hij start, loopt en rijdt verder zonder problemen. Wat ook meetelt is dat hij goedkoop in gebruik is.

En de keurinng? Goedgekeurd met de aantekening ongelijke bandenspanning op een as. Dezelfde aantekening die de Jaguar heeft. Laughing

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 20 januari 2021 06:32 AM
  [ # 32 ]

We zijn inmiddels enkele maanden verder en de baby Bentley doet braaf z’n werk als daily driver. En met nukken van een baby:
Eind oktober besloot de recirculatiestand er mee te nokken. Die gebruik ik regelmatig omdat er, ondanks het interieurfilter, boombladeren in het ventilatorhuis komen en dat geeft een irritante ratel. Door de blower even op recirculeren te zetten schieten ze dan los.
Afijn, Deutsche Engineering, dus het ventilatorhuis zit onmogelijk ingebouwd: Een deel van de middenconsole los, handschoenenkastje er uit, nog wat zijspul van het dashboard en dan heb je min of meer toegang tot het ventilatorhuis. Na wat geklooi de auto op contact gezet en, ja, de recirculatie doet het weer. De auto was zo blij met deze reparatie dat uit pure vreugde het airbaglampje bleef branden. Grrrr
Het blijkt dat bij VAG een tijdelijke airbagstoring als permanente storing wordt opgeslagen. In mijn geval had de passagiersairbag zich niet gemeld omdat ik de steker had losgetrokken om het handschoenenkastje te kunnen verwijderen. Duh.
Gelukkig is dat met een VAG-geschikte OBD-scanner te resetten. En die dingen zijn maar een paar tientjes.

Nu was het zo dat de auto al heel lang soms een kraak had. En een paar weken geleden tijdens een rit werd het zowel luider als vaker dan soms. Hmmm…. Een vlugge visuele inspectie leerde dat de pokkepokstangetjes links en rechts volledig aan gort waren: rubber hoezen heel erg ver opengescheurd en het vet goeddeels weg. Dus nieuwe besteld en meteen maar nieuwe rubbers voor de stabilisatorstang.


Helaas, het gekraak bleef. Omdat het bij de Seat ook kan liggen aan de draagarmrubbers, of de bevestiging van de fuseekogel, of, of of, heb ik de auto naar de plaatselijke beun gebracht. Het bleek een verrotte homokineet te zijn. Omdat hij geen zin had om de homokineet te vervangen (wat ik me goed kan voorstellen), heeft hij er voor 100 Euro een nieuwe aandrijfas in gezet. Mr. Green

Het hok rijdt weer kraakvrij en stuurt ook weer strak. En mag dus blijven.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 22 augustus 2021 07:25 AM
  [ # 33 ]

De afgelopen tijd ben ik bezig geweest om niet noodzakelijke achterstallig onderhoud uit te voeren omdat intussen wel duidelijk is dat de Seat een blijvertje is ondanks zijn verkreukelde uiterlijk.
Onder meer de bakolie is vervangen en er vallen mij bij dit soort klusjes twee dingen op:
- online is niet duidelijk te vinden hoe je het moet doen.
- het is allemaal net niet goed te doen op straat. Hoe vreemd het ook klinkt, de Jaguar is een veel beunvriendelijker auto. huh

Afijn, voor de bakpluggen is een niet-gangbare imbus nodig. Gelukkig had ik een ‘special tool’ in mijn bak met schroeven, moeren, afstandbussen, etc.:

Laughing

Ook heb ik de beruchte carterontluchting vervangen.

Ook hier weer: het zijn maar drie boutjes maar er is net niet goed bij te komen.

Ik rij er al een paar dagen mee en het blok is aan de buitenkant nog steeds droog. Ik ben benieuwd hoeveel kilometer ik nu op een liter olie kan afleggen; dat was minder dan 1.000.
In ieder geval pakt het motortje beter op, gaat verder in toeren en lijkt zuiniger.

Op het to do lijstje heb ik verder de volgende zaken kunnen afstrepen:
- tweede sleutel met werkende a.b.
- uitlijnen met vierseizoen banden (huismerk, €70 per stuk, all in)
- nieuwe bobines (the BBY engine eats them for breakfast)
- nieuwe MAP-sensor
- nieuw slotmechanisme bestuurderskant.
- achterruimverwarming doet het eindelijk. Waarom die het niet deed, kwam ik bij stom toeval achter. Er bleek een 5A zekering stuk te zijn met de veelzeggende omschrijving ‘instrumentcluster’. En als alles van het instrumentcluster gewoon functioneert én de zekering waar de achterruitverwarming achter zit wél heel is, dan is dat natuurlijk het eerst waar je aan denkt. Not.

Ik ben wel blij dat zo’n Ibiza 6L met een BBY motor een 13-in-een-dozijn product is want onderdelen zijn volop te krijgen voor Action-achtige prijzen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 08 oktober 2021 06:23 AM
  [ # 34 ]

Afgelopen dinsdag zijn we teruggekomen van drie weken Italië. Dat klinkt dan wel leuk en vrolijk, maar de aanleiding is dat mijn schoonzuster kanker heeft. Het was dus niet echt een vakantie.

Omdat we onder meer naar Aprilia en Avellino gingen, en waarschijnlijk ook naar Rome en Napels, zijn we met de Seat gegaan. Die had ik ook helemaal daarvoor geprepareerd. Helemaal? Nou, bijna, maar net niet helemaal.
Naast het droogleggen van de motor, had ik ook de wielen laten uitlijnen en er vier ‘nieuwe rubbers onder laten gooien’ (Heerlijk irritant Gooise kakpraat. Mr. Green )

Net over de grens met Zwitserland een lekke band. confused Gelukkig is zo’n Ibiza 6L nog uitgerust met een reservewiel in een normale maat zodat ik de rest van de tijd met de reserveband heb rondgereden. Overigens een band van een klein jaar uit die vanwege de verkeerde uitlijning aan de binnenkant is afgesleten.

Wat had ik in de voorbereiding gelaten voor wat het was? De koppeling. Die is al gaar zolang ik de auto heb. Happerig aangrijpen, maar niet slippen. Daar heb ik dus meer dan twee jaar mee rondgereden, tot die bewuste ochtend toen ik mijn schoonzuster naar het ziekenhuis bracht. Bij intrappen van de koppeling een naargeestig ratelend geluid dat met de minuut erger leek te worden.
Via haar man het hok naar een bevriende garage gebracht en die heeft er voor een vriendenprijsje een nieuwe koppeling ingezet.

Pics say more than thousand words:

Volgens mij was dat wel aan vervanging toe. Laughing

De reis is verder zonder problemen verlopen. Ik ben tevreden met het verbruik van het VAG-hok. Het BBY-motortje staat er om bekend dat het olie lust en op de ruim 4.000 km heb ik een liter bijgevuld. En het benzineverbruik zit tussen de 1:15 en 1:16 wat ik helemaal niet gek vind voor een auto die zowel heen als terug was afgeladen met ‘goodies’ en ook intensief gebruikt is in de bergen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7690
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 08 oktober 2021 08:29 AM
  [ # 35 ]

Niet gek na achttien jaar. Hoeveel heeft deze bB eigenlijk gelopen?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 09 oktober 2021 05:59 AM
  [ # 36 ]

De baby heeft intussen al bijna 230k achter zijn kiezen. En omdat ‘ie de daily driver is, én omdat ik vanwege Covid-19 niet met het openbaar vervoer ga, tikken de kilometers snel aan.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 02 januari 2022 09:26 AM
  [ # 37 ]

De teller staat intussen op ruim 269.00 km en daarmee is het meer dan 140.000 km en een aantal jaren geleden dat de distributieriem vervangen is. Op zich niet zo’n probleem bij een Volkswagenproduct omdat de fabrikant voor het vervangen voorschrijft dat de riem vervangen moet worden als dat bij inspectie nodig blijkt. Dat klinkt enger dan het is want het bovenste beschermkap zit met twee makkelijk bereikbare beugels vastgeklikt.

In het geval van de baby Bentley was het nog simpeler omdat hobbyBob niet de moeite had genomen om de spanrollen op spanning te zetten. very angry Ook had die handige Harry niet de moeite genomen om de onderste beschermkap terug te plaatsen:

Afijn, voldoende reden om de distributieriem, spanrollen, geleiders en waterpomp te vervangen voor een SKF setje:

De instructiefilm van onze Autodoc-vrienden (https://www.youtube.com/watch?v=lazghagygNk) klopte, behalve de maat van de twaalfkant dop. Die is in mijn geval 29 i.p.v. 31 omdat ik geen airco heb.

Dat de exercitie geen overbodige luxe was laat deze geleiderol zien:

Ik weet dat het achter de poelie nat is, maar ik twijfel of de keerring zweet/ lekt:

Mocht het toch weer nat worden dan gaat er een nieuwe keerring in. Het meeste werk gaat zitten in het verwijderen en terugplaatsen van de wielkuip en de motorsteun.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 02 januari 2022 09:34 AM
  [ # 38 ]

2022 begon met een heerlijke lentedag. Perfect weer om achter de remschoenen en -trommels te vervangen. Die kwamen weliswaar fluitend met twee vingers in de neus door de APK, maar het is wel een roestige, krakende en piepende bende.

Van binnen lijkt het erger dan het is omdat alles was ingevet:

Na schoonmaken zag het lager er weer netjes uit.

Ook hier weer de instructies van Autodoc gevolgd en de Bentley is nu aanmerkelijk stiller op Neêrlands autowegen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 29 januari 2022 05:21 AM
  [ # 39 ]

Én omdat die achterlagers er al ruim 266.000 km onder zitten én omdat ze nog geen drie tientjes per stuk kosten én omdat het de- en monteren maar één bout betreft heb ik twee nieuwe lagers en twee nieuwe schokdempers besteld, want die kosten ook bijna niets.

Voor de how to hebben onze vrienden van Autodoc uitstekende video’s die 100% overeenkomen met mijn werkelijkheid, dus daar heb ik niets aan toe te voegen:
Wiellager: https://www.youtube.com/watch?v=fvJsR-n8gdM
Schokdemper: https://www.youtube.com/watch?v=nYBbFZ4pCHo

Een kleine twee uurtjes later, vanwege de buren die langswandelden en zoals altijd nieuwsgierig waren wat ik aan het doen was en daarover uitgebreid in gesprek gaan, zat het nieuwe spul er op.

Onbedoeld heb ik ook een bevestiging gekregen van mijn gevoel. Al een hele tijd had ik het idee als ik naar de achterkant van de baby Bentley keek dat hij links wat hoger stond dan rechts. Nou dat klopt dus. De linker schokdemper wilde na volledig ingedrukt te zijn nog wel enigszins uitveren, maar de rechter blijft gewoon in elke stand staan.
Anderhalf uur na het induwen:

En de stand 20 minuten nadat ik hem helemaal had uitgetrokken:

ohh

Al met al is het een hele verbetering; de nieuwe lagers zijn stiller en hij veert achter niet meer op de banden.
Volgende ronde de voorste schokdempers, maar dat is serieus meer werk.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 30 januari 2022 06:01 AM
  [ # 40 ]

Gisteren zijn we naar Kinderdijk geweest en daarmee bijna 200 km gereden. Het waaide gisteren stevig en het viel me op dat de Bentley strakker op de weg ligt. Een reden te meer om als ik weer tijd heb én Sint Salaria is langsgeweest ook de voordempers te vervangen.

Ik moet wel oppassen dat ik niet enthousiast wordt over het hok. Laughing

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 26 maart 2022 04:32 AM
  [ # 41 ]

Ik begin langzamerhand lol te krijgen in de baby Bentley. Niet dat het nu een emotioneel aantrekkelijke beleving is om er mee te rijden, maar omdat het simpele techniek is, onderdelen goed en betaalbaar te krijgen zijn en het makkelijk sleutelen is aan het autootje.
Na het vernieuwen van de achterlagers en schokdempers, vond ik het de beurt aan de rechter motorsteun en de voorste schokdempers.

De motorsteun is een zogenaamd hydrolager wat ik een intrigerende naam vind. Oud en nieuw naast elkaar:

Dit schuin drukken kan ik bij de nieuwe niet doen:

En uiteindelijk hangt de motor aan het nieuwe hydrolager:

Omdat de motor nu strak op zijn plek wordt gehouden (en dus niet meer kan rondslingeren) is het veel strakker rijden met de Ibiza, wat vooral in vlot genomen bochten te merken is.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 26 maart 2022 04:43 AM
  [ # 42 ]

Hierna de voorste veerpoten vervangen en ook hier weer de instructievideo van Autodoc gevolgd: https://www.youtube.com/watch?v=a9PUt62SZ7I

Twee volledig functieloze schokdempers naast een doorgerot rollager:

Waar de zuiger van de linker achterdemper nog wél naar de beginpositie wilde schuiven na ingedrukt te zijn, deden beide voordempers dat absoluut niet. Sterker nog, de zuiger van de linker zakte in door de zwaartekracht. gulp

Afijn, na een paar uur beunen heeft de auto rondom verse schokdempers. Wat nog op het verlanglijstje staat is een nieuwe baksteun en een nieuwe rechter aandrijfas. De ashoes daarvan was gescheurd en de garage heeft dat op een verschrikkelijke beunmanier ‘gerepareerd’ door het losgescheurde stuk weg te snijden en met een nieuwe klemband het overgebleven deel vast te zetten.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7690
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 27 maart 2022 07:07 AM
  [ # 43 ]

Krijg je kortingscodes voor elke autodoc video die je hier doorlinkt?

Zonder gein: lekker bezig. Overzichtelijke klussen die betaalbaar zijn en ook echt verschil maken, heel fijn.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 27 maart 2022 03:01 PM
  [ # 44 ]
2d schreef:

Krijg je kortingscodes voor elke autodoc video die je hier doorlinkt?

De ‘truth is inconvenient’ om Al maar ‘ns te citeren. Ik kan wel 30 euro uitgeven aan een Haynes, maar Volkwagenspullen zijn goed gedocumenteerd, vooral bij de bewoners ten oosten van de Duitse oostgrens. Het is verbazingwekkend hoeveel goede, gedetailleerde en betrouwbare VAG-info te vinden is op Poolse, Tjechische en Russische (jawel) sites; inclusief onderdeelnummers en overzichten van leveranciers. Ik gebruik bijvoorbeeld heel vaak 7zap.com.
Maar niet alleen Oosteuropa bevat een schat aan informatie. Deze jijbuis-video voor het afstellen van de speling van de versnellingskabels is ook de moeite waard:
https://www.youtube.com/watch?v=sheTKD03hmo

En tja, met zulke video’s is het overbodig om de gevolgde instructie ook nog eens volledig uit te gaan schrijven. Laughing

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 28 maart 2022 06:48 AM
  [ # 45 ]
2d schreef:

Het grootste gemis bij deze specifieke auto: geen cruise control. Deze A4 is ontzettend ‘duits’ gespecificeerd. Dat wil zeggen, wel een enorme duit marken spenderen aan een vollederen sportinterieur, en ook het ‘Bose-vinkje’ aanvinken, maar geen middenarmsteun, geen boordcomputer en dus ook geen Tempomat.

Nu zijn deze twee laatste opties vrij eenvoudig toe te voegen. Op papier dan. Je scoort op de sloop een paar bediendingsstengels en je surft naar www.kufatec.com. Dat is de site van een bedrijf dat de alleraardigste retrofit-oplossingen vervaardigt. Zo ook het in onze auto ontbrekende kabelboompje tussen stuurkolom en centrale zekeringkast in de motorruimte. Na overmaken van wat geld wordt dat opgestuurd.

Door deze post heb ik wat zitten googelen omdat ook mijn hok geen cc heeft. Het blijkt inderdaad bij een Seat net zo te gaan als bij een Audi en een stengelset met kabelboompje is in Nederland ruim €40 goedkoper dan bij onze oosterburen:
https://www.vagshop.nl/seat-ibiza-6l-cruisecontrol-set-zonder-mfa?search=cruise

Ik moet alleen checken of het serienummer van de elektronica niet begint met 6Q2 want dan is het een no-go.

Lucas heeft me gewezen op een VCDS-setje bij Aliexpress dus die ga ik bestellen. En als dat binnen is én de baby Bentley geschikt is voor cc dan komt die er in, want zo’n snelheidsregelaar is geen overbodige luxe. Zelfs niet in Nederland.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
 
3 van de 15
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook