4 van de 15
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
De baby Bentley van Wimb: Ons bin zuunig
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 31 maart 2022 05:45 AM
  [ # 46 ]

De bestelling is geplaatst bij Ali en ze geven als verwachte bezorgdatum 9 mei. Mijn ervaring met Ali is dat ik daar makkelijk 2 weken bij moet optellen (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Wish die de datum wel goed weten te schatten.)
Intussen heb ik ook het nummer van de ECU gecheckt:

6Q1, mooi. Dan is de Magnetti Marelli boordcomputer Tempomat fähig.

Ik ben er wel achter dat het bedraden een uitdaging is. En dan bedoel ik niet het demonteren en wegwerken, maar waar de vier draden van de stengel in geprikt moeten worden. Voor de Golf mk4 en Polo 9N (dat is hetzelfde platform als de Ibiza 6L) is er het nodige te vinden. Bij de Polo moeten de draden in een stekerblok onder de stuurkolom gestoken worden, maar de Seat heeft een stekerblok onder het schutbord. Hoe daar bij te komen zijn ook filmpjes van, maar die vertellen niet welke draad in welk gat hoort. Ja, er is een Spanjaard die dat heel omslachtig in het Spaans uit legt. Op zich niet zo’n probleem, ware het niet dat hij het feitelijke bedraden niet uitvoert, maar een briefje laat zien in doktershandschrift. Evil or Very Mad

Nou ja, ik heb nog bijna 2 maanden om dat uit te vogelen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6255
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 31 maart 2022 05:35 PM
  [ # 47 ]

Zijn er online geen schema’s van de Ibiza te vinden waar je uit op zou kunnen maken wat waar in moet?

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 31 maart 2022 08:31 PM
  [ # 48 ]

Hoe ziet die stekker er uit?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 01 april 2022 05:44 AM
  [ # 49 ]

Welke steker? Er moeten 6 draden in een steker geprikt worden die enigszins bereikbaar is en één in een steker van wat bij de Jaguar BPM (body processor module) heet. De laatste draad gaat naar het zekeringenblok.
Volgens mij ging het bij jouw Audi net zo.

Lucas schreef:

Zijn er online geen schema’s van de Ibiza te vinden waar je uit op zou kunnen maken wat waar in moet?

Ongetwijfeld. Het elektriek is simpel en de problemen daarmee dus ook zodat ik tot nu toe geen schema nodig heb gehad.
Misschien toch maar een Haynes aanschaffen.
Dat laatste begin ik serieus te overwegen want het schijnt dat de MFA ook een optie is die via Vagcom aangezet kan worden. En een stengelset met cruise control- en MFA-bediening kost maar €10 meer dan een zonder die MFA-optie.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 01 april 2022 06:01 AM
  [ # 50 ]

Overigens is Gerritspeek ook een prima naslagwerk.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 01 april 2022 08:23 AM
  [ # 51 ]

Bij onze A4 zitten de stekkers onder de ECU in de paravan. Daar zit een opening naar de voetenbak (boven de pedalen). Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit bij een Ibiza af zou wijken ten opzichte van een Polo.

Had je deze al gevonden?

https://www.seatforum.de/uploads/DRAFT01[1]244.jpg

https://www.seatforum.de/uploads/GRA9611.pdf

http://www.pimpowski.de/GRA_nachruesten_pimpowski.htm

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 01 april 2022 08:45 AM
  [ # 52 ]

Ah! Naar de info in die PDF was ik nog op zoek. very good
Het verhaal van Herr Pimpowski had ik al gevonden en is zeer duidelijk.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 03 april 2022 05:51 AM
  [ # 53 ]

Zoals gezegd, was de rechter aandrijfas in een slechte staat: vooral bij scherp sturen naar links gaf hij een ratelend geluid. Tijdens het vervangen van de schokdemper zat er ook een zichtbare radiale speling in de homokineet.
Nu ben ik niet zo goed in het vervangen van homokineten en het verschil tussen een losse homokineet en complete aandrijfas is maar een paar tientjes, dus een nieuwe as er onder.

Het is op de foto niet goed te zien, maar het rubber heeft door de ‘reparatie’ behoorlijk wat haarscheurtjes:

En omdat ik toch bezig was, heb ik ook meteen de baksteun vervangen.

Die baksteun is een interessante constructie. Hij hangt over een felsrand en op de draadeinden zit de accubak geschroefd. Zoals gebruikelijk geen foto van het inbouwsel gemaakt.

Nu de aandrijfassen geen speling meer hebben (links is ruim een jaar geleden vernieuwd) en de motor in strak rubber hangt kan ik voor het eerst sinds ik de baby Bentley heb, vanuit stilstand wegrijden zonder klap.

Het is nog steeds een emotieloos hok, maar intussen wel een fijn rijdend emotieloos hok. Laughing

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 03 april 2022 06:45 AM
  [ # 54 ]

very good

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JW
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2034
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 03 april 2022 08:50 AM
  [ # 55 ]

Interessant te zien dat de nieuwe as anders is dan de oude.
De oude is naar ik denk een holle as, kostbaar om zo te maken met die verjongingen. De nieuwe is massief, zo te zien.
Kon je verschil in gewicht vaststellen?

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor Idea

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 04 april 2022 06:27 AM
  [ # 56 ]

Het viel mij ook al op. Met de hand was er geen merkbaar verschil in gewicht. En wat nog interessanter is, is dat er links vorig jaar een originele as in is gegaan die ook die verjongingen niet heeft. Links en rechts hebben nu dezelfde dikte.

Gisteren ben ik de VCDS aan het verkennen geweest en ik ben er zeer over te spreken; ein Kind kann die Wäsche machen. Laughing
Wat ik enorm onhandig vond, is dat de passagiersdeur standaard in vergrendelingsmodus blijft. Dus die optie er maar uitgehaald, evenals de optie dat de deuren automatisch vergrendelen als de auto rijdt.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 07 april 2022 05:31 AM
  [ # 57 ]
wimb schreef:

Zoals gebruikelijk geen foto van het inbouwsel gemaakt.

En dat blijkt dus niet waar te zijn. Bij het doorbladeren van de foto’s blijk ik weldegelijk een foto van de baksteun in situ gemaakt te hebben. Hier een foto waar de accubak al is weggehaald en de versnellingsbak nog aan de steun hangt.

Rechts is de rand te zien waar de baksteun op vastgebout zit.

Deze foto laat heel aardig zien hoe gaar het rubber is:

Het aluminium bevestigingblok was zonder veel moeite te kantelen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 10 april 2022 09:44 AM
  [ # 58 ]
wimb schreef:

Ik gebruik bijvoorbeeld heel vaak 7zap.com

Van onschatbare waarde, deze site!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 17 april 2022 05:23 AM
  [ # 59 ]

En donderdagmiddag was de Bentley ineens incontinent. Toen ik terug kwam lopen van Karwei lag er een plasje onder de auto. Dat plasje was olie die naar zwavel rook; versnellingsbakolie dus. gulp
Even onder de motorkap gekeken en ja hoor, aan de bestuurderskant waren de aandrijfas aan de bakkant en het subframe kletsnat. Dat kan niet anders zijn dan de keerring.

De juiste maat keerring kon ik niet vinden online. Nu kan ik wel in garage de la rue de aandrijfas loshalen, restant olie aftappen, de interne as loshalen, de keerring er uit halen en dan wachten tot de nieuwe binnen is, maar dat druist tegen mijn principe in dat de dan auto gedeeltelijk gedemonteerd overnacht op straat. Omdat ik ook nog herstellende ben van griep heb ik de auto op Goede Vrijdag naar de garage gebracht. En zaterdag kon ik het waggie alweer ophalen. Met Brando Rodenburg van garage Rodenburg nog lekker staan kletsen over de baby Bentley en mijn gebeun daaraan. En we hebben ook nog de lekkage besproken.

Tijdens het zoeken naar info over de keerring kwam ik een horrorverhaal tegen over een gelijksoortige lekkage. Het is niet zo dat de keerring de oorzaak is, maar de bout waarmee de interne as vastzit aan het differentieel. Dat zit zo:

Het riedeltje onderdelen 20 en 22 t/m 25 steekt vanuit het differentieel naar buiten. Nummer 26 is de keerring en die hele handel wordt op zijn plek gehouden met bout nummer 21. De feitelijk aandrijfas zit vastgebout op nummer 20.
Welnu, die bout nummer 21 komt los waardoor de flens naar buiten wordt gedrukt door nummer 22 wat een veer is en hierdoor raakt de keerring beschadigd.

Deze, eveneens van het wereldwijde web gejatte foto laat dat goed zien:

Het losraken van die bout schijnt vaker voor te komen. En nu vraag ik mij oprecht af waarom die zelfingenomen Teutonen menen dat enige borging niet nodig is. Dit is nu typisch zo’n geval waar de Britten de bout zouden borgen met een veerring én nog een ijzerdraadje omdat ze hun eigen ontwerp niet vertrouwen. Of waar de Fransen voor de simpelste oplossing gaan en de aandrijfas direct in de bak laten steken.

Hoedanook, de baby Bentley is weer droog. En de aandrijflijn is stil, heel erg stil. cool smile

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 19 april 2022 05:11 AM
  [ # 60 ]

Oohh wat ben ik een oetl*l! idiot
De draagarmen zitten elk met één bout vast. Toen ik de voorste schokdempers aan het vervangen was, had ik die bouten iets gelost. Dat leek me wel makkelijk om het construct van schokdemper en wiellagerhuis te scheiden van de draagarm. Immers, de fuseekogel zit gesandwiched in de draagarm; letterlijk. En de standaardprocedure om het lagerhuis te scheiden van de draagarm is door de drie boutjes van de kogel los te halen en dan de voet van die kogel uit de draagarm te trekken.

Afijn, bij het plaatsen van die nieuwe schokdempers, dat netjes op de Haynes-manier gedaan: “monteren in omgekeerde volgorde.” Ja, maar nergens stond dat die draagarmbout losgehaald moest worden. En die had ik dus ook niet weer vastgezet. stupid
Het resultaat was een auto die weliswaar veerde (sowieso beter want de functie van de oude schokdempers was alleen nog maar ballast), maar bij elke pothole-achtige kuil dreunde alsof er geen vering was. En pothole-achtige kuilen hebben we genoeg in ‘t Gooi.

Gisteren bedacht ik mij dat ik die bouten dus wel had losgehaald, maar niet meer heb vastgezet. Dat dus alsnog gedaan:
- auto opkrikken (ik begin er steeds meer een hekel aan te krijgen),
- auto op bokken,
- wiel los,
- krik onder de remschijf en opdrukken totdat de draagarm in het horizontale vlak ligt,
- bout aandraaien.
Daarna het potholerondje in Laren en Blaricum gereden. Geen gedreun meer, maar wel een auto die de oneffenheden netjes opvangt. clap

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
 
4 van de 15
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook