De baby Bentley van Wimb
wimb
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2609
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 30 november 2019 08:48 AM

Sinds een paar maanden heeft de grote kat gezelschap van een daily driver. In het voorjaar had ik een goedkope Megane Scenic op de kop getikt. En hoewel dat ding een bizar hoog plastic fantastic gehalte heeft, vond ik het wel een lollig ding om mee te rijden. Helaas leed ook deze aan het standaard kwaaltje: niet willen starten. Echter, het lag bij deze niet aan de (onmogelijk bereikbare) BDP-sensor. Long story short, de Megane is verruild voor een product uit de VAG-familie:

De pluspunten:
- Het verbruik is heel veel minder dan de Jag. En dat is wel fijn, want ik rij niet vaak, maar als ik rij zijn het meteen veel kilometers.
- Het motortje doet het fantastisch op E10. Laughing
- Licht dus weinig MRB.
- Schrapersuitvoering dus er kan ook niks stuk.
- Het is niet zoals de Jag een slagschip, dus makkelijk parkeren in de parkeergarage.
- In tegenstelling tot de Jag heb ik van de verzekering geen beperking op het aantal jaarkilometers.

Eh, nou dat zijn wel zo’n beetje de pro’s. Laughing Maar voor €400 moet ik niet al teveel zeuren omdat de garagist waar ik hem van heb overgenomen kort daarvoor de distributieriem heeft gedaan.

Natuurlijk had/ heeft ‘ie ook zijn gebreken:
- De centrale deurvergrendeling reageert niet op het slot van de bestuurdersdeur. In tegenstelling tot wat gebruikelijk is bij VAG, is het hier een mechanisch probleem.
- De aanjager kende maar 2 standen: uit en full speed. Dus meteen na aanschaf een diepte-investering gedaan en een nieuwe weerstandunit gekocht. Die dingen fikken uit omdat ze niet genoeg gekoeld worden. Verbazingwekkend want dit probleem had de Golf II van mijn ouders in ‘84 ook al. So far voor German engineering. Rolling Eyes
- Het ding was van binnen zo vies dat mijn kleding plakte na een rit. gulp Een goede schoonmaakbeurt doet wonderen.
- De stoelen zijn volkomen ruk: na een uur of 2 begin ik last van mijn onderrug te krijgen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2609
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 30 november 2019 08:56 AM
  [ # 1 ]

Omdat de onderhoudsstatus, behoudens de riem onbekend was meteen maar olie, bougies en filters vervangen. Hoppa, de auto is hiermee 20% meer waard geworden.

Of ik de auto zou houden liet ik van het APK-resultaat afhangen. En natuurlijk laadde de dynamo een week voor de APK niet meer op. Reparatie kostte €50.
Verder een gordel vervangen omdat de staat zeker afkeur betekende.

Resultaat van de APK: een nieuwe band en een stukkend lampje. De technische staat is zodanig dat er nog jaren mee gereden kan worden. Wel waren de remmen nodig aan vervanging toe, maar dat wist ik al.
Dus gisteren nieuwe remschijven en -blokken gemonteerd:

Voorlopig blijf ik er mee rijden. Ik heb aan de zoon van een vriendin beloofd dat hij de Bentley krijgt als hij zijn rijbewijs heeft. En het ziet er niet naar uit dat hij daar voorlopig aan toe komt. Wink

Als ik zin en tijd heb maar eens op de sloop een ander slot scoren, want de passagiersdeur en achterklep ont- en vergrendelen met het knopje in de bestuurdersdeur is best wel irritant.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5491
Geregistreerd: 23-03-2007

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 30 november 2019 10:34 AM
  [ # 2 ]
Profiel  
 
wimb
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2609
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 30 november 2019 11:12 AM
  [ # 3 ]

Nu zouden ze te zien moeten zijn.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2019 | adverteren
Facebook