9 van de 22
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
   
Het dak van Celosses Pluriel
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 31 december 2019 03:51 PM
  [ # 121 ]

Op deze oudejaarsmiddag een zeer tijdelijke handgreep gemaakt aan het Pluriel dak.

Daarmee laat het dak zich met de hand openen en sluiten zonder dat daarbij de vette vingers het hemeltje bevuilen.

Toch loopt een en ander nog steeds niet lekker en zitten er zware punten in waar de interslides elkaar moeten vrijgeven of blokkeren.

Morgen, dus volgend jaar weer verder!

Afbeelding Bijlagen
IMG_7303.jpegIMG_7302.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9150
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 31 december 2019 05:10 PM
  [ # 122 ]
Celosse schreef:

De Pluriel is mijn eerste kennismaking met een deels dankzij kunstmatige intelligentie functionerende auto.

Even een misverstand uit de weg helpen, in een Pluriel zit absoluut geen AI.
Er is alleen gebruik gemaakt van multiplextechnologie, tot september 2005 was dat een CAN/VAN-systeem, daarna volledig CAN.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9150
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 31 december 2019 05:12 PM
  [ # 123 ]
Celosse schreef:

Toch loopt een en ander nog steeds niet lekker en zitten er zware punten in waar de interslides elkaar moeten vrijgeven of blokkeren.

Heb je de interslides zelf al eens bekeken?
M.a.w. heb je het gehele dakdoek al een keer van de achterruit gehad?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 31 december 2019 05:34 PM
  [ # 124 ]

Dat doe ik volgend jaar, morgen dus!

Prettig oudjaar!

Afbeelding Bijlagen
wdFDrg.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 01 januari 2020 09:51 AM
  [ # 125 ]

Allemaal de beste wensen voor het nieuwe jaar!

En nu het Pluriel dak.

Is het mogelijk om de textieldelen tijdelijk van de interslides te schuiven, al is het maar aan een kant tegelijk.
Met andere woorden: Hoe zitten de pennen van de interslides vast in en aan het daktextiel?

Afbeelding Bijlagen
IMG_7303.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9150
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 januari 2020 10:12 AM
  [ # 126 ]
Celosse schreef:

Allemaal de beste wensen voor het nieuwe jaar!

Idem dito.

Celosse schreef:

Is het mogelijk om de textieldelen tijdelijk van de interslides te schuiven, al is het maar aan een kant tegelijk. Met andere woorden: Hoe zitten de pennen van de interslides vast in en aan het daktextiel?

Om de interslides te kunnen verwijderen, moet eerst het volledige dakdoek van de auto af.
De interslides zitten in de buitenlaag van het dak gehaakt.
Daarnaast heeft het dak een aantal metalen spantjes, deze zitten op het einde van pennen op de interslides geschoven.

Het antwoord op jouw vraag is dus nee, je kan niet het dak van de interslides loshalen, je haalt dus de interslides los van het dak.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 01 januari 2020 10:15 AM
  [ # 127 ]

Dan dus eerst voldoende ruimte vrijmaken in de schuur of desnoods in de woonkamer als de nieuwjaarsvisite is vertrokken voor die bijna twee vierkante meter dak!

Die techniek zal wel lukken, de electronische problemen, die er zeer zeker zullen zijn, komen daarna aan de beurt.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9150
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 januari 2020 10:20 AM
  [ # 128 ]

Het is nog veel makkelijker om achter de auto een deur of voldoende grote houten plaat op 2 schragen te plaatsen.
Daar kan je het dak bij demontage direct op leggen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 01 januari 2020 10:33 AM
  [ # 129 ]

Maar dan sta ik buiten onder de carport en niet bij de houtkachel.
Helaas is de voordeur te smal om Riëlle te laten passeren en de schuur is gevuld met de Traction en de Rosengart.
Maar misschien zet ik de Traction weer onder de carport en de Pluriel in de schuur.
Maar het is hier in Veelerveen, vergeleken met mijn woonomstandigheden in de Rampstad, een luxe probleem!

Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 01 januari 2020 01:57 PM
  [ # 130 ]

Visite is weg, het rangeren is weer gebeurd.

Zoals verwacht startte de Traction 1936 direct nadat de benzine met het pomphandle van de benzinepomp de vlotterkamer was ingepomt.
Wat een eenvoud zo’n Traction, wat er niet opzit kan ook niet stuk!

Pluriel staat nu weer in de schuur met voldoende ruimte erachter.
Even de verdere beschrijvingen en tips op dit forum weer doorlezen en morgen verder met interslides en dak demonteren en inspecteren. ‘Heb er zin in!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9150
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 02 januari 2020 12:42 PM
  [ # 131 ]
Celosse schreef:

Deze site en vooral het forum en dan vooral de dakprobleemverhalen zijn voor mij vrijwel de enige informatie samen met het C3 garageboek, wat binnengehaalde onderdelentekeningen en mijn algemene automobielkennis.

Aan een handboek van de gewone C3 heb je helemaal niets voor wat betreft het dak van de Pluriel.
Niet voor niets zijn er voor de Pluriel specifieke delen in het originele werkplaatshandboek van Citroën.

Maar even terug naar het begin, je koopt een Pluriel met een niet-werkend dak.
Ik snap dat het voor jou een uitdaging is om dat weer werkend te krijgen.
Echter, daarvoor heb je wel heel specifieke informatie nodig en dat vindt je niet zomaar op het wereldwijde web.
Tuurlijk, wel iets, maar lang niet al het benodigde.

Ik was in jouw situatie iets anders op dit forum gestart, bijvoorbeeld met iets in de trant van:
“Ik heb een Pluriel gekocht met een defect dak, maar heb daar nog geen ervaring mee. Wel lijkt het mij een uitdaging om dit zelf te repareren. Dus heren kenners, mijn eerste vraag luidt daarom ook, welke informatie heb ik nodig om dit aan te pakken?”

In dat geval had je waarschijnlijk al veel eerder alle benodigde input gekregen en was het aantal door jou gestelde vragen mogelijk minder geweest.

Dus, wat heb je sowieso nodig?

Om een idee te krijgen hoe het dak werkt, zowel besturingstechnisch als mechanisch:
. D4EA6PP0 introductie vouwdak
. D4EA75P0 werkingsprincipe vouwdak

Om de reparatie te kunnen doen:
. C5DH0LP0 vervangen kabelset
. C5KH05P0 vervangen dakspant - vervangen uiteinde dakspant (= interslide)
. C5KH07P0 vervangen vouwdak

Om het geheel weer werkend te krijgen:
. C5KF03P0 initialisatieprocedure vouwdak

Om te voorkomen dat dit algemene topic een dialoog tussen ons beiden blijft zal ik jou het bovenstaande beschikbaar stellen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 03 januari 2020 01:08 PM
  [ # 132 ]

Vanmorgen de Pluriel van het dak ontdaan met behulp van Maria.

Dat ging vrij vlot, want het was goed gesmeerd.

Eerst al die baggervette onderdelen maar eens goed schoonmaken, kan ik tenminste zien wat er stuk is en eventueel vervangen moet worden.

Afbeelding Bijlagen
IMG_7306.jpegIMG_7308.jpegIMG_7309.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9150
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 januari 2020 02:14 PM
  [ # 133 ]

Overduidelijk zichtbaar dat er niet met het juiste vet is gesmeerd.

Het gebruikte vet is te dik, de bewegende palletjes in de interslides blijven daardoor hangen.
Dat verklaart ook de zware punten bij het handmatig schuiven van het dak naar mijn idee.

Oplossing: alles goed schoonmaken en met het juiste vet licht smeren.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 03 januari 2020 03:15 PM
  [ # 134 ]

Die indruk van overmatig smeren met nogal dik vet had ik ook al in de gaten!

Morgen onderdeel na onderdeel demonteren en schoonmaken.

Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 04 januari 2020 10:53 AM
  [ # 135 ]

Zaterdagmorgen lekker verder knoeien.
De diverse delen van het glijsysteem schoongemaakt, dus vooral ontdaan van het vele grijze molycote smeermiddel dat in de 15 jaar van haar bestaan aan het dak van Riëlle was toegevoegd.
Tot nu toe slechts één klein defect gevonden. In de voorste geleider aan de rechterkant ontbreekt een 3mm pennetje. Waarschijnlijk al heel lang zoek want in en rond de Pluriel vind ik het niet terug. Het pasgat van 3mm waar dit pennetje in hoort is iets te ruim voor een nieuw 3mm pennetje dus maak ik er een van een 3,2mm boortje.

Profiel  
 
 
9 van de 22
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook