8 van de 22
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
   
Het dak van Celosses Pluriel
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 25 december 2019 02:38 PM
  [ # 106 ]
Theo van den Akker schreef:

https://youtu.be/-6QmBtFmSPQ

Als ik hierop klik, kom ik bij André Hazes terecht. Smile

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 25 december 2019 03:08 PM
  [ # 107 ]

Maar weer terug naar het echte probleem. De dakkabels zijn nu vrijwel vrijgemaakt maar zoals op de foto kan ik er nog niet bij!
Het dak laat zich echter niet verder omhoog schuiven.
Eerst maar van de Kerst genieten, even wandelen, lekker weer!

Afbeelding Bijlagen
IMG_7292.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 25 december 2019 05:10 PM
  [ # 108 ]

De daktogen weer geinstalleerd na wat braampjes rond de sleufgaatjes weggevijld te hebben.
Het dak laat zich nu wat lichter met de hand in en uitschuiven.
Morgen trachtten de dakkabels te verwijderen, dan zal het dak hopelijk veel gemakkelijker met de hand te schuiven zijn.

Profiel  
 
twannet
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 20-01-2013

Gepost: 26 december 2019 02:55 PM
  [ # 109 ]
Theo van den Akker schreef:

Op de PlurielFacebookpagina vraagt iemand of men weet waar je deze reparatieset kunt kopen. Lijkt mij een mooie oplossing van het dakprobleem. Iemand bekend hiermee?

misschien kun je hier vinden wat je zoekt.

https://www.jemepropose.com/annonces/mecanicien/reparation-de-capotes-de-c3-pluriel-et-tous-cabriolets+125773


Een stukje onder de 3 kleine foto’s staat : Lire la suite. Als je daarop klikt komt er meer info tevoorschijn.

Huub

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 26 december 2019 09:51 PM
  [ # 110 ]

De verkoper noemt het stukje aluminium “platine XC25”.
Ik kan alleen uit zijn verhaal niet opmaken dat hij dat onderdeel ook los verkoopt.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
twannet
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 20-01-2013

Gepost: 26 december 2019 11:02 PM
  [ # 111 ]

https://www.motor-talk.de/forum/pluriel-dach-t4367368.html?page=10

Als je via deze link naar de berichten van ongeveer 25 juni 2015 gaat, kom je berichten tegen over deze minsauto.

Huub

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 december 2019 09:14 AM
  [ # 112 ]

Ik zal onze Franstalige bonusdochter eens vragen om minsauto te benaderen met de vraag of hij platine XC25 ook als los onderdeel wil verkopen en naar NL sturen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 27 december 2019 09:54 AM
  [ # 113 ]

Of eventueel de 3D files, ik vraag me af of het uit alu moet. Lijkt me een mooi onderdeel voor de printer.

Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 27 december 2019 11:01 AM
  [ # 114 ]

Derde Kerstdag, nieuwe ronde nieuwe prijzen!

Zonder veel moeite erin geslaagd om de twee dakkabels vrij te maken en uit de constructie te trekken.

Ze zien er eigenlijk nog vrij goed uit, geen knikken of slijtplekken!

De linker kabel is de kortste ongeveer 209 cm lang, de rechter kabel 219 cm.

Het dak laat zich nu, ontdaan van alle electronische en kabelbelemmeringen, vrij gemakkelijk in- en uitschuiven.

Vooral na het verwijderen van de hinderlijk in de rug prikkende antenne is dat schuiven staande in de Pluriel goed te doen.

Het verwijderen van braampjes, zand, vet, de bloemetjes en de bijtjes heeft dus geholpen!
Daarom vraag ik me af waarom niet gewoon is gekozen voor een handbediend dak!

Afbeelding Bijlagen
IMG_7294.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 27 december 2019 01:52 PM
  [ # 115 ]

Ik heb even snel gekeken (gelukkig kan ik me redelijk redden in het Frans) en ik zal het zsm nader bestuderen… ik zie hier wel mooie nieuwe mogelijkheden. Alleen die prijzen, die genoemd zijn….

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 27 december 2019 03:27 PM
  [ # 116 ]

De prijzen zijn inderdaad vrij hoog, maar dat komt ook doordat wij de gulden eigenlijk te goedkoop (9% te laag) ingeruild hebben voor de Euro!
Dat denderd nu nog steeds door in de prijzen, vooral van producten en diensten van buiten NL.

Voor wat betreft het aandrijfmotortje van het Pluriel dak. Volgens mij zit er in het grote wormwiel in het tandwielkastje aan de dakmotor een soort slipbeveiliging. Ik heb dat wormwiel nu los in de bankschroef en de buitenkant laat zich verdraaien ten opzichte van het hart. En dan bedoel ik niet die koppeling die met de schroevendraaiermethode ontkoppeld wordt. Ik wil het echter niet forceren want het is mijn enige reservemotortje.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 december 2019 09:40 PM
  [ # 117 ]
furriegurrie schreef:

Of eventueel de 3D files.

Als ik de maker was zou ik dat nooit doen, daarmee geef je het verdienmodel weg.

Maar vragen kan altijd, nee heb je, ja kan je krijgen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 27 december 2019 10:24 PM
  [ # 118 ]

Maar weer even verder met de vragen van Henk.

Celosse schreef:

De daktogen weer geïnstalleerd na wat braampjes rond de sleufgaatjes weggevijld te hebben.

Heb je de afwateringsgaatjes in het rubber dat van A-stijl naar A-stijl loopt goed schoongemaakt?
Als deze verstopt zijn lekt het via de zonnekleppen op de voorstoelen.

Celosse schreef:

Is het raadzaam om voor het monteren wat vaseline tussen de diverse rubbers te smeren, zoals we dat vroeger wel deden om een en ander soepel en lekvrij te houden?

Zeker.

Celosse schreef:

Is mijn constatering juist dat er geen elektrische verbindingen zijn met de daktogen, ook niet op een onzichtbare plek?

Klopt.

Celosse schreef:

Dus het dakmechanisme bepaalt mechanisch waar het dak stopt bij het openen en sluiten?

Niet correct, dat doet namelijk de computer van het dak.
Zoals je zelf al gezien hebt, zitten er twee aansluitingen op de dakmotor.
De aansluiting met de dikke draden is de voeding van het motortje, de andere is voor de positiebepaling van het dak.
De computer telt het aantal omwentelingen van het motortje en weet daardoor in welke stand het dak zich bevindt.
Het dak heeft 10 standen, stand 0 is volledig gesloten, stand 9 is volledig samengevouwen op de achterruit.
De uitgangspositie is stand 0, in die stand wordt het dak ook opnieuw geïnitialiseerd.
Het enige wat mechanisch bepaald wordt is het vouwen van het dak, dat is een samenspel tussen de sleufgaatjes in de daktoog en interslide nr. 2, 3 en 4.
Mogelijk heb je al gezien dat de sleufgaatjes niet allemaal identiek zijn, er is een smalle links, een smalle rechts en een brede. Bij elke hoort een specifieke interslide.
Op het moment dat het nokje van interslide 4 in het bijbehorende sleufgaatje valt, geeft hij nr. 3 vrij, enz.
Er is dus maar 1 juiste volgorde in het treintje van interslides.

Celosse schreef:

Dus zal er een soort van slipkoppeling in het wormwiel in de tandwielkast zitten?

Dit heb je intussen zelf al geconstateerd, echter, als deze slipkoppeling aanspreekt is het onheil al geschied en is het dak van slag.
In dat geval wordt bijvoorbeeld de achterruit niet meer vrijgegeven.
Het ongelukkige van de constructie is dus dat de positiebepaling aan de aandrijvende kant zit en niet aan de aangedreven kant.
Het verspringen van het tandwieltje op één of beide kabel(s), dan wel het aanspreken van de slipkoppeling, leidt dus direct tot ellende.

Maar voordat we verder gaan in onze dialoog over jouw dak, Henk, zou ik het zeer op prijs stellen als je een concreet en specifiek antwoord geeft op mijn al meerdere keren gestelde vraag welke informatie je nu ter beschikking hebt.
Jouw tot nu toe gestelde vragen zijn zo principieel van aard voor wat betreft de werking van het dak, dat naar mijn idee je nog niet voor de helft weet hoe het dak elektrisch en mechanisch functioneert en onder welke voorwaarden.

Daarnaast zou ik het waarderen als je in dit topic, wat tenslotte gaat over het dak in het algemeen met al zijn besognes, alleen relevante informatie plaatst.
Dat we naar jouw mening de gulden te duur hebben verkocht bijvoorbeeld, is dat zeker niet.

 

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 28 december 2019 07:17 AM
  [ # 119 ]

Om met mijn laatste opmerking te beginnen; Dat is niet alleen mijn mening maar wordt nu, vele jaren later, alom erkend.

Deze site en vooral het forum en dan vooral de dakprobleemverhalen zijn voor mij vrijwel de enige informatie samen met het C3 garageboek, wat binnengehaalde onderdelentekeningen en mijn algemene automobielkennis.

De Pluriel is mijn eerste kennismaking met een deels dankzij kunstmatige intelligentie functionerende auto, hoewel mijn 15 jaar oude Pajero Pinin ook op dat gebied een uitdaging is.

Het algehele ontwerp van het Pluriel dak is niet slecht, alleen nogal gevoelig voor verstoringen door vuil, slijtage en zelfs rijwind.

Het is helaas nog steeds zo dat ontwerpers van moderne technische constructies weinig tot geen rekening houden met slijtage door veroudering en vervuiling en in instructieboekjes niet verder komen dan zo’n boekje vol te zetten met waarschuwingen in plaats van relevante informatie. Zo ook het instructieboekje bij mijn gisteren bij Aldi aangeschafte Multitool, dat voor meer dan driekwart volstaat met waarschuwingen en slechts enkele regels echte gebruiksaanwijzingen!

Maar onze Pluriel Riëlle zal wel een blijvertje zijn nu het dakprobleem bijna is opgelost ook dankzij jouw hulp!

Voor wat betreft deze site weet ik nog steeds niet hoe ik foto’s wat duidelijker erop kan plaatsen. Met een zoon als ICTer zou dat echter wel moeten lukken.

Profiel  
 
Celosse
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 10-11-2019

Gepost: 29 december 2019 04:44 PM
  [ # 120 ]

Vandaag weer even wat verder met het Pluriel dak.

Als eerste de uitkomende dus oude kabels enkele malen door een lap met terpentine getrokken waardoor het meeste vuil en vet er wel vanaf is.

Daarna de kabels eens goed over de volledige lengte bekeken en wat blijkt: nergens is er ook maar enig spoor van slijtage, verbuigingen of knikken te ontdekken!

Ik zou weleens een serieus beschadigde kabel willen zien, want deze kabels zijn mijns inziens zo weer te monteren.

Ook aan het aandrijfwormwieltje is niet veel te zien. Geen bramen of afgebroken stukjes en het verschil met het nieuwe wormwielje dat ik hier heb is alleen het glimmen wat het oude wormwieltje doet!

Morgen weer verder.

Profiel  
 
 
8 van de 22
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook