11 van de 23
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
   
De C5 van Penny Lane - Persbericht
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 04 november 2020 04:21 PM
  [ # 151 ]

Bij de Ph1 Berline kun je ook gewoon bij het lampje van de nummerplaatverlichting. Dat is gewoon dezelfde unit als in ongeveer alles wat PSA in die periode afleverde. De truc om ze (meestal) heel te houden als je een lampje wisselt is om de unit uit de klep te halen (bekleding eruit en dan van binnenuit los maken). That said kostte me zo’n unit (er was uiteraard al een glaasje gemold/kwijt) 4 euro en een beetje, niks om wakker van te liggen.

Komt nog bij dat je vooral in de winter een aardige kans maakt om een heel zooitje van de plastic propjes waar de bekleding mee vast zit te slopen en dan is het al snel minder werk en niks duurder om de hele unit gewoon te vervangen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1314
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 04 november 2020 06:33 PM
  [ # 152 ]

Het is toch best allemaal klein geld als je het vergelijkt met de ‘wegenbelasting’, een vol tankje brandstof of een bekeuring.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 04 november 2020 08:24 PM
  [ # 153 ]

Dat is zo, maar met zoveel klein geld als je in een ouwe Citroën kunt steken om ‘m in de vaart te houden kun je de MRB zó terug pakken op de inkoop van onderdelen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 05 november 2020 07:17 PM
  [ # 154 ]

Zo, en nu ook nieuwe remschijven en -blokken op de voorkant, de slijtageindicatie rechts gerepareerd (kabelbreuk), een pleister om de dubbeling van de handremkabel geplakt (van zelfvulkaniserende tape, niet van Hansaplast®, wees gerust; en niet omdat de kabel door was maar omdat de dubbeling wél door was, dus in feite preventief), de handrem rechts gangbaar gemaakt voornamelijk door de zuiger terug te stellen naar een werkgebied waar-ie het nog netjes doet en de handrem afgesteld. Dát is in ieder geval weer redelijk fris zo. De hele boel is van Bosch, dus in feite OE materiaal.

De wielophanging voor ziet er best wel goed uit, originele montage zo te zien en je kunt de leeftijd er een beetje aan zien onderhand maar zo op het oog niks geks. Dat zien we dus bij de keuring wel verder. Kan natuurlijk best dat er dan nog ergens iets tevoorschijn komt, maar zolang ik niks geks verneem onder het rijden en er niks geks aan te zien is laat ik dat lekker aan de keurmeester over.

Was het nodig, nieuwe schijven? Mwah. De oude schijven waren zeker niet meer dan de helft van hun oorspronkelijke dikte. Met name rechtsbinnen was-ie eerdaags door gaan schijnen. De blokken waren nog ruim tweederde aanwezig, dus ik heb ze niet eens weggegooid. Mooie noodvoorraad. Toch jammer dat er dan iemand nieuwe blokken op van die vreselijk dunne schijven heeft gezet, maar het gebaar wordt gewaardeerd zullen we maar denken.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 05 november 2020 09:07 PM
  [ # 155 ]

Ik heb ‘t wel eens veel erger gezien, daar niet van (schijf van het hart losgescheurd, remmen op de inwendige ribben, dat werk) maar toch, zo doe je het wel ergens voor. De buitenkant lijkt nog heel wat, maar er staat een behoorlijke kraag op dus dat is voornamelijk schijn. De binnenkant is sowieso wel kaal.

Nu weer nieuw, kan dat weer een paar dagen mee.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 06 november 2020 07:57 AM
  [ # 156 ]

Ik heb met de eerste set die ik op mijn C5 had van 136.000 naar 309.000 gereden. Ik heb niet paraat of dat nog de originele waren.

Maar goed, ik remde ook maar zelden op de rem.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 06 november 2020 10:48 AM
  [ # 157 ]

Maar jouw C5 reed ook meer dan alleen de stad in om boodschappen. De mijne is volgens mij eerst 16 jaar als stadsautootje gebruikt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Jan.D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 01-04-2016

Gepost: 07 november 2020 07:58 PM
  [ # 158 ]

Ik heb het nog es FF bekeken en er over nagedacht.
Maar je hebt nu een nagelnieuwe C5 van 20 jaar.
Wat wil je nog meer..
APK halen en gaan…

J.D.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 08 november 2020 10:13 AM
  [ # 159 ]

Nog 30 jaar mee doorrijden, dan hoef je ook geen APK meer joint

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 08 november 2020 10:06 PM
  [ # 160 ]

Je zou bijna denken dat dat nu ook haalbaar is. Het olieverbruik is tot zover nul, het koelwaterverlies is inmiddels terug naar nul en de auto rijdt prima. Maar…

Inmiddels is de motorkap de afgelopen weken zo vaak open en dicht geweest dat daarvan de linker gasveer nu zo lek als een mandje is. Nou ja. Daar haal ik dan ook nog wel even een andere voor op. Te oordelen aan het aantal slopers waar de gasveren van de motorkap uit geplukt zijn is dat niet zo’n bijzonder probleem. Het geeft meteen een goed excuus om een zeker weten LDS-bestendig eindje slang uit een sloper te knippen om preventief op de achterste hydractief-retour te zetten; die slang begint overlangs te scheuren en dan moet je ‘m gewoon weggooien. En nieuw is die slang zo NFP als maar kan, dus dat moet op een alternatieve manier geregeld worden.

In ieder geval zijn we terug naar de kleine issues waarvan je je zelfs mag afvragen of ‘t geen pure zeikerigheid is. Maar die plas olie elke keer in de linker watergoot onder de kap is vervelend, dus ik zet er lekker gewoon wel even een ander gasveertje onder.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 09 november 2020 08:20 AM
  [ # 161 ]

Gasveren is ook vooral een leeftijdskwestie. Hoewel de mate van gebruik zeker mee kan helpen.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 november 2020 10:12 AM
  [ # 162 ]

Ja, maar ook plotseling intensief gebruik nadat ze tijden vrijwel niks te doen gehad hebben. Er is gewoon ergens een afdichting stuk gegaan, vermoedelijk door troep en roest, en nu loopt-ie leeg. En dan op een gegeven moment doet-ie niks meer en krijg je de motorkap een keer op je fontanel…

Ik zou er best benieuwd naar zijn of het niet handiger is om ze er omgekeerd in te zetten, zodat de ‘open’ kant van de rijrichting af zit als de kap dicht is. Zodat ze dus minder vuil en vocht happen. Als ik zo eens rondneus op het net zie je dat bij Landrovers en Landcruisers bijvoorbeeld wel gebeuren, en als ze er in de 4x4 achter zijn dat dat beter is…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 652
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 09 november 2020 11:24 AM
  [ # 163 ]
Penny Lane schreef:

...of het niet handiger is om ze er omgekeerd in te zetten…

Het is voor de levensduur doorgaans het beste om ze in de stand waar ze het vaakst in staan (dicht, of open in dit geval…? Wink) met de zuigerstang zoveel mogelijk naar beneden te laten wijzen. De afdichtingen werken stukken beter als er olie op staat, gas wordt langzaam doorgelaten als het rubber droogvalt.

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 november 2020 12:40 PM
  [ # 164 ]

Zijn er voor in de 4x4 dan anders ontworpen gasveren voor een dergelijke toepassing? Of is het vooral een kwestie van welke eigenschappen je zelf bevoorkeurt?  Want ofwel ze vreten rotzooi waardoor de seals er op een gegeven moment aan gaan, ofwel de seals zouden droog kunnen komen te staan en dan gaan ze druk verliezen…

Maar de beste manier is dus eigenlijk om er ouderwetsch een pootje onder te zetten. Precies waar ik al bang voor was Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 652
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 09 november 2020 01:09 PM
  [ # 165 ]

Je kunt speciale (lees duurdere) gasveren krijgen die in alle standen gezet kunnen worden zonder gaslekkage, de 360-graden variant.

De modderjongens kunnen misschien beter een beschermkap monteren (“schutsrohr” heet het bij Stabilus, links op de foto)

kost je een klein stukje slag, maar er spettert niets meer tegen de stang.

En inderdaad, mechanisch is ook een oplossing. Een knikstangetje à la GS, of CX met veerondersteuning, is nog iets luxer dan een losse stok poke

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
 
11 van de 23
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook