12 van de 23
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
   
De C5 van Penny Lane - Persbericht
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 november 2020 01:33 PM
  [ # 166 ]

Niet dat de standaard gasveren niet prima werken verder, maar het is leuk als ze heel blijven. Aan de andere kant, dat er een olieseal opgeeft lijkt me niet helemaal de standaard faalmodus voor deze veren, dus misschien wil ik er wel te graag iets beters op verzinnen. Kortom, dat mag gewoon zoals de fabriek het bedacht heeft.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 09 november 2020 04:55 PM
  [ # 167 ]

Op mijn werk hebben we aluminium luiken die de ontvangkelders van rioolgemalen afdekken. De zwaardere luiken hebben gasveren.
Ik herinner me van een aantal jaren geleden dat die veren binnen een paar maanden hun werk niet meer deden. Het bleek dat de aannemer ze verkeerd om monteerde: met de zuiger naar beneden in plaats van naar boven wanneer het luik openstond. Sinds ze goed worden gemonteerd gaan ze veel langer mee.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 09 november 2020 05:24 PM
  [ # 168 ]

Wimb, uit pure interesse: waar werk jij?

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 10 november 2020 07:40 AM
  [ # 169 ]

Ik werk al sinds begin maart thuis. Laughing
Maar dat bedoel je ongetwijfeld niet. Ik werk voor een organisatie die o.a. de rioleringstaken voor de gemeente Amsterdam uitvoert.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9849
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 10 november 2020 11:13 AM
  [ # 170 ]

Derk, is het een probleem als zo’n gasveer het begeeft na bijna 20 jaar?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 10 november 2020 03:16 PM
  [ # 171 ]

Wel als dat net het moment is dat jij er met je knar onder hangt.


Iets met een buil…

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 10 november 2020 04:36 PM
  [ # 172 ]

Dat is het punt. En aangezien ik er nu even geen nieuwe onder zet maar gewoon weer een van 20 jaar oud die het toevallig nog doet was het aardig geweest om ‘t ze zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Er zit intussen allang een andere gasveer onder die kap, alles gewoon op de standaard manier, het werkt zoals het moet en ik zie wel voor hoe lang. Ik heb nu nog 1 zo’n ding op voorraad voor het geval dat en dan is er verder een prima kans dat ik er geen omkijken meer naar heb.

Maar de kwestie is dus inderdaad dat één zo’n gasveer, zeker op leeftijd, die kap niet houdt en je ‘m dan dus zeker weten een keer op je harses krijgt als je even niet oplet. En daar heb ik geen zin in.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 10 november 2020 05:01 PM
  [ # 173 ]

Ik heb vroeger wel eens de achterklep van mijn eend op mijn kop gekregen. Die woei tijdens het inladen van vakantiebagage omhoog waardoor het omhooghoudstangetje (gasveer was destijds een ondenkbare luxe) loshaakte. Gevolg: gat in mijn kop en al bloedend stug doorladen waardoor de pijn vanzelf weer verdween en de vakantie kon beginnen.

In de C5 had ik ook last van slappe veren. Lange lat in de auto meenemen als noodoplossing wat eigenlijk altijd wel een goede oplossing is als noodhulp als je de veren niet meer vertrouwt. En dus toch weer een beetje terug in de tijd: borging met een omhooghoudstangetje Wink

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 11 november 2020 05:31 PM
  [ # 174 ]

Intussen wordt het tijd om een priegelwerkje aan de C5 te gaan doen. De CD-speler wil namelijk regelmatig pas na enige/langere tijd functioneren. Het is zeer waarschijnlijk dat de lens in de CD-speler vuil is, een typische kwaal van een auto waarvan het interieur een jaar of 18 fanatiek is geasfalteerd. Tabaksrook laat een aanslag achter die moeilijker ontwasemt dan een schoon oppervlak en omdat de radio niet luchtdicht is, mag je verwachten dat daar A) tabaksrook in terecht komt en B) de lucht in de radio bij herfstig weer net zo vochtig is als waar dan ook in de auto. En dan krijgt de CD-speler geen beeld…

Ik heb ‘t ter voorbereiding op mijn extra RD2 geprobeerd om te kijken wat je allemaal van zo’n klusje mag verwachten. En daar heb ik dan ook meteen maar wat foto’s van gemaakt, want je weet nooit of er nog eens iemand om verlegen zit om te weten hoe het moet.

De bovenkant van het toestel moet eraf om het loopwerk te kunnen lichten.
[/url]

Dat gaat met twee schroefjes achteraan op de bovenkant:

Het front moet er ook af.

Om dat te doen moet er aan weerskanten een schroefje los:

Daarna zit het front boven en onder vastgeklikt op het frame met in totaal vier haakjes:

Het front kan er gewoon als losse unit af, eigenlijk op dezelfde manier als een afneembaar front van een aftermarket headunit. Er zit gewoon een multiconnector achterop.
[/url]

Het frame van de voorkant komt eraf door vier schroefjes los te maken. Dat zijn de buitenste twee hier:

En hier:

Het loopwerk zit aan de voorkant vast met de twee schroefjes die overblijven (die mogen er dus ook uit) en met de witte lintkabel, die je met het flapje dat eraan zit los kunt trekken:

Daarna zijn er voor het loopwerk achteraan op de bovenkant nog twee schroefjes:

Als die eruit zijn kun je het loopwerk voorzichtig uit de radio lichten terwijl je de witte lintkabel door de opening in de voorkant hengelt. Als je het loopwerk dan omdraait zie je een print met daarop deze lintkabel/flexibele PCB:

Die komt los door de beige nokjes aan de zijkant met een klein schroevendraaiertje uit te schuiven. Het lintje kun je er daarna met enige voorzichtigheid zo uit trekken. Dan zijn er verder nog twee schroefjes waarmee de print aan het frame van het loopwerk vast zit (links op de foto)...

De andere kant van de print zit in twee haakjes, die enigszins kunnen plagen. Er zit er hier één naast het kleine lintkabeltje en één naast de zwarte multiconnector:
[/url]

Dat kleine lintkabeltje is vanaf nu een belangrijk item om op te letten, namelijk omdat je die niet wilt beschadigen. De rest van de demontage kan door de print een klein stukje op te tillen en door de beschikbare opening te werken.

De unit met nummer 6122 is de drager van de lens en bijbehorende elektronica. Die kan er als geheel uit door bij de tandwieloverbrenging een beugeltje te lossen (twee schroefjes):

En aan de andere kant de geleider te lossen (daardoor kun je straks de lensunit beter manipuleren om ‘m eruit te krijgen):

Daarna is het wat stoeien met de tandwieltjes om de boel vrij uit te kunnen haken, maar de lensunit kan er dan gewoon uit.

Als je die unit op z’n rug legt zie je de lens zitten. Die kun je met een pincet blokkeren (is gedempt opgehangen om trillingen in de auto zo min mogelijk door te geven) en dan met een wattenstaafje met wat alcohol voorzichtig (!) schoonmaken.

Daarna kun je, als je dat nodig vindt, de geleiding en de spindel van de lensunit nog smeren om soepele werking te garanderen. En dan kan de boel weer in elkaar! En dat gaat uiteraard in omgekeerde volgorde van demontage. Let er daarbij op dat de lintkabeltjes op de goeie manier liggen en dat je ze met beleid terug in hun connectors zet. En let erop dat je, als het even kan, geen schroefjes in het loopwerk laat vallen.

Afijn. Na het in elkaar zetten kan de radio terug in de auto om te kijken of je er resultaat mee haalt. Vaak wel, meestal zal het de eerste keer ook wel zijn dat loopwerk dergelijk onderhoud krijgt. Garantie dat het helpt is er natuurlijk nooit, want de RD2 is gewoon een oud ding. En voor wat het werk zelf betreft: de garantie ben je zelf. ‘t Is dus de moeite waard om je vooraf af te vragen of je dit moet willen…

Maar goed, nu moet het nog bij de radio die ook echt in de auto zit gebeuren. In ieder geval weet ik nu dat het niet zo heel moeilijk is, dus als er een keer tijd voor is zal ik ‘t nog maar een keer doen (of ik wissel de loopwerken uit, ik zie wel). Is niks bijzonders, bij elke CD-speler komt dit voor en die in de auto niet anders. Er was een tijd dat zo’n ding genoeg kostte om het de moeite waard te maken om de boel te beschonen, nu worden de meeste CD-spelers waarschijnlijk gewoon weggegooid als ze gaan muiten. Voor een paar centen heb je een knappe multimedia-unit in je dashboard, dus een defecte CD-speler is denk ik vooral een excuus om er iets anders voor in de plaats te zetten, maar omdat ik daar geen zin in heb en er prima multimedia-spelers zijn die op de wisselaar-aansluiting van de RD2 passen ga ik ‘m eerst gewoon eens servicen. Zo veel werk is ‘t nou ook weer niet.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Jan.D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 01-04-2016

Gepost: 11 november 2020 08:02 PM
  [ # 175 ]

Duss..
Je bent al weer nogal ver gegaan zie ik.
Maar het is een van de laatste acties IVM het origineel zijn van die bak.
Volgens mij komt dat ook nog goed ook..SmileSmile

J.D.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 11 november 2020 08:03 PM
  [ # 176 ]

En dit is dus het proefstukje… Moet het nog een keer stupid

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1335
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 12 november 2020 06:51 AM
  [ # 177 ]

hoezo? je kunt ze nu toch uitwisselen als het nodig is? je hebt toch niet voor niets een reserve unit?

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 12 november 2020 07:31 AM
  [ # 178 ]

Ik heb die standaardradio destijds er uit gehaald en er een Kenwood met dab+ en BT Ingeklust.
Een paar goede speakers in de deuren en je vergeet die ellendige standaardradio al snel.

 

Profiel  
 
TA34
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 23-04-2008

- C5 III
Gepost: 12 november 2020 09:52 AM
  [ # 179 ]

Mijn apparatuur werkt prima, dus ik zou het niet nodig hebben, om het allemaal te demonteren, maar ik vind het fascinerend om te zien hoe dit gaat. Prachtige foto’s en uitleg!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 november 2020 10:06 AM
  [ # 180 ]

Ik heb wat betere speakers in de deuren gezet (uit de Xantia Break) en daarmee voldoet die RD2 prima, of in ieder geval veel beter dan ik had verwacht. Ik vind ‘t dus prima om dat ding er gewoon in te laten. Maar dat het soms meer dan een half uur duurt voordat de CD-speler het doet (Yatour moet nog een keer) is een beetje dol.

Wat betreft het uitwisselen van de radio: dat kan natuurlijk, maar dan moet de radio ook weer ingeleerd worden bij de auto (beveiliging) en dat is ongeveer net zo veel werk als het lensje schoonmaken. Wat eventueel nog wel kan is om de loopwerken uit te wisselen nu ik er een heb die al schoon is.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
12 van de 23
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 14 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook