15 van de 23
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende >  Laatste »
   
De C5 van Penny Lane - Persbericht
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 29 november 2020 02:35 PM
  [ # 211 ]

Natuurlijk is die cilinder te herstellen. Maar de risico’s die er bij komen kijken om de leiding intact van de bestaande cilinder af te krijgen zijn voor dit moment te hoog. Als ik nou eerst eens dit klaar maak, zorg dat het rijdt en gekeurd is, kan ik dan altijd nog zien of ik ergens een set goeie leidingen opdrijf. Dat spul blijkt niet meer overal in de grijpvoorraad te liggen en onder andere auto’s ziet het er vaak genoeg hetzelfde uit als onder deze, dus dat kost meer tijd dan er nu mee is. Maar als dat er ligt kunnen we weer een boel meer kanten op om die achtervering helemaal op de goeie, goed-voor-de-volgende-twee-ton manier doen. Het is gewoon niet handig om tijdens het werk tegen de volgende kapotte onderdelen aan te lopen op dit moment, anders had ‘t allemaal prima op andere manieren uit elkaar gekund.

Maar goed, ik werk eraan om de beste beschikbare spullen erin te beunen. Daarna zien we verder. Als het dan eerst even niet lekt zijn we er de eerste paar dagen even mee klaar.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 29 november 2020 04:11 PM
  [ # 212 ]

Zo, dat zit weer in elkaar. Zal de laatste keer wel niet zijn, maar nu kan het de volgende keer in ieder geval met minder gedonder. Hopelijk is het nu dicht, maar ik schat voorzichtig optimistisch nu eerst in dat dat wel goed gaat.

Nu is ‘t alleen koud genoeg geworden om een eerder niet problematisch koudstartprobleempje problematisch te maken: hij gaat op drie poten lopen als de secundaire luchtpomp aanslaat. En deze keer komt-ie daar ook niet anders meer vanaf dan enigszins laten opwarmen op drie poten en dan opnieuw starten. Tegen die tijd heeft-ie een permanente stoirng opgeslagen en heb je weer een irritant opdringerige bak discoverlichting op je dashboard aan het branden. De opgeslagen storingscode betreft een misfire op cilinder 1. Aan de bougies te zien loopt die ietsje rijker dan de andere 3, maar dat is een subtiel verschil als je ‘t aan de bougies wilt zien. Kan een injectorissue zijn maar aangezien het ophoudt als-ie warm genoeg start om de secundaire luchtpomp niet op vol vermogen te gebruiken denk ik dat de klep van dat ding opzij van de kop iets mankeert. Hoewel. Dat zou waarschijnlijk weer niet voor een cilinderspecifiek probleem zorgen… Er worden behalve die misfire geen storingscodes gegeven, dus schiet mij maar even lek. Eerst kijken of er al iemand met dit gedoe gezeten heeft, dan weet ik meer. En morgen maar weer een zooitje service-delen halen, ik kan er nu net zo goed ook nieuwe pitjes in draaien en van dat soort klein gedoe.

Maar goed. Daar kun je in ieder geval wel bij om er eens naar te kijken. Het is natuurlijk ook niet alsof ‘t met een opgeknapte veercilinder ineens een auto zonder problemen geworden is. Dat zou wel al te mooi geweest zijn.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 29 november 2020 06:11 PM
  [ # 213 ]

Misschien de bobine van nr 1 die zozo is? Als dan de boordspanning iets zakt vanwege de luchtpomp heeft hij misschien net iets te weinig hoogspanning.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 29 november 2020 06:35 PM
  [ # 214 ]

Is een rail, en die is net een week of 6 oud. Voordat die erop kwam had-ie dit vagelijk ook al, maar ik had er niet veel aandacht aan geschonken. De Xantia Break heeft ook de neiging om koud op 1 pit minder goed mee te komen en dat gaat vanzelf over.

In dit geval merk je dat het precies gelijk op gaat met de secundaire luchtpomp, dus die heeft er wel invloed op. Maar het werkelijke probleem kan elders zitten natuurlijk. Ik heb net de bougies van cilinders 1 & 2 omgewisseld om te kijken of het probleem dan verhuist, maar nu is ‘t onvoldoende aanwezig voor de ECU om er een storing voor aan te maken. Heb je dat weer…

Ik begin dus morgen maar eens met een setje verse bougies, kan best zijn dat dat helpt. Ik bedoel, deze zijn niet oud maar dat wil niet per sé zeggen dat er niet ergens een matige bij is. Dan vind ik dat ik daarna in ieder geval de bougies en de bobinerail voorlopig even als uitgesloten mag beschouwen. Daarna zou je nog verstuivers kunnen omwisselen om te kijken of zo’n issue dan meeverhuist. En dan kun je daarna ook nog koud compressie meten. Het is een beetje jammer dat er alleen een code voor die misfire wordt gegeven, maar aan de andere kant werkt zo’n EW10J4 niks anders dan een ouderwetsche DX4. Kortom: als er compressie is, bruikbaar mengsel en vonk moet-ie het gewoon zonder problemen kunnen doen. Dus zijn die circuits voor onderhoud/controle aan de beurt.

Buiten dat zou ik het wel interessant vinden om te weten hoe dat secundaire lucht circuit werkt, hoe dat in de cilinderkop ingericht is bijvoorbeeld. Misschien zit er daar nog een reden om te denken dat ‘t aan dat systeem ligt. Ik bedoel, het heeft er kennelijk wel invloed op, dus misschien is daarlangs nog iets te halen om ‘t op te lossen. Als iemand daar documentatie van heeft houd ik me aanbevolen en in de tussentijd zal ik ‘s kijken of ik er iets over kan vinden.

Op dit moment wil-ie weer even op 3 1/2 (koud) tot 4 (net niet koud tot warm) cilinders lopen, dus ik ga maar eerst kijken dat ik ‘m van de bokjes af krijg en of die veercilinder dan nog wat te zeiken heeft. Als dat ding de komende dagen op deze manier blijft lopen heb ik in ieder geval fatsoenlijk gelegenheid om er nog maar eens met wat service-onderdelen naar te gooien. ‘t Wordt er allicht niet beroerder van.

Edit: wat je met die bobinerail nog zou kunnen doen is om de sokjes en aansluitklemmen op de bougies eens te wisselen, misschien pakt er een matig of zoiets. Ik heb die van de oude rail er ook nog liggen, dus daar is mee te spelen. Maar dan is ‘t m.i. voor nu eerst even gezien met die bobinerail.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 29 november 2020 08:19 PM
  [ # 215 ]

Zo dan. Het ding staat weer op de wielen, heeft even gegymnastiekt en de boel is droog gebleven. Dat geeft hoop. Morgen zal ik er eens een ommetje mee maken om te kijken of dat in gebruik zo blijft en als dat zo is ga ik snel vergeten dat ‘t aan de hand was. Materiaal om ‘t later nog mooier te doen komt, maar als dat pas ergens in het voorjaar hoeft is dat voor mij prima. Zo had ik de meeste reparaties al uitgevoerd: eerst maar eens de winter door en dan een paar dingetjes opknappen. Maar goed, ‘t ding schrikt na een jaar met 32 kilometer kennelijk nogal van normaal gebruik, dus ‘t moet allemaal meteen.

Voor het mooie en om doorslaan/te diep inzakken in lage stand te voorkomen moet ik misschien ook nog maar een setje aanslagblokken voor de achteras bestellen (want die zijn kwijt) en dan is het leed voor de achtervering eerst even achter de rug.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 29 november 2020 08:23 PM
  [ # 216 ]

Over die bobine: ik weet dat het een rail is, maar hij bestaat uit 4 aparte bobinetjes. Vandaar mijn opmerking daarover.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Percheron
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 06-01-2019

- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
Gepost: 29 november 2020 08:23 PM
  [ # 217 ]

Dat heb je toch maar mooi even weer voor elkaar! halelujah

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 29 november 2020 08:33 PM
  [ # 218 ]
jantje1948 schreef:

Over die bobine: ik weet dat het een rail is, maar hij bestaat uit 4 aparte bobinetjes. Vandaar mijn opmerking daarover.

O zo! Ik dacht ‘t twee bobines waren in plaats van vier. Vandaar dat ik je even niet volgde.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Jan.D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 01-04-2016

Gepost: 29 november 2020 08:42 PM
  [ # 219 ]

Nou kijken wat ie doet dan maar…

Jan.D.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 30 november 2020 12:14 AM
  [ # 220 ]

Bij mijn weten geen wasted spark.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 30 november 2020 10:19 AM
  [ # 221 ]

Ik kan me vergissen. Misschien ga ik teveel met TU5JP4tjes om…

Maar dat is ook niet erg verder, ik draai er voor de zekerheid nieuwe bougietjes in en ik zal ‘s kijken of er redenen bestaan om dat secundaire lucht verhaal ervan te verdenken dat-ie dit kan veroorzaken en dan zien we ‘t wel. Zolang het geen harde storing oplevert is het niet erg en kan ik er ook niet zo veel mee: als je ermee rijdt is-ie vaker warm dan koud en dan heb je op z’n best één poging per dag om iets te proberen.

Misschien moet ik ook tegen reisadviezen in gewoon wél even bij de Pruis een uurtje van de Autobahn gebruik maken en die kar ‘s goed los trappen. Ik bedoel, daarvoor hoef ik de auto niet uit dus de import/export van virale narigheid zal best meevallen. Hoewel: je moet niet stranden dan natuurlijk…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 30 november 2020 03:08 PM
  [ # 222 ]

Nou, het lijkt goed te gaan. De hele boel is na een proefrit zeiknat van de regen dus je ziet er niet zo heel veel van, maar voor zover ik ‘t kan zien zit daar geen LDS meer bij dus dan moet ik ‘t zo maar eerst geloven.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 30 november 2020 03:30 PM
  [ # 223 ]

Ik help het je hopen… very good

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 30 november 2020 04:26 PM
  [ # 224 ]

Lekt die veercilinder nu niet meer?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 30 november 2020 06:05 PM
  [ # 225 ]

Voor zover ik nu met alles nat van de regen kan zien dus niet. Ik ga er maar eerst vanuit dat dit ‘t even was. Als ‘t ding dan nu op misschien een injector na of zoiets de winter gewoon haalt ben ik eerst blij. Het blijft nu bij één cilinder die, met de secundaire luchtpomp op vol vermogen, wat achterblijft maar niet genoeg voor een storingscode. Dat mag zo blijven en anders als dat bij een storing niet meer is dan een gare/vuile verstuiver is daar eventueel nog op te corrigeren zonder in idiote drama’s terecht te komen. Of de kabelboom moet nog brakker zijn dan ik al had gezien, maar dat weten we pas als ‘t weer een echte storing wordt. Anders blijf ik er lekker af!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
15 van de 23
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook