3 van de 9
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Eerste GS(A): Verkocht!
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 04 januari 2021 04:42 PM
  [ # 31 ]
Jeroen Simons schreef:

Je hebt een dunne of een dikke startmotor. De dunne kun je er net tussenuit frotten. Voor de dikke moet je in ieder geval het linkerdeel van het inlaatspruitstuk verwijderen (links op de auto, tussen de carburateur en de cilinderkoppen. Dan pak je de startmotor er zo uit.
Een hoekje uit de bak zagen is natuurlijk niet meer van deze tijd, dat doe je niet met een gave klassieke auto.
Meestal zijn de koolborstels versleten. Als je de juiste koolborstels hebt is het vernieuwen goed te doen.
Tip: Nu je zo ver bent (met het gehele spruitstuk eraf) kun je meteen de oliekoeler reinigen Wink

Goede tip inderdaad, even oliekoeler eruit, nieuwe afdichtingen erin en gelijk grondig schoonmaken.
En hoe vaak vervang je nu een startmotor, als hobbyist werk je niet tegen een werkplaatstarief, dus tijd speelt veel minder een rol.

Profiel  
 
Jerre
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 12-08-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Spécial
- C5 1.8 16V - Berline
- Dyane Acadiane
Gepost: 20 januari 2021 11:12 PM
  [ # 32 ]

Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels. police

Is idd hobby dus hoelang je er aan bezig bent maakt me niet zoveel uit als het maar juist gedaan is.

Ben aan het overwegen gelijk de hele motor eruit te gooien en op op te kuisen, is ie gelijk goed.

Citroën Dyane     ‘81
Citroën Acadiane   ‘82
Citroën C5       ‘02

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 21 januari 2021 12:09 PM
  [ # 33 ]
Jeroen Simons schreef:

Meestal zijn de koolborstels versleten. Als je de juiste koolborstels hebt is het vernieuwen goed te doen.
Tip: Nu je zo ver bent (met het gehele spruitstuk eraf) kun je meteen de oliekoeler reinigen Wink

Koolborstel zijn meestal het probleem. In theorie te vervangen, in de praktijk is het wat lastiger. Ik heb van een startmotorrevisiebedrijf begrepen dat het vervangen van de koolborstel bij de Ducellier (Valeo) of Paris-Rhone startmotoren lastig is omdat de soldeer de neiging heeft om in de gevlochten koperdraden te trekken, waardoor die zijn souplesse kwijtraakt. Hoe dan ook heb je er een echt zware bout voor nodig omdat de warmte snel opgenomen wordt door het achterdeksel waar ze op zitten..

Profiel  
 
Jerre
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 12-08-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Spécial
- C5 1.8 16V - Berline
- Dyane Acadiane
Gepost: 27 februari 2021 07:38 PM
  [ # 34 ]

zo, alweer even verder.

ondertussen toch maar de hele zooi eruit gehaald

Die ligt nu thuis op de bank en kan helemaal inorde worden gezet

Heb nu wel 1 probleem, namelijk nieuwe motorsteunen vinden.
Beide motorsteunen zijn stuk, dacht die wel te kunnen bestellen bij een gewone onderdelen handel maar niets is minder waar. Overal in de catalogus, maar nergens op vooraad/beschikbaar. Dan dacht ik wel ff via Fransoze in Duitsland, maar die heeft ze ook niet.

Heb er na wat zoeken wel gevonden in Duitsland (voor een GS, geen GSA) zijn 80€/stuk.

Iemand een idee waar ik er nog zou kunne vinden? En past dat uberhaupt, van een GS voor een GSA?

Citroën Dyane     ‘81
Citroën Acadiane   ‘82
Citroën C5       ‘02

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 652
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 27 februari 2021 10:26 PM
  [ # 35 ]

Lekker bezig Smile

Die GS-steunen kun je pas maken met vulringen, ze zijn een paar millimeter lager.
Ik heb wel een paar gebruikte (GSA-)steunen voor je eventueel.

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 28 februari 2021 08:48 AM
  [ # 36 ]

Nu je blokje er uit is kun je overal lekker bij. Zijn de retourpijpjes van de cylinderkoppen voorzien van Viton keeringen (dat je weet)? Bij twijfel zou ik die ringen meteen ook vernieuwen. Anders bouw je alles in en dan gaat de auto daar later alsnog op lekken (ik spreek uit praktijkervaring ;-(  ).

Distributie riemen kun je je nu ook gemakkelijk vervangen.. En de motorbeplating kun je spuiten. Dankbaar werk, het ziet er dan weer uit als nieuw.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Jerre
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 12-08-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Spécial
- C5 1.8 16V - Berline
- Dyane Acadiane
Gepost: 28 februari 2021 10:01 AM
  [ # 37 ]

Distributie is een kleine 6000km terug nog gedaan dus die moet wel inorde zijn. Retourpijpjes zijn de hele reden dat ik besloten heb hem gelijk er helemaal uit te halen, linkse kant lekt (te) veel.
Heeft ook een beestje huisgehouden in de koelbeplating want die zit vol nootjes, dus die moet er toch ook helemaal af, want lucht gaat toch beter koelen dan nootjes denk ik Razz

Citroën Dyane     ‘81
Citroën Acadiane   ‘82
Citroën C5       ‘02

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7691
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 28 februari 2021 10:45 AM
  [ # 38 ]

Koeling is best ‘overrated’ bij deze blokjes Wink

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 28 februari 2021 11:45 AM
  [ # 39 ]
MiGS schreef:

Lekker bezig Smile

Die GS-steunen kun je pas maken met vulringen, ze zijn een paar millimeter lager.
Ik heb wel een paar gebruikte (GSA-)steunen voor je eventueel.

In plaats van vulringen zou ik een vulplaatje maken van +/- 5 mm dik, ter grootte van de motorsteun. Dan wordt het gewicht van de motor beter verdeeld op het subframe. GSA motorsteunen vinden is zoeken naar een speld in een hooiberg. Gebruikte zijn meestal aangetast door olie, en enigszins ingezakt.
Olieretourpijpen voorzien van Viton O-ringen, ook de oliekoelerringen niet vergeten, ook Viton gebruiken. Deze zitten NIET in de pakkingsets die hier en daar nog door webshops worden aangeboden.

 

Profiel  
 
Jerre
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 12-08-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Spécial
- C5 1.8 16V - Berline
- Dyane Acadiane
Gepost: 28 februari 2021 12:15 PM
  [ # 40 ]

Ik heb nu zo’n setje, heb deze voor m’n Dyane ook altijd gebruikt

https://www.franzose.de/de/Sonstige-Citroen/GS/Motordichtsaetze/ANR40079/#gallerie

Maar daar zit dus nog niet alles in wat ik nodig heb dan?

Citroën Dyane     ‘81
Citroën Acadiane   ‘82
Citroën C5       ‘02

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 28 februari 2021 01:33 PM
  [ # 41 ]

Van deze set is niet duidelijk of de bedoelde O-ringen en de oliekoelerringen van Viton zijn gemaakt.
Französche klassiker levert wel viton O-ringen, maar van de oliekoelerringen is het materiaal onduidelijk.
Viton is in hoge mate hittebestendig, wat de levensduur ten goede komt. Als je de gewone rubber ringen gebuikt, ben je over een paar jaar weer aan de beurt.

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 652
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 28 februari 2021 02:04 PM
  [ # 42 ]
dirkvdmei schreef:

GSA motorsteunen ... Gebruikte zijn meestal aangetast door olie, en enigszins ingezakt.

Wat is dit nou Dirk, stel je de kwaliteit van mijn spullen ter discussie zonder het gezien te hebben? Wink
Je hebt gelijk, nieuw is beter, maar dan moet je ze wel weten te vinden. Ze zijn vrij goed naderhand nog te vervangen mocht het niet lang meegaan, en het is nu wat minder een investering.
Officieel zijn GS-motorsteunen meestal van harder rubber dan GSA-exemplaren, maar dat is een comfortdingetje verwacht ik, niet superbelangrijk.

dirkvdmei schreef:

In plaats van vulringen zou ik een vulplaatje maken van +/- 5 mm dik, ter grootte van de motorsteun. Dan wordt het gewicht van de motor beter verdeeld op het subframe.

Inderdaad, dat is wat ik eigenlijk wilde zeggen, maakt het ook makkelijker te positioneren bij het monteren. Je kunt de onderkant van de oude steunen op maat slijpen, zou al de goede dikte kunnen zijn.

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
Jerre
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 12-08-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Spécial
- C5 1.8 16V - Berline
- Dyane Acadiane
Gepost: 28 februari 2021 02:58 PM
  [ # 43 ]
MiGS schreef:

Lekker bezig Smile

Die GS-steunen kun je pas maken met vulringen, ze zijn een paar millimeter lager.
Ik heb wel een paar gebruikte (GSA-)steunen voor je eventueel.

PM gestuurd Wink

Citroën Dyane     ‘81
Citroën Acadiane   ‘82
Citroën C5       ‘02

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 457
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 01 maart 2021 09:35 AM
  [ # 44 ]
Jerre schreef:

Distributie is een kleine 6000km terug nog gedaan dus die moet wel inorde zijn. Retourpijpjes zijn de hele reden dat ik besloten heb hem gelijk er helemaal uit te halen, linkse kant lekt (te) veel.
Heeft ook een beestje huisgehouden in de koelbeplating want die zit vol nootjes, dus die moet er toch ook helemaal af, want lucht gaat toch beter koelen dan nootjes denk ik Razz

Op zich kun je de distributie wel terugplaatsen, maar dan moet je wel opletten bij het op spanning zetten. Doordat de riemen door het draaien soepeler zijn geworden, zouden ze te strak komen te staan als je geen voorzorgen neemt. Je moet ze dus op gevoel iets losser zetten en dan de motor even laten draaien om te controleren of ze na opwarmen de juiste spanning hebben. Ze komen dan mooi strak te staan door het uitzetten van de motor. Als ze te strak staan gaan de spanwielen janken, en dat betekent dat alles veel te zwaar belast wordt.

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 652
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 05 maart 2021 01:56 PM
  [ # 45 ]
MiGS schreef:

Die GS-steunen ... ze zijn een paar millimeter lager.

8mm om precies te zijn:
[

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
 
3 van de 9
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook