2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Niet-de-Nultwee van Penny Lane
Penny Lane
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10419
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 20 maart 2021 09:27 PM
  [ # 16 ]

Ja en nee.

Die motor deed het nu dus veel te goed: hij ging mooi niet meer uit Laughing

Dat komt meestal van een defecte schakelaar of van draadbreuken in de slangen naar het kofferdeksel. Nou ja, da’s allemaal gesneden koek als je een poos Citroën gereden hebt. Buiten dat is de rubber uitslagbegrenzing uit elkaar gepleurd tijdens het constateren dat-ie niet meer ophouden wilde, dat kon dus ook nog. Daardoor is het mechaniek fout over z’n dooie punt gehobbeld en zit de boel nu wéér vast Mr. Green

Het aardige is dus nu dat-ie eerst vast zat van roest en dat je dan denkt dat daarom de zekering eruit was gelaten, maar het lijkt er meer op dat de zekering eruit lag omdat-ie niet meer stopte met wissen en dat pas daarna de boel is vastgerot. Tja. Dat soort geintjes kan gebeuren als je andermans niet-afgehandelde storing op gaat zitten lossen. En dan zeker als je onderdelen opknapt die er van binnen uit zien alsof ze uit zee gevist zijn.

Als het weer mooi weer wordt kijk ik er nog wel eens verder naar. Het rijdt er voorlopig uiteindelijk niks beroerder om en och, die C5 hád niet eens een achterwisser.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10419
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 21 maart 2021 12:12 PM
  [ # 17 ]

Ik heb wel de indruk dat die achterste wis/was bij zo’n E46 een beetje teveel op een ‘omdat het kan’ filosofie ontworpen is. Ik bedoel, alles volledig laten regelen door een stukje elektronica is nog tot daar aan toe, maar bijvoorbeeld het sleepcontact vervangen door een Reed-switch die de elektronica de wisserpositie aangeeft en waarbij dan het hele aan/uit verhaal afhankelijk is van een niet-rechtstreeks onderbrekende schakelaar, daar creëer je ook weer heel creatieve faalmodi mee. Aan de andere kant kun je eruit afleiden dat de ingenieurs bij Bosch zelf ook door hadden dat die machines zichzelf gingen aftoppen met sproeiwater, want dankzij die Reed-switch hoeft er geen 12V over een mechanisch sleepcontact in een potentiële bak water te worden gezet. Ik weet dan op een gegeven moment niet of dit nou een slim ontwerp is of ervoor zorgen dat je een bepaalde manier van berekend falen relatief veilig laat verlopen. Ik denk het laatste.

Gelukkig werkt het wis/was-systeem achterop de Compact qua aansturing precies hetzelfde als achterop de Touring, met één uitzondering: een Compact heeft nooit een achterruit die apart open kan, dus het schakelcontact om de wisser bij open raam te blokkeren ontbreekt. Maar het levert wel op dat de elektrische schema’s cq. penbezettingen verder overeen komen, zodat dat allemaal tenminste goed te vinden is. Dan is er op een gegeven moment wel uit te komen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10419
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 21 maart 2021 02:35 PM
  [ # 18 ]

En omdat de stuurunit van die wissermotor apart gezekerd is van de motor zelf kun je dus, met de motor afgekoppeld in de zekeringkast, wél gewoon met een multimeter alle schakelstanden testen *in de kofferklep*. En wat blijkt, alles zou gewoon moeten werken. Ik zie ‘m netjes spanning schakelen naar z’n normale wisstand, naar z’n wis/wasstand en via de achteruitrijverlichting om ‘m met ingeschakelde wissers automatisch bij achteruit rijden in te laten schakelen. Dan zit het probleem in de motor zelf. Kan zijn dat de stuurunit sluiting heeft, kan zijn dat die Reed-schakelaar die de wisser moet parkeren z’n magneet niet meer ziet, maar in alle gevallen is er niks anders meer aan te doen dan er een andere motor in zetten. Er mankeert namelijk nu wel zoveel aan dat je alleen al een werkende donor-motor nodig hebt om deze op te knappen en dat is natuurlijk onzinnig. En anders ga ik wel kijken of ik het originele OE BMW blindkapje voor het wissergat kan scoren (want die bestaan dus). Dan kan-ie er definitief, maar wel netjes BMW-spec, af.

Ik vind ‘t overigens wel lekker dat dit allemaal heel gemakkelijk te testen is met een multimeter en je niet bij elk onzinnig mankementje eerst uitgebreid met de computer door je elektrische systemen hoeft te fietsen. In feite heeft die motor een eigen vol-elektronische relais-vervanger, meer niet. Het grappige is dat zelfs de kleurcodering van de bekabeling overeen komt met die van de 1602, en die is toch 29 jaar ouder…

Overigens, mocht er iemand hier in een Range Rover Evoque rijden: daar zit precies dezelfde wis/was unit achterop als op de E46 Compact, dus dan weet je alvast dat die geheid lawaaie gaat Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40975
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 21 maart 2021 02:41 PM
  [ # 19 ]

En een gebruikt motortje scoren ergens?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Penny Lane
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10419
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 21 maart 2021 03:24 PM
  [ # 20 ]

Ja, dat is altijd een optie natuurlijk, maar de kwestie is dat die dingen eigenlijk altijd stuk gaan omdat ze dus altijd inwendig sproeiwater gaan lekken. Dus het is nogal afwachten wat er gebruikt te krijgen is. Maar goed, als je een hebt met een goeie regelunit is de rest niet moeilijk om op te knappen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5791
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 21 maart 2021 03:35 PM
  [ # 21 ]

In Appingedam zit een sympathieke vent die in gebruikte BMW onderdelen handelt: https://www.bmwcarsenparts.nl/

Profiel  
 
Penny Lane
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10419
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 21 maart 2021 05:22 PM
  [ # 22 ]

Da’s goed om te weten! Ik had ook iemand in Beilen gevonden, dat is ook best goed te doen vanaf Bumblef*ck als je tenminste niet twee keer in de week heen hoeft. Het prijsverschil tussen een gebruikte wissermotor bij deze toko en een nieuwe (imitatie, dat wel) is overigens niet groot, dus wat nou wijsheid is…

In de tussentijd is dit wél gewoon een auto waar je je op verheugt om ermee op pad te mogen. Qua rijden klopt alles gewoon aan die Compact, zelfs al ligt er geen gigantische bak vermogen onder de kap. Met die Freude am Fahren zit ‘t helemaal goed, met of zonder zo’n achterwisser Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8710
Geregistreerd: 21-04-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 16v
Gepost: 21 maart 2021 05:50 PM
  [ # 23 ]

Als de kwaliteit van de imitatie net zo is als bij citroen zou ik het wel weten!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive.

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 433
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 21 maart 2021 09:52 PM
  [ # 24 ]

Toch is die achterwisser wel belangrijk voor de “freude am fahren”. Dan kun je bij regenachtig weer tenminste zien wat je allemaal achter je laat. Mr. Green
Maar mooi dat de Compact zo goed bevalt. Scheelt natuurlijk een jas dat het geen ver-sjonniet, afgeragd apparaat is.

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
EW
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4952
Geregistreerd: 03-08-2004

- (Grand) C4 Picasso 2.0 16V LPG-G3
Gepost: 24 maart 2021 08:11 AM
  [ # 25 ]
Penny Lane schreef:

genoeg mensen op het front van dat ding afgeknapt. En de rest is waarschijnlijk gewoon opgelost.

Of er zijn genoeg fronten vanaf geknapt respectievelijk om bomen gevouwen…

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 433
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 24 maart 2021 08:55 AM
  [ # 26 ]

Dat ook vast wel, ja. Een oud-collega van mij had een Compact als eerste auto. Die auto heeft het gevecht met een boom ook verloren…

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
Penny Lane
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10419
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 24 maart 2021 09:32 AM
  [ # 27 ]

Dat zo’n 316ti iets goedkoper is in de verzekering dan zo’n C5 2.0i Ligne Prestige vertelt een heel ander verhaal Cool En ja, de nieuwprijzen zijn zo goed als gelijk. Daar zit letterlijk maar een paar tientjes tussen. Dus daar zit het niet in.

Zo’n 316ti heeft de power helemaal niet om z’n onderstel gemakkelijk in de stress te jagen. De meeste huis-, tuin- en keuken-automobilisten hebben er ver voor die tijd allang op onvrijwillige wijze bruine bekleding in gezet. Wat ik zelf wel merk is dat ik vanuit het voorwielaangedreven gebeuren nog wat teveel rijd met onderstuur ingecalculeerd. Daar moet ik eigenlijk nog wel vanaf. Maar dat went vanzelf wel weer.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4952
Geregistreerd: 03-08-2004

- (Grand) C4 Picasso 2.0 16V LPG-G3
Gepost: 24 maart 2021 10:28 AM
  [ # 28 ]
Penny Lane schreef:

Dat zo’n 316ti iets goedkoper is in de verzekering dan zo’n C5 2.0i Ligne Prestige vertelt een heel ander verhaal Cool En ja, de nieuwprijzen zijn zo goed als gelijk. Daar zit letterlijk maar een paar tientjes tussen. Dus daar zit het niet in.

Ik meen me te herinneren dat dit voor WA vooral een kwestie is van gewicht (welke impuls kan het apparaat leveren) en leeftijd van de bestuurder.

Profiel  
 
EW
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4952
Geregistreerd: 03-08-2004

- (Grand) C4 Picasso 2.0 16V LPG-G3
Gepost: 24 maart 2021 10:48 AM
  [ # 29 ]

Gelukkig zijn er nauwelijks eisen aan achterwissers: Wat ie moet doen is niet omschreven, maar het rubber moet wel heel zijn.

Profiel  
 
Penny Lane
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10419
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 24 maart 2021 03:44 PM
  [ # 30 ]

Ja ach, het gewicht is nou ook weer niet zo heel verschillend. 1375kg rijklaar voor de BMW, 1393kg rijklaar voor de C5 2.0i 16V Ligne Prestige (volgens de RDW). Daar zal het wel niet in zitten.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook