3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Niet-de-Nultwee van Penny Lane
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8710
Geregistreerd: 21-04-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 16v
Gepost: 24 maart 2021 07:58 PM
  [ # 31 ]

Gewoon, omdat citroen rijders aso’s zijn!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive.

Profiel  
 
graddus
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15202
Geregistreerd: 16-05-2005

- Traction Avant 11B Forest
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
Gepost: 24 maart 2021 09:11 PM
  [ # 32 ]

Weegt zo’n klein køt bmwtje zoveel? gulp

Profiel  
 
Penny Lane
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10419
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 24 maart 2021 10:54 PM
  [ # 33 ]

Ja. Nogal wiedes: er zit een cardanas in, die een C5 niet heeft. En er zit een erg mooie multilink achteras onder, die een C5 niet heeft. Daar zit immers een aluminium buis overdwars onder, met draagarmen op miniatuurlagertjes die onder een BX van 950 kilo al vaak stuk gingen en onder een C5 van bijna 1400 kilo geen enkele kans hebben. Zo kan ik ook kilo’s besparen… Mr. Green

Maar er zijn natuurlijk meer verschillen, zoals het gebrek aan aluminium koetswerkpanelen, de wat luxere bekleding van met name portieren en dashboard, de wel heel erg serieus aangepakte geluidsisolatie (die Bimmer is aanzienlijk stiller dan die C5) en het feit dat niet helemaal alles tot het uiterste gemultiplext is zodat er wat meer meters snoer in zo’n BMW ligt, allerhande details zoals hang- en sluitwerk waar meer aandacht aan besteed is/niet helemaal zo overdreven utilitair is uitgevoerd en vast nog een heleboel andere eigenlijk heel logische verklaringen. Of zo’n C5 nou dan van briljante constructieve eenvoud aan elkaar hangt ten opzichte van zo’n BMWtje of dat het wat dat betreft ergens toch een soort uitvergrote Peugeot 205 met pretenties is (en wat dan beter is als je de cijfers op papier zo scherp kun vergelijken) is weer een andere discussie. Die waarschijnlijk mank gaat aan het totaal verschillen van de achterliggende concepten.

Grappig genoeg is een full-size E46 niet eens echt veel zwaarder dan de Compact, voornamelijk omdat er natuurlijk eigenlijk ‘alleen maar’ 20 centimeter kofferbak van de E46 Coupé af gehakt was. Met daarvoor in ruil dan weer een versterkte constructie achterin omdat je ineens een achterklep totaan het dak hebt. En dan heb je ook nog een 10mm verbreed spoor. Als je anno 2021 op zoek gaat naar een E46 kun je, qua bedrijfskosten en praktische benutbaarheid, misschien veel beter gewoon een sedan gaan halen. De bedrijfskosten zijn ongeveer gelijk, daar past op een normale manier volk en bepakking in en de spullen zijn makkelijker te vinden. Wat moet een mens eigenlijk met zo’n Compact? Very Happy

Het merkwaardige is dat zo’n Compact dus wel kleiner en minder praktisch is, maar in feite niks minder BMW. Ik heb er geen idee van of ze nog wel marge haalden op zo’n Compact, want hij was in productie ook vast niet echt goedkoper dan de rest van de E46 reeks terwijl het wel de instap-BMW moest zijn. Het zal toch wel een goed idee geweest zijn, want ze hebben er nog best wel een stuk of wat van weten te slijten én we hebben er de 1-serie aan overgehouden.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 433
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 25 maart 2021 07:13 AM
  [ # 34 ]

Ja, en DAAR word je toch vrolijk van, die 1-serie… Ik heb ruim 4 jaar in een 118iA High Executive gestuurd. Prima auto, hoor, maar niet erg practisch. En stuiteren, niet te zuinig. Instappen is ook niet alles als je geen 20 meer bent, zo laag.
Maarrr, wel Duitse degelijkheid! Alles voelt gewoon goed en degelijk aan. Sommige materialen in het interieur vond ik niet echt des BMW’s, maar goedkope bagger was het ook niet. De kofferbak was met 2 kratjes boodschappen echt vol.
Hij heeft slechts 1 keer een mankement gehad, er was iets van de ontsteking uit gevallen, liep op 3 poten. Door een BMW-dealer in België vlot alles vervangen zonder kosten. Bleek een terugroep-actie geweest te zijn waar mijn exemplaar schijnbaar “vergeten” was.
Ofschoon ik dus geen fan van de 1 ben (vooral omdat ik een 40-er met overgewicht ben) was het wel een goede auto met geweldige wegligging. Net een kart. Alleen voorspelbaarder. Maar net zo hard geveerd…

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
Penny Lane
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10419
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 26 maart 2021 12:39 PM
  [ # 35 ]

De tankklep sluit weer mee af met de vergrendeling. Ik had daar een servo voor gescoord, die dan specifiek Compact zou moeten zijn vanwege de lengte van de slotpen. Blijkt dat die pen zo uitgewisseld kan worden…

Maar goed, ik was ervan overtuigd dat die pen gebroken zou zijn en die vind je nergens los. Maar dat was ook niet zo. Op de een of andere manier was-ie onderin gaan liggen. Ik denk dat-ie een keer geweigerd heeft en daarna met het noodkoordje te fanatiek losgetrokken is. Nu alles weer op z’n plek en correct vast zit, werkt dat slotje perfect.

Maar goed.

Nu heb ik dus een CV-servo over Rolling Eyes Staat tegenover dat je een operatie zoals dit gewoon niet moet gaan doen als je er geen hebt liggen, want daarvoor is ‘t net even niet makkelijk genoeg.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10419
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 29 maart 2021 11:10 AM
  [ # 36 ]

Achterlichten ontkrast in twee minuten: Brasso®, een ouwe sok, kort poetsen, als nieuw. Kleine moeite, ziet er weer lekker fris uit zo Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4126
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 29 maart 2021 03:11 PM
  [ # 37 ]

En die sok?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10419
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 29 maart 2021 03:55 PM
  [ # 38 ]

Die was allang niet meer fris. Daarom had ik juist die sok ervoor gebruikt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10419
Geregistreerd: 06-05-2007

- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- Xantia TD SX
Gepost: 20 april 2021 07:59 PM
  [ # 39 ]

Het brillenbakje wilde slecht open. Nu de auto onderhand een paar kleine extraatjes verdiend heeft, durf ik er wel een puntje van te maken om daar een andere in te drukken. Uiteindelijk is ‘t voor mezelf ook wel zo prettig dat ik daar niet mee hoef te zitten klooien onder het rijden. Dus: een andere opgehaald, de oude eruit geklikt en een nog oudere (maar die wél feilloos opent en sluit) er weer in gedrukt. Blijkt dat het oude bakje langs de bovenkant vervormd was: de bovenste rand hing door. Daar liep de rand van het klepje zeikerig nauwkeurig op vast. Met de nog oudere nieuwe unit erin bestaat dat probleem niet meer en nu werkt het weer helemaal top Cool

Omdat we toch bezig waren heb ik het ontbrekende EHBO-kistje onder de bijrijdersstoel er ook maar eens in gezet (het schijnt dat die niet in alle markten standaard was, maar ik heb ‘m uit een sloper die oorspronkelijk in Duitsland was geleverd en daar is een EHBO-kit verplicht). De inhoud, een soort in vakjes verdeelde opgerolde plastic zak vol verbandgaas enz., was oud, lek en had in het water gelegen, dus dat heb ik lekker achtergelaten. Ik doe er zelf wel een keer een verbandsetje in. En je zult altijd zien: net als je dat slecht-te-vinden gereedschaphoesje zelf gemaakt hebt, ligt er een in een sloper. Ook meegenomen dus Cool

Een handleiding voor de radio en een service-adressen-boekje die niet zeiknat waren geweest heb ik ook meegenomen. Daar wordt de documentatiemap al weer prettig dunner van. Komt bij dat je die boekjes nu ook kunt lezen zonder de bladzijden eerst van elkaar los te moeten stomen. Dat kan handig zijn…

En verder moet er af en toe benzine in om ‘m aan de praat te houden. Rond de 1:15, ik vind ‘t netjes. Dan verbruikt-ie niet eens veel meer dan m’n 205 destijds (want ik heb natuurlijk ook nog een 205 gehad).

Wilde plannen voor de toekomst: van de week moet ik maar weer eens voor de grap olie gaan peilen, dat schijnt bij zo’n N42 nodig te zijn om geregeld te doen. Tot nu toe heb ik nog niet echt gezien dat-ie olie verbruikt, maar ik houd ‘t toch nog maar even in de gaten.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook