





























Totaal aantal Berichten: 11352
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het lijkt een bak werk om de pakking van het oliefilterhuis te wisselen, want daarvoor moeten de undertray, het luchtfilterhuis, de koelfan, het voorraadvaatje van de stuurbekrachtiging, de luchtkokers van de dynamo, de dynamo, de spanrol van de grote multiriem en de stuurbekrachtigingspomp eerst aan de kant worden gesleuteld, maar dat is allemaal zo simpel en bereikbaar dat je in werkelijkheid heel snel bij die pakking kunt. En die was duidelijk nodig aan vervanging toe. Het huis is recht & heel gelukkig, maar de pakking was dun & spijkerhard geworden. Je kon ook keurig zien waar het precies gelekt had…
Het huis is inmiddels schoon genoeg en het ruigste vuil is van het blok af. Om dat echt schoon te krijgen moet er veel meer weggesleuteld worden, dus aangezien we geen nieuwe auto aan het bouwen zijn is dat een kwestie van ‘laat maar’. Dus wordt het tijd om het pasvlak op het blok netjes te maken. Daarna kan, met een nieuwe pakking en om die tussen de oude aluminium pasvlakken een beetje te helpen een lik high-end RTV, het filterhuis weer op z’n plek. Daarna kan de rest een poetsje krijgen en één voor één terug op z’n plek worden gezet, riempjes erop, olie erin etc. etc. en dan zullen we het verder gewoon moeten meemaken hoeveel er dan nog lekt. Succes is niet helemaal verzekerd, maar beroerder dan het was wordt het sowieso niet. Want het was ook wel echt een ranzige lekkage geworden inmiddels.
Gelukkig is het de voorste krukaskeerring definitief niet, want daar heb ik het gereedschap niet voor. Zoals bijvoorbeeld voor los- en vastsjorren van de centrale bout van de krukaspoelie, die met ‘slechts’ 410 Nm vast getrokken wordt…
In ieder geval is dit nou eens een werkje waar je op een beetje een leuke manier mee uit de voeten kunt. Je kunt erbij, het is in de praktijk logisch opgebouwd, er hoeft niet echt serieus veel te worden weggesleuteld voordat je die pakking eruit hebt en als je een beetje netjes werkt is het resultaat als snel een flinke verbetering. Want als die pakking opgeeft hangt er in no-time een flinke plas olie onderlangs blok & bak…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!






























Totaal aantal Berichten: 11352
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Goed, dat zit er weer in. Pasvlakken netjes schoon gemaakt, nieuwe pakking erin (van Elring) die dus ook 2x zo dik was als de oude, likje dure RTV ertussen omdat je zulke oude aluminium pasvlakken niet per sé blind hoeft te vertrouwen, alle aanbouwdelen van het aggregaat er weer aan gehangen incl. gewurg met de onderste dynamobout, riempjes er weer op, koelbuisje van de dynamo er weer in, koelfan er weer in, alles aangesloten, kortom: we komen ergens.
Moet nog: wat schoonmaakwerk onderlangs, onderplaat schoonmaken en monteren, twee wielen eraan hangen en het inlaattraject totaan de luchtmassameter er weer in beunen. Oh ja, nu de accu er toch af ligt even een paar hechtlasjes aan een hitteschild van een katalysator zetten tegen het rammelen. En dan natuurlijk nog bokjes weghalen, 6,5L 0W30 erin mikken en de accu weer aansluiten incl. deksel terugplaatsen. En dan eerst controle op duidelijk zichtbare lekkages, maar die horen er dan nu niet meer te zijn. En dan zou-ie het weer moeten doen…
Inclusief de hele rotzooi opruimen nog een middagje rustig aanrommelen en dan zou ‘t ding er technisch weer heel redelijk bij moeten staan. Op de resten van een beurt na, te weten: luchtfilter, brandstoffilter en bougies. In de loop van de tijd heb ik al het andere allang ververst en soms zelfs verherververst. Dus dat zit voorlopig goed. De rest van die beurt komt eventueel in de loop van de komende twee weken, maar het kan ook zijn dat ik dat alsnog lekker tot na de APK in de richting van structureler mooi weer uitstel.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
























Totaal aantal Berichten: 5937
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
Ik schrijf: goed bezig!
Wat zou het gekost hebben als je dit allemaal had laten doen?!






























Totaal aantal Berichten: 11352
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Veel te veel. Laat ik het zo stellen: voor vergelijkbaar geld als dit werk uitbesteden wist ik afgelopen zomer een nette E46 330iX Touring te koop staan. Maar netjes of niet: je moet er vanwege de leeftijd van zo’n ding op rekenen dat daar ook gewoon hetzelfde aan moet gebeuren en dan is dat ook nog eens een aanzienlijk complexere auto dan een simpele 323i.
Maar goed. Toen die 1602 hetzelfde stadium in z’n leven had bereikt was er ook een beunhaas die ‘m tegen beter weten in aan de praat heeft gehouden Geen idee of zo’n E46 ooit dezelfde klassiekerstatus haalt natuurlijk. Zal wel niet, maar dat wist 30 jaar geleden ook niemand van de 02-serie. Die was zelfs 22 jaar geleden, toen ik mijn eerst 02-er kocht en die ongeveer de leeftijd van nu die E46 had, nog niet echt duidelijk. Dus zeg nooit nooit
Maar als dit nu in orde is, zou dit werk in de periode waarvan ik de bedoeling heb om er nog in te rijden ook de laatste keer moeten zijn dat ‘t nodig is. Misschien zelfs wel langer. De achteras zal er dan nog wel een keer aan moeten geloven, maar dat zien we dan weer.
In ieder geval: het is nu op een onderplaat, een luchtfilterhuis, een plas olie en lekkage-inspectie wél eerst klaar. Ben ik benieuwd wat ik allemaal niet gezien heb voor de keuring, buiten wat ik allemaal niet APK-waardig kan testen/meten
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!






























Totaal aantal Berichten: 11352
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Alles zit weer in elkaar. Serviceteller resetten blijkt bij dit ouwe ding via INPA te moeten; was-ie een paar weken later gebouwd dan hed ‘t met de dagtellerknop gekund (vanaf 9-‘99). Maar ook dat is gelukt: INPA aankoppelen, menu ‘body’, submenu ‘instrument cluster’, F6 (Activate), kies ‘SII oil service’ en dan gebeurt er… Niets. Maar als je ‘m dan opnieuw op contact zet blijkt de serviceteller keurig terug op 25.000 te staan. Nou, dan weten we dat!
Daarna een proefritje gemaakt met wisselende omstandigheden qua wegen en gebruik en het stuurt weer helemaal netjes strak. De uitlijning lijkt ook niet ontspoord te zijn, dus dat is gunstig. Er is na 47 kilometer ook geen nieuwe snotveeg links langs het blok ontstaan, hoewel de oude zooi er nog wel af zal lopen als het dun wordt van de hitte. Want zoals gezegd: wil je die kant van het blok écht schoonmaken, dan moet er behoorlijk veel weggesleuteld worden cq. kun je beter het torretje ernaast zetten. Het zit allemaal nogal compact op elkaar, dus opzij van het blok kun je niet veel beginnen.
Maar voor zover nu na te gaan is het onderstel dan nu weer keurig gezond én hebben we een niet onaanzienlijke olielekkage minder. Dat is al bij al wel zo prettig!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!