2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Ze krijgt nieuwe bollen
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 12 maart 2021 03:29 PM
  [ # 16 ]
Jeroen Simons schreef:
jantje1948 schreef:

De achterbollen zijn altijd op een lagere druk dan de voorbollen omdat op de voortrein veel meer gewicht drukt. Vooral bij een cx. Voor 75 bar en achter 40 bar. Voor zover ik heb kunnen nagaan zijn de drukken voor een break hetzelfde als voor een berline.

@jantje: Ik dacht dat het anders was. Hoe minder druk (bar) er is in de veerbol, hoe stugger (of sportiever, zouden de Duitsers zeggen) de vering is (tot stuiteren aan toe, als de druk veel te laag is). De DS break bollen hebben daarom een lagere druk dan de berlines omdat het werkpaardjes zijn. Het verschil voor-achter is er door de belading (net als verschillende bandenspanning voor-achter). De hoogte-compensatie van het gewicht komt door de oliedruk, daar maakt gasdruk dus niet uit. Ik kan me voorstellen dat de schokdempers (kanaaltjes) ook hier een rol spelen. Kortom, heb je een andere uitleg, dan leer ik er graag van. Het hydropneumatisch systeem is technisch eenvoudig maar natuurkundig heel ingewikkeld. En interessant.

Het klopt dat hoe lager de druk, hoe stugger de vering. Maar dat heeft niet zozeer met de druk te maken, maar met het gasvolume. Op rijhoogte moet het membraan halverwege staan, voor een optimale vering. Aangezien de auto voor veel zwaarder is dan achter is de werkdruk (de druk bij rijhoogte) in het veersysteem voor veel hoger dan achter (hangt natuurlijk ook af van de geometrie van de draagarmen, dus je kunt het niet zo direct 1 op 1 vergelijken). Om dan te zorgen dat het membraan halverwege staat moet de initiaaldruk ook hoger zijn. Als de initiaaldruk lager is bij een gegeven geometrie, wordt het membraan verder ingedrukt en heb je dus minder gasvolume, ergo stuggere vering.

 

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27806
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 12 maart 2021 07:01 PM
  [ # 17 ]
René Jongejan schreef:

Bij de DS/ID-Break volgens mij tot einde productie achter gewoon deelbaar.

Dat zou mij niet verbazen als die met deelbare bollen geleverd bleven.

Voor de berline werden het gelaste bollen, ik vermoed dat ze dat truukje bij de GS hebben afgekeken. Wellicht ook een test om de CX berline zo in de markt te zetten, je weet het nooit wat er allemaal achter zat.
En uiteraard was het goedkoper.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 12 maart 2021 09:39 PM
  [ # 18 ]

De GS en de CX zijn vanaf het begin ontworpen voor gelaste bollen. De vooruitgang: Citroen garandeerde die bollen toen 60.000 km, dat was voor die tijd veel, ze waren zeker goedkoper maar waarschijnlijk ook betrouwbaarder.  ( Schokbrekers gingen toen ook nog geen autoleven mee als vergelijking).

Een DS break heeft als voornaamste verschil achter een 40 mm veercilinder ipv 35 mm: Dan heb je een 30% grotere kracht met dezelfde druk en dus ook 30% meer draagvermogen als een Berlin.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27806
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 13 maart 2021 10:22 AM
  [ # 19 ]
Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 13 maart 2021 07:39 PM
  [ # 20 ]
Citroensmgz schreef:

Een DS break heeft als voornaamste verschil achter een 40 mm veercilinder ipv 35 mm: Dan heb je een 30% grotere kracht met dezelfde druk en dus ook 30% meer draagvermogen als een Berlin.

Maar dan moet je volgens mij ook een groter volume in de bol hebben, vandaar de deelbare die ze (in mijn herinnering ) t/m de CX break hebben geleverd. Of ze de laatste CX breaks ook hebben uitgevoerd met deelbare achterbollen weet ik niet zeker, maar ik dacht van wel.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9123
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 maart 2021 07:48 PM
  [ # 21 ]

Ik heb er in totaal 3 gehad, waarvan er 1 in onderdelen in de schuur en nog 1 compleet in elkaar.
De laatste is van modeljaar 1991, 1 van de allerlaatsten dus.
Ook deze heeft nog de originele deelbare achterveerbollen.

De achterwielophanging van een CX-break verschilt op meer punten van die van een berline.
Andere draagarmen, andere remmen, namelijk geventileerd net als voor en zwaardere stabilisatorstang.
En volgens mij ook een grotere veercilinder, net als de DS-break.
Volledig aangepast aan de functie “werkpaard” dus.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
morjos
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 26-06-2016

Gepost: 15 maart 2021 10:44 AM
  [ # 22 ]

Zo, de nieuwe bollen staan eronder en wat zweeft ze weer goddelijk.

Welke precies gemonteerd zijn weet ik niet, volgens garagist de bollen die eronder horen te zitten. En nagelnieuw.
Of het gelaste bollen zijn moet ik het antwoord ook schuldig blijven.

Ben wel supertevreden met het resultaat…..wat een genot kan een CX toch zijn, zelfs een standaard break ...

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9123
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 maart 2021 10:58 AM
  [ # 23 ]

En dat hadden we nu net willen weten, welke bollen er nu gemonteerd zijn.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
morjos
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 26-06-2016

Gepost: 15 maart 2021 11:31 AM
  [ # 24 ]

Weet ik, maar heb de verpakking niet gezien. Als je zelf monteerd na aankoop van de bollen, heb je de verpakking met Nrs ook bij de hand. De garage heeft dit allemaal voor me gedaan, dus de verpakking weggegooid en de bollen eronder.

Ze gaat vrijdag weer ff binnen om een nieuwe knalpot (voor 50€ gekocht bij garage Vrijssen in Peer), ook niet te veel voor betaald vermoed ik. Had hij nog liggen en nooit gtebruikt. De ouide is al ingescheurd een de las van pot en buis voorkant.  Ik zal dan proberen te achterhalen alsnog welke bollen gemonteerd zijn…..beloofd !!

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 15 maart 2021 11:45 AM
  [ # 25 ]

Het zullen gelaste bollen zijn, deelbare zijn er niet nieuw. Die kunnen slechts van een nieuw membraan voorzien worden.
De code op de bollen vertelt welk type het is, op IFHS bollen staat deze incl. productiedatum. Citroën maakt al lang geen bollen meer.

Profiel  
 
morjos
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 26-06-2016

Gepost: 15 maart 2021 04:07 PM
  [ # 26 ]
GS1970 schreef:

Het zullen gelaste bollen zijn, deelbare zijn er niet nieuw. Die kunnen slechts van een nieuw membraan voorzien worden.
De code op de bollen vertelt welk type het is, op IFHS bollen staat deze incl. productiedatum. Citroën maakt al lang geen bollen meer.


Ze zijn “Made in Germany”, dat weet ik wel ervan….

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27806
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 15 maart 2021 06:12 PM
  [ # 27 ]

Als je de auto in de hoogste stand zet kan je achter wel zien of er deelbare bollen op zitten. De vorm is geheel anders, de plaatjes zijn hier al voorbij gekomen.

De voorbollen kan je makkelijk zien, ik meen dat er bij IHFS bollen iets op staat (tenzij het op het onderste gedeelte staat dat zie je minder goed). Dat zou je even kunnen kijken.

Profiel  
 
Gepost: 16 maart 2021 11:35 AM
  [ # 28 ]

Inderdaad, als je achter onder de auto kijkt (achter het wiel) zie je direct of je deelbare bollen hebt of niet.
Nu die deelbare breakbollen kan je laten voorzien van een nieuw membraam, interessant als je weet hoe de staat van de dempers is.
De dempers slijten namelijk ook en dan krijg je met een nieuw membraam en correcte vulling nog steeds geen goed verende auto, koop je ruil bollen voorzien van een nieuw membraam dan heb je dus de kans dat de demper niet meer top is.
Sinds een tijdje is er ook een bedrijf in Nederland dat zowel de demper als membraam vernieuwd in de break bol, in dat geval heb je dus een nieuwe deelbare bol uiteraard heeft dat een prijs en is het qua prijs vele malen interessanter om een gelaste IFHS bol te kopen.In dat geval is het juiste type de CX35RB.

Ik heb zelf al bijna 30j CX breaks en had er vrijwel altijd deelbare bollen op achteraan, enkele malen heb ik de membramen laten vervangen, maar sinds vorige jaar heb ik er om praktische redenen gelaste bollen opgezet van Monroe (fabrikage door IFHS) en ik moet eerlijk bekennen dat ik weinig verschil merk en mijn break word nog gebruikt voor waar hij ontworpen is namelijk zwaar beladen en trekken van echte aanhangers.

Vooraan kan je zoals Arjan vermeld onmiddelijk zien wat er op zit van bol, IFHS had vroeger net als Citroën een specifieke break bol de de CX75FB maar die is al tijden niet leverbaar dus word de standaard CX75FA bol geleverd.

Wat je schrijft over comfortbollen kan ik alleen maar bevestigen en afraden om die te monteren.

Het is wel zo dat een break een stuggere vering heeft dan een gewone berline, een break heeft vooraan de stabilisator van een GTi en de achterophanging in compleet anders dan van een berline of Prestige, een break rijdt daardoor ook veel stabieler.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9852
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 maart 2021 12:30 PM
  [ # 29 ]

Wat is er wezenlijk anders aan de achterwielophanging van een break? Het is mij nooit opgevallen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9123
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 16 maart 2021 12:44 PM
  [ # 30 ]

Zie post 21 in deze reeks.

Spoorbreedte is ook groter.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook