6 van de 7
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 Volgende > 
   
Le Zjie-Sept van mkatgert
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2442
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
Gepost: 15 mei 2022 04:37 PM
  [ # 76 ]

Haha, het zal inderdaad geholpen hebben Smile

Hoe dan ook, vanmorgen de motortakel van MiGS opgehaald en eens de armen uit het t-shirt gestoken.

De motor is er uit.

De drukgroep is nog heel.

Maaar… de onderste twee bouten waarmee de motor aan de bak vastzit zaten los. nono
Er zat een millimeter licht tussen blok en bak aan de onderkant; aan de bovenkant was het flush. Dat betekent dus dat motor en bak niet in één lijn stonden. Hoe dat kan, geen idee, want ik had ze vastgezet met een meter pijp.

Wat me ook op valt is de hoeveelheid olie in de bellhouse van de koppeling. De drukgroep lijkt helemaal droog te zijn, maar er ligt een mooi plasje olie onderin, en ook het druklager is nat. huh Ik kan de geur niet thuisbrengen, het heeft een hint van bakolie, maar is zeker niet zo penetrant. Ik heb de pakking van de deksel achter het druklager niet vervangen, maar dat moet ik misschien toch nog even doen. Alsof de olie de bouten van de motor-bak verbinding heeft helpen loslopen.

Daarnaast blijk ik rond de startmotor een boutje kwijt te zijn en één van de startmotorbouten sneuvelde bij het losdraaien.

Ik ben nog in dubio of ik alsnog een goede drukgroep op de kop ga tikken, maar het lijkt me verder afdoende om de pakking van de bak te vervangen, alles schoon te maken, kijken of de koppeling de misaliniering heeft overleefd en alles weer terug te schroeven.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41950
Geregistreerd: 26-02-2005

Gepost: 15 mei 2022 05:42 PM
  [ # 77 ]

Zit er nog een prise-as kering in de bak?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2442
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
Gepost: 15 mei 2022 05:56 PM
  [ # 78 ]

Nee, die heeft ie niet.

De priseas steekt ‘kaal’ door de afdekplaat (2208.08) aan de voorkant heen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41950
Geregistreerd: 26-02-2005

Gepost: 15 mei 2022 06:44 PM
  [ # 79 ]

Check. Lekker bezig weer. Die losse bouten: zijn alle motorsteunen heel en van het goede type? Niet te hard? En, loopt de motor ook echt goed zonder debiele trillingen?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2442
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
Gepost: 15 mei 2022 07:00 PM
  [ # 80 ]

Ik heb er nieuwe motorsteunen ondergezet maar dat zijn namaak steunen en ik vind ze veel te flexibel. Dat zal niet meehelpen. De motor loopt, voor een 60 jaar oude knikkerbak, best stil en trillingsvrij.

Ik heb inmiddels wel gezien dat de bouten een veerring horen te hebben. Die aan de bovenkant heeft dat wel, beide bouten aan de onderkant hebben dat niet. Maar die misten al toen ik de boel eerder uit elkaar schroefde. Die ga ik er nu dus wel zeker tussenzetten.

Als jij trouwens die drukgroep ziet, wat denk je dan: toch maar vervangen?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41950
Geregistreerd: 26-02-2005

Gepost: 15 mei 2022 07:01 PM
  [ # 81 ]

Ja, ik zie een groef, en dan zou ik een andere gaan zoeken. Een nieuwe.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2442
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
Gepost: 20 mei 2022 11:27 AM
  [ # 82 ]

Toch ook nog even goed naar de frictieplaat gekeken.

Vreemd afgesleten. Niet helemaal duidelijk of de glimmende plekke olie zijn.

Ik ben er overigens achter gekomen dat er wél een keerring op de priseas zit, maar daarvoor lijkt de bak gesplitst te moeten worden om die te vervangen.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9259
Geregistreerd: 21-04-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 16v
Gepost: 20 mei 2022 12:12 PM
  [ # 83 ]

Die plekken kunnen misschien door het klapperen komen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41950
Geregistreerd: 26-02-2005

Gepost: 20 mei 2022 04:36 PM
  [ # 84 ]

Ik zou toch die kering vernieuwen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2442
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
Gepost: 21 mei 2022 09:55 AM
  [ # 85 ]

Er blijken twee maten te bestaan van de keerring/kering. Ik kan er maar één vinden dus die heb ik maar gewoon besteld, ik ga wel zien of het past en of NOS nog een beetje wil werken als het jaren op de plank heeft gelegen sleep

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2442
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
Gepost: 21 mei 2022 09:56 AM
  [ # 86 ]
jantje1948 schreef:

Die plekken kunnen misschien door het klapperen komen.

Dank. Het blijkt dat de volledige koppelingsset van Valeo (drukgroep, plaat en druklager) een tientje duurder is dan de drukgroep alleen, dus ik vervang gewoon weer alles Smile Na mij de zondvloed ofzo.

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2442
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
Gepost: 03 juni 2022 10:47 AM
  [ # 87 ]

De keerring was gelukkig te vervangen zonder de bak te splitsen; hij zit in de afdekplaat geperst.

Vervangen was geen overbodige luxe!

Gelukkig was de NOS keerring die ik had besteld de juist maat.

Ook de pakking van het deksel was nogal uitgehard en is vervangen door een nieuwe. Je ziet de oude hier nog zitten; die is goed op weg om te gaan lekken aan de onderkant.

De nieuwe drukgroep lijkt wel te gaan passen. Hier een plaatje van de nieuwe Valeo drukgroep op de oude nieuwe Sachs drukgroep. Je ziet de vingers van de Sachs uitsteken…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41950
Geregistreerd: 26-02-2005

Gepost: 03 juni 2022 11:03 AM
  [ # 88 ]

Die keerring was wel helemaal op ja. Wat de drukgroep betreft: leg het druklager er eens op en kijk hoe dat er uitziet. Ik denk dat je wel oké zit.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2442
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
Gepost: 06 juni 2022 07:45 PM
  [ # 89 ]

Met een nieuwe drukgroep werd het tijd om le mariage tussen motor en bus te voltrekken.

Alles ging voorspoedig en rond de lunch hing de motor er in en was ik al een eind op streek met inbouwen en aansluiten van diverse zaken.

En toen kwam ik nog wat borgringetjes tegen van de boutjes van de drukgroep. idiot

Dus. Alles weer los, motor er weer uit, ringetjes monteren, motor er weer in.

Nu nog een kwestie van uitlaat, inlaat, snaren en koelsysteem monteren en de bus kan de weg weer op.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5054
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 07 juni 2022 07:21 AM
  [ # 90 ]
mkatgert schreef:

En toen kwam ik nog wat borgringetjes tegen van de boutjes van de drukgroep. idiot

Dus. Alles weer los, motor er weer uit, ringetjes monteren, motor er weer in.

Nog twee van die grapjes en je doet het straks geblinddoekt met je goede arm op je rug gebonden…

Profiel  
 
 
6 van de 7
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2022 | adverteren
Facebook