Beste lezers,
Mijn C1 van 2020 geeft bij achteruit rijden een brandlucht. De dealer heeft recentelijk de koppeling vervangen maar de brandlucht blijft. De koppeling slipt niet en het euvel is van nieuw af aan de auto heeft ondertussen 5000 km gereden. De dealer noemt het een product eigenschap. Wie kan mij meer informatie geven?
Wat versta je onder achteruit rijden? 1 meter? 5 meter? 100 meter? of ruikt het al als je hem alleen in de achteruit zet? Komen de uitlaatgassen misschien naar binnen?
Het bijgevoegde stuk komt uit het instructie boekje van de Aygo, zusje van de c1
Bedankt voor je reactie,
Bij stilstand achteruit schakelen ruik je niks maar zodra je achteruit rijdt ongeacht inparkeren of een paar meter stinkt het direct naar een verbranden koppeling.


























Totaal aantal Berichten: 7903
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Waarom zou de koppeling alleen stinken als je achteruit rijdt?
Weet iemand of dit euvel meer voorkomt bij de C1 van dit bouwjaar ?


























Totaal aantal Berichten: 7903
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De koppelingsplaat is dus al vervangen.
Hoe zag de gedemonteerde plaat er uit, vertoonde deze daadwerkelijk sporen van verbranding?
En wiens conclusie is het dat het stinkt naar een verbrande koppeling?
Is dat de jouwe of die van de monteur?
De “oude ” plaat zag er niet verbrand uit. De lucht is door mij en de dealer zo vastgesteld
Ik zou eerst eens onder de motorkap gaan ruiken: Het kan best zijn dat de “brandlucht” als je gewoon rijdt onder de auto naar achter geblazen wordt, maar bij achteruit rijden “opstijgt” en dus via de luchtinlaat van de kachel in je interieur komt?
Waar vandaan ? Warmte isolatie van de uitlaat/katalysator etc.
To err is human, not to err is divine.
De auto heeft twee weken bij de dealer gestaan en moesten er vanuit Citroën Nederland vele controle’s worden uitgevoerd niets leverde een verklaring op
Weet je zeker dat de koppelingsplaat ruikt? Niet de achterremmen of zo? Of olie op de uitlaat?
Nee ook die zijn gecontroleerd


























Totaal aantal Berichten: 7903
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 25 TRD Turbo 1 Berline
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik geloof er niets van dat de koppeling de veroorzaker is.
Dan zou er een technische verklaring moeten zijn dat alleen achteruit rijdend de koppeling slipt o.i.d. en die verklaring is er naar mijn mening niet.













Totaal aantal Berichten: 1231
Geregistreerd: 31-07-2008
- CX Athena (Sarah)
- C3 1.4 (Cécile)
Het is wel zo dat je bij achteruit rijden, bijvoorbeeld bij inparkeren, de koppeling wat meer laat slippen. Bovendien bij (zeer) lage snelheid. Bij voorruit rijden is het slippen kortstondig en heb je al gauw wat meer snelheid en rijwind in je motorruimte.
Wellicht eens met aangetrokken handrem, bij stilstand dus, in z’n 2 eens de koppeling laten slippen? Dat zou dan toch dezelfde geur moeten geven.
Beste Sable,
Als ik dat doe of een hellingproef met veel te veel gas ruikt het ook zo. Bij normaal gebruik vooruit nooit













Totaal aantal Berichten: 1231
Geregistreerd: 31-07-2008
- CX Athena (Sarah)
- C3 1.4 (Cécile)
Nou dan heeft het toch niet specifiek wat met het achteruitrijden te maken maar meer het slippen van de koppeling hoe dan ook of iets anders dat in die toestand plaatsvindt bij weinig of geen luchtverversing in de motorruimte door weinig of geen snelheid.
Wellicht een gedachtenkronkel:
Ik kan me herinneren dat bij mijn CX de “motorgeurtjes” die in het interieur binnenkwamen veel minder werden toen ik de ontbrekende schuimring afdichting tussen luchthapper en motorkap plaatste.
Ik heb geen idee hoe dat bij een C1 is uitgevoerd maar misschien eens in die richting zoeken?