Acadiane Multi Rosso
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 06 november 2021 08:38 AM

Sinds afgelopen augustus ben ik de trotse bezitter van deze, in de basis goede, Acadiane met een bult werk. Ik ben de 3e eigenaar. De 1e eigenaar is een campinghouder in Beerse en heeft de Acadiane van nieuw tot ongeveer 2017 gereden. De eigenaar voor mij heeft er vooral leuke reisjes mee gemaakt. Door grote veranderingen in zijn leven en teveel hobby’s moest hij keuzes maken.

De Acadiane stond in IJzendijke te koop, best een eind weg van Friesland. Maar t kippenhok is op de dag van aanschaf gewoon op eigen kracht probleemloos naar huis gereden. Tijdens de rit bleek het een best vlot bakkie, 100kmh geen enkel probleem, ook niet met tegenwind. Rijd weer lekker vertrouwd, zo’n A-type. Wel merkte ik dat er werk zat aan de rijtechniek qua schokdempers, uitlaat, afstelling, etc.

Inclusief een echt luxe Perzisch tapijt in de kofferbak, zou daar extra voor betaald zijn?

Voor de Acadiane heb ik zeer strak bedrag betaald, maar daar is het werk ook naar. Er zit nog anderhalfjaar APK op. Het chassis lijkt goed te zijn, maar moet ik nog even heel goed inspecteren. Ik had al wel gezien dat er aan de voorzijde 2 verstevigingen aangebracht zijn. Maar aan het chassis zit aan de voorzijde verder geen rot.
Qua rijtechniek ben ik de week na het ophalen al flink bezig geweest en €500 materiaal gespendeerd om dat gedeelte naar mijn zin te maken. Komende winter moet ik flink met de lastoorts gaan wapperen, er zijn nogal wat aftermarket ventilatiegaten bijgekomen door de jaren heen. Het zijn gelukkig geen schokkende structurele dingen die verrot zijn, maar het is wel nodig om de boel goed aan te pakken.

Het uiteindelijke doel is dat het een “kampeerwagentje” wordt met uitneembare kampeeruitrusting en eventueel een daktent op het dak. De kampeerAca wordt dan ook verhuurd, net als onze Mercedes camper uit 1982.

Dat ik leerde lassen staat al jaren op mijn wensenlijstje, zo’n project komt dus goed uit.
Ondertussen staat er een Jasic Inverter lasapparaat in de schuur en ben ik gereedschappen aan het verzamelen. Wat de gereedschappen betreft kan ik nog wel wat tips gebruiken over welke dingen handig zijn om te hebben. Daarbij ga ik wel uit van “betaalbaar en effectief” Zo had ik bijvoorbeeld al ergens een tip gelezen dat er van een Workmate met wat hoekijzers een goede “zetbank” gemaakt kan worden om metaalplaat te buigen.

Ook kan ik nog wat suggesties gebruiken voor welke producten het beste gebruikt kunnen worden voor de afwerking. Het is de bedoeling dat er na al het werk er nog steeds een oud, ietwat gedeukt, stoffig Frans karretje staat. De afwerking zal dan denk ik in de kleur “Multi Rosso” zijn. Maar stoffig, verbleekt Frans rood zal denk ik niet als kleur kant en klaar te koop zijn.

De verdere belevenissen zal ik op onregelmatige basis hier posten.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
AutoPower
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 14-08-2019

Gepost: 06 november 2021 12:48 PM
  [ # 1 ]

Veel plezier en succes met je acadiane!

Du pain, du vin et… du Citroën love

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 24 november 2021 09:40 PM
  [ # 2 ]

HBM had een paar weken geleden al wat leuk speelgoed geleverd:
- Pneumatische knabbelschaar
- Uitdeuksetje met hamers etc
- Ponstang
- Verzettang
- En nog wat meer, weet t ff niet meer.

Eerder had ik al een Jasic MIG 160 en toebehoren gekocht. Het doel van de Acadie is, naast lol en plezier, leren lassen en plaatwerken.
Deze week heb ik een redelijk goede week, wat energie over en even wat minder pijn. Mooi moment om aan de slag te gaan met amateur roest-au-reren.


(De meest rechtse was geen succes, opnieuw gedaan)

Met het loshalen van de zijkant van de Acadiane kwam ik ook nog deze pareltjes van beun de beunhaas tegen:


(een remleiding die over een aanslag van een bumpstop loopt, goed idee…)

Morgen wordt er plaatwerk geleverd om de rest van de zijkant aan te pakken. Een tussenschot, verstevigingsbalkje en een achterplaat (deel van achterlicht naar beneden). Verder moet ik zelf nog wat delen maken van voornamelijk het binnenspatbord. Het binnenspatbord daar zijn geen delen van te koop en heeft wat mooie ribbels die dus ook in de reparatiedelen moeten. Ben benieuwd of het lukt om dat netjes na te maken.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 27-08-2021

Gepost: 24 november 2021 10:25 PM
  [ # 3 ]

Lasjes zien er mooi uit! (Voor zover ik als leek dat kan bepalen) Succes met het vervolg!

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 06 december 2021 03:39 PM
  [ # 4 ]

De lassen zien er op de foto’s wellicht redelijk uit, maar in het echt is te zien dat ik de temperatuur en daarmee het smeltbad nog niet goed in de vingers heb. Nog maar wat oefenen dan…

De Acadiane heeft aan bestuurderszijde een bergvak achter een klep zitten.Dit is het achterste zijschot dat de bergruimte afbakent.

Je zou zeggen dat dat er fraai uitziet. Maar schijn, popnagels en badkamerkit bedriegen.


Nog wat verder demonteren en dan blijft er dit over:

Onder die bak zit ook nog een verstevigingsbalk, ook die is niet al te best meer

Dus nog wat verder demonteren en dan heb je…

Na reverse engineering is het tijd om weer vooruit te gaan:

(Zelf gemaakt)

Morgen verder bouwen, de onderzijde van de verstevigingsbalk heeft nog werk. Daarna verder met de zijwand en een nieuw zijschot erin zetten.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 728
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 06 december 2021 04:16 PM
  [ # 5 ]

Zou je zo terugkijkend nog steeds 100+ km/u ermee durven te rijden?
Het komt met deze degelijke restauratie natuurlijk goed. Dan weet je wat je hebt. Maar als je een auto ophaalt van iemand die er kennelijk niet zo veel verstand van had (ahum) is op topsnelheid naar huis rijden best een moedige testrit.

VrGrJ
Citroein, dat rijdt pas fijn

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 06 december 2021 07:02 PM
  [ # 6 ]

Een “A-type” Citroën heeft een apart chassis, de koets draagt eigenlijk bijna niet.
Ik zou er nog steeds 100kmh mee durven rijden, het chassis is namelijk wel goed. Niet perfect, maar wel goed.

De vorige eigenaar zal er net zo over gedacht hebben. Die is er mee naar de Noordkaap geweest in deze staat.

Gelukkig wist ik wat ik kocht, A-types ken ik daarvoor goed genoeg om te weten waar ik moet kijken en wat ik kan verwachten.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook