3 van de 8
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Smalspoor GTI 1981, van iemand van hier geweest?
Gepost: 14 december 2021 07:41 PM
  [ # 31 ]

Klop helemaal wat Nielsje schrijft, ook ik heb het nog maar 2 maal gezien dat het stickertje (papier) er nog op zat.
Maar origineel heeft een GTi een korte bak, in het begin (1977) was er trouwens maar 1 5-bak voorhanden, later zijn er tot ‘83 minstens 2 versies geweest voor de 2400, waarbij de 2de iets langere overbrenging had maar echt veel verschil zat er niet in.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4722
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 14 december 2021 08:40 PM
  [ # 32 ]

Ja, de eerste GTi had echt een korte eind reductie, de kortste überhaupt die ik heb gevonden in de documentatie. Toen in ‘78 de Prestige 5-bak kreeg, had die een langere eindreductie. Later kreeg de GTi die ook volgens mij. Dan zijn er nog een paar variaties geweest met betrekking tot bakhuis, tandwielen (conische hoek is gewijzigd), beveiliging voor onbedoeld achteruit inschakelen is van de pook naar de bak gegaan, achteruit inschakelhevel (is dat een woord?) in de bak is gewijzigd etc..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 15 december 2021 05:19 PM
  [ # 33 ]

Ik heb in een aantal 77/78 GTi’s gereden, toen ik daarmee de snelweg op reed met beetje doortrekken en gewoon schakelde op gehoor en gevoel zat ik onder de 90 al in zijn 5. Echt een enorm verschil met m’n eigen Turbo 2.

De gehele rijervaring kwam voor mijn op veel vlakken dichterbij mijn DS 23 IE BVM5 dan de Turbo 2.
Wat voor mij eigenlijk zegt dat er door de jaren heen de CX flink doorontwikkeld is, een latere CX rijdt gewoon stukken fijner op hogere snelheid. Ook het geluidscomfort is een groot verschil.

Neemt niet weg dat een vroege GTi erg leuk rijdt overigens! Smile

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 16 december 2021 01:37 AM
  [ # 34 ]

oke. ik ga het vrijdag merken. stickertje zal er wel niet meer op zitten dan.
ik ben benieuwd hoe het rijdt.
als de aanschaf door gaat (waarschijnlijk wel) rijd ik gelijk van Friesland naar Leiddschendam ermee. dat wordt genieten!


Nog een vraag over de mistlampen.
Zijn die voor de serie 1 altijd geel geweest of zijn de transparante en gele door elkaar gebruikt?

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4722
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 16 december 2021 06:04 AM
  [ # 35 ]

Leidschendam, da’s hier om de hoek joh.

Over de mistlampen: ik heb persfoto’s gezien met zowel geel als transparant, verstraler of mistlamp.
Ik vermoed dat je dat destijds gewoon kon aangeven wat je wens was. In Frankrijk zal dat wel standaard geel zijn geweest (aanname).
Het zijn natuurlijk gewoon standaard Cibie 35 lampen, dus je kan elke kap erop zetten die je wil.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 16 december 2021 11:01 AM
  [ # 36 ]
Arjan Verkade schreef:

Ik heb in een aantal 77/78 GTi’s gereden, toen ik daarmee de snelweg op reed met beetje doortrekken en gewoon schakelde op gehoor en gevoel zat ik onder de 90 al in zijn 5. Echt een enorm verschil met m’n eigen Turbo 2.

De gehele rijervaring kwam voor mijn op veel vlakken dichterbij mijn DS 23 IE BVM5 dan de Turbo 2.
Wat voor mij eigenlijk zegt dat er door de jaren heen de CX flink doorontwikkeld is, een latere CX rijdt gewoon stukken fijner op hogere snelheid. Ook het geluidscomfort is een groot verschil.

Neemt niet weg dat een vroege GTi erg leuk rijdt overigens! Smile

Ik heb dezelfde ervaring, enkel dat het verschil tussen een late serie1 (‘84) en een serie2 erg klein is.
Mijn persoonlijke ervaring is dat ik veel liever in een latere CX rij dan in een vroege, om die reden staat mijn ‘77 Prestige dan ook al jaren zo goed als stil, hoewel het een erg mooie auto is rij ik veel liever met de 2 andere (latere) CX’n.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 16 december 2021 07:47 PM
  [ # 37 ]

oke,

@Bak. ik ga het morgen merken.
serie 1 is dus korte verhoudingen
en hoge toeren op 130-140. (4000 zoiets)

@mistlampen: tx. ik dan kies ik o=voor de gele. toch iets mooier.

nog een vraagje over benzine: 98 erin gooien ipv 95?

tx, Xander

 

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4722
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 16 december 2021 09:45 PM
  [ # 38 ]

Ik verwacht niet dat je de kortste gti bak zal hebben. Er zijn dus wel meerdere bakken geweest bij een 2400 gti.
Altijd 98 tanken. Ga je blij van worden.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 17 december 2021 05:56 AM
  [ # 39 ]

Oke. we gaan het zien. Het is ff afwachten omdat de bak bij de restauratie is vervangen.
ik ben zelf ook benieuwd straks.

@98: dank je! ga ik doen!
altijd welkom voor een bakkie in Leidschendam, hè
Kunnen we elkaars cx bewonderen Smile

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 17 december 2021 05:58 PM
  [ # 40 ]
Nielsje schreef:

Ja, de eerste GTi had echt een korte eind reductie, de kortste überhaupt die ik heb gevonden in de documentatie. Toen in ‘78 de Prestige 5-bak kreeg, had die een langere eindreductie. Later kreeg de GTi die ook volgens mij. Dan zijn er nog een paar variaties geweest met betrekking tot bakhuis, tandwielen (conische hoek is gewijzigd), beveiliging voor onbedoeld achteruit inschakelen is van de pook naar de bak gegaan, achteruit inschakelhevel (is dat een woord?) in de bak is gewijzigd etc..

Ha Niels,

de koop is gelukt. Man, wat is dat toch cool zo’n CX Smile
ik doe straks uitgebreid verslag.

De Bak schakelt goed en heeft inderdaad vrij korte slagen. Inderdaad al bij 90 km/h in de 5, maar ik vond 130 rijden niet heel hinderlijk. Voor de achteruit moet ik de Pook indrukken.
Bedoel je dat met beveiliging tegen onbedoeld achteruit schakelen?
Betekent dit dat een bak is van 1979, 1980 of 1981?

Er zat geen sticker op, maar wel een ingeslagen nummer op het vlakke stukje op de bovenkant: DBT2797 (of g7) en verderop 4V^4
Zegt jou dat iets?

groeten,

Xander

 

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 18 december 2021 03:43 PM
  [ # 41 ]

Oke luitjes,

Hierbij een wat uitgebreider verslag van de aanschaf.
Eerst met OV naar Damwoude. vanuit leidschendam toch iets van 3,5 uur onderweg. Verkoper van Lijzenga bood aan me op te halen van station Veenwouden. Superleuke verrassing om je eigen auto te zien staan bij het ophalen.

Verkoper aardige jonge knul die zelf een klassieke mercedes rijdt, kon zich goed inleven hoe leuk dat is.
Eerste meters in de CX valt me op hoe supermooi de cx schakelt, geen gekraak, gaan heel mooi strak in de versnelling als een mes in warme boter. Zal vast niet bij iedere CX zo zijn.
De stoelen zijn niet te zacht. je zit redelijk rechtop met gebogen knieën. Stoel kan niet verder naar achter. Later blijkt het langer ook prima vol te houden. Eerst bij Lijzinga langs om wat dingen te regelen en dan de proefrit.


Het schakelen gaat heel mooi. verhoudingen zijn ook prima, alleen de eerste versnelling is zo kort dat deze compleet zinloos is. De eerste mocht wat mij betreft verplaatst worden naar de 6e. blok loopt heel mooi. Ook op hoge toeren wordt de loop niet hinderlijk door trillingen of zo. Het vermogen is absoluut voldoende. bij hoog in de toeren doortrekken loopt het heel mooi lineair omhoog zonder horten of stoten. Het zelfde bij gas los. Heel mooi teruglopen zonder knallen of zo. Trekkracht is nog behoorlijk vind ik.

De vering is iets harder dan wat ik me van een DS herinner. overhellen is wel echt behoorlijk. lange snelle bochten zijn met een CX dan ook fantastisch!!! zeker met die bijterige bromtoon van de motor op de achtergrond. Lekker hoor!!
Het sturen is echt weer wennen. Omdat de stuuruitslag zo klein is (iets groter dan bij een SM) merk ik dat je heel anders moet sturen dan welke auto dan ook. Een soort van ontspannen vasthouden en rustige stuurbewegingen maken. Je voelt dan als het ware de hydrauliek in je vingers werken. Echt heel bijzonder. Ik had het sturen veel zwaarder verwacht op hoge snelheid, maar dat was niet zo. wel iets zwaarder, maar veel lichter dan auto’s van nu.

Op de weg naar huis ging het prima.
Wat opvalt dat de CX best wel veel windgeruis heeft. In het begin valt dat op. na een tijdje stoor je je er niet meer aan. De spiegels geven alle drie heel goed zicht. En dat de ventilatie/verwarming heel goed werkt. Prima te regelen.
verbruik was iets van 1:10 met 80% snelweg. lijkt me prima. Stapvoets filerijden is met een handgeschakelde CX iets minder fijn. Je moet met optrekken altijd iets gas bijgeven bij wegrijden met de koppeling erbij en dat wordt na een half uur en een volle blaas behoorlijk vermoeiend. Het hoeft maar iets sneller te rijden en het gaat al veel beter. dan kan je langzaam in de 1 op 1400 toeren rijden, maar goed. dat zal meer een uitzondering zijn bij hobby/tour gebruik.

Hard rijden op de snelweg en 80 km wegen met ruimte bochten is met de CX echt fantastisch. 
Jee, wat kan je gummen met zo’n ding zeg…

Bij een oudere auto zijn er ook altijd dingetjes die moeten gebeuren.
Dit is het lijstje:
- lichten toerentellen en snelheidsmeter leiden eigen leven (vaker uit dan aan). Zal wel een los stekkertje zijn ergens;
- iets olie zweten achterzijde carter
- mistachterlicht schakelt niet aan (wel controlelampjes)
- rechter portier niet van binnenuit te openen

en nog wat andere dingen die minder belangrijk zijn.

Al met al zo blij als een kind ermee. De CX is alles wat ik ervan hoopte en meer.
In mijn optiek één van de mooiste auto’s ooit en wat een ontzettend coole rijbeleving is het toch.
Ik ga hier nog heeel lang van genieten.

groeten,

Xander

 

 

 

 

Afbeelding Bijlagen
stalling_klein.jpgparkeerplek_klein.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3717
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 18 december 2021 04:13 PM
  [ # 42 ]
Nielsje schreef:
guznax schreef:

oh. Ik dat smalspoor een algemeen gebruikte term was Smile
ik bedoel de serie 1 modellen tm 1981 met het ‘smallere’ voorspatbord.

Mooie kar! Gefeliciteerd met je aankoop.
Technisch gezien duidt de aanduiding smalspoor/ breedspoor op het onderstel, niet op de schermen. Een ‘81-er is daarin uniek: een breedspoor onderstel, met smalspoor schermen. Die kwamen pas later (of vanaf modeljaar ‘82, of iets eerder, weet dat niet zeker, dat zou ik moeten nazoeken).

Nou, mijn 76-er 25 GTI is heeft ook een breedspoor onderstel hoor Wink

Enne, gefeliciteerd met deze mooie GTI!!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7539
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 18 december 2021 04:35 PM
  [ # 43 ]

Gefeliciteerd! Mooie eerste ervaring.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 december 2021 07:05 PM
  [ # 44 ]

Klinkt goed, leuk om de ervaring zo te lezen!

Overigens twijfel ik of je Diravi goed werkt, op hoge snelheid moet het sturen flink zwaarder zijn dan op lage snelheid.
Vanaf ongeveer 50 km/h ga je dat wel voelen.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9153
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 december 2021 07:58 PM
  [ # 45 ]

Aandrijving centrifugaalregelaar nog heel?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
3 van de 8
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook