Totaal aantal Berichten: 6123
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
waterman schreef:break23m schreef:Leuk ding Naar mijn mening veel mooier dan de MKII - alhoewel ik wel altijd een beetje moet wennen aan het smalle spoor achter - maar als voormalig DS rijder mag ik daar natuurlijk niks van zeggen.
Eens, en omdat de spats achter dicht zijn lijkt het helemaal op een DS. Wat absoluut niet op de DS lijkt is de bij Moss gebouwde versnellingsbak. Dat ding heeft de reputatie oersterk maar een secreet in de omgang te zijn. Die reputatie is mijns inziens volledig terecht. De 1 is ongesynchroniseerd en de synchromesh op 2,3,4 heeft een gebruiksaanwijzing zo dik als een telefoonboek. Wat een loeder. Het wennen aan die bak gaat wel ff tijd kosten denk ik
Gewoon, alles double clutch’en. Past mooi bij z’n bouwjaar. Je zult zien, op een gegeven moment kun je ‘m ‘floaten’
Totaal aantal Berichten: 6312
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Wat een kracht zit er in die 3.8 motor, geweldig! En eerlijk is eerlijk, die dichte spats en stalen velgen in kleur staan fantastisch.
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Hilko16TZI schreef:waterman schreef:Wat absoluut niet op de DS lijkt is de bij Moss gebouwde versnellingsbak. Dat ding heeft de reputatie oersterk maar een secreet in de omgang te zijn. Die reputatie is mijns inziens volledig terecht. De 1 is ongesynchroniseerd en de synchromesh op 2,3,4 heeft een gebruiksaanwijzing zo dik als een telefoonboek. Wat een loeder.
Gewoon, alles double clutch’en. Past mooi bij z’n bouwjaar. Je zult zien, op een gegeven moment kun je ‘m ‘floaten’
Gewoon een kwestie van ‘grind it ‘till you find it’
Ik begreep ervan dat die Moss versnellingsbak in de E-type series 1 eigenlijk meteen in 1961 al als een secreet van een ding werd ervaren. Het enige wat ik van het gebruik van matige synchro’s weet is de ervaring die ik ermee heb met een sleetse Getrag 235 in m’n toenmalige 1502. Koud wilde dat ding alleen in z’n tweede versnelling via een aanvraag in drievoud, die dan werd teruggestuurd, opnieuw ingediend, bevraagd, kwijt raakte, werd teruggevonden, gepubliceerd moest worden, opnieuw kwijtraakte en tenslotte in een moeras werd begraven om vervolgens als aanmaakblokjes te worden teruggestuurd. Kwestie van geen paniek, ‘m er met lichte druk tegenaan leggen en als de tijd er volgens die bak rijp voor was glipte de 2 er verder zonder problemen vanzelf een keer in.
Dat went wel, en nog best vlot ook
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik weet niet welke bak er in mijn XJ series 1 hangt, maar die schakelt als een heet mes door de boter en de overdrive doet het ook prima, al 53 jaar.
Ik zal morgen even opzoeken welke bak dat is en mogelijk kan die ook inplaats van de Moss bak, maar ik begrijp ook dat een handbak nogal gezocht is deze dagen want veel mensen willen van die vermogen slurpende automaat af.
Mooi ding Beun! Gefeliciteerd!
Maak maar eens wat meer foto’s.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik kan er niet achter komen welke bak er is de XJ hangt, maar ik heb lang geleden drie keer een MK2 gehad waarvan een handgeschakeld en ik kan me niet herinneren dat die moeilijk schakelde. Volgens mij ging dat prima.
Totaal aantal Berichten: 9361
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het gaat intussen al 2 pagina’s over Jaguars, tijd voor een nieuw topic lijkt mij.
Maar weer on topic, heeft die 164 onderwijl een nieuwe eigenaar?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 43263
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han, in de XJ (en in de latere Mk2, S- Mk10, e-type etc) ligt Jaguar “all-synchromesh” versnellingsbak. Die is anders dan de moss-bak en zou met wat aanpassingen wel in de Mk1 passen. Alleen past de het koppelingshuis van een bak op de 4.2/2.8 dan weer niet op een 3.4/3.8 enzo. Ik kan natuurlijk en andere bak gaan monteren maar ik kan ook leren leven met de nukken van en Moss bak. Die hoort gewoon bij deze auto.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43263
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
René Jongejan schreef:Het gaat intussen al 2 pagina’s over Jaguars, tijd voor een nieuw topic lijkt mij.
Maar weer on topic, heeft die 164 onderwijl een nieuwe eigenaar?
Ja, ik zal een topicje aanmaken. De 164 staat in de showroom bij een volvo specialist, die zal hem verkopen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste