6 van de 10
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
   
Komt niet op toeren/ Turbo probleem??
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 17 januari 2022 07:07 PM
  [ # 76 ]

Tijd voor een update.


Ik heb inmiddels iets meer tijd er in gestoken. Ben begonnen met dingen die toch moesten , ook om een fatsoenlijke proefrit te maken.
Andere tank gemonteerd i.v.m. roest in de oude.
Andere tank sensor.
Nieuwe brandstofpomp en filter.
Alle brandstofslangen vervangen.
Nogmaals gecontroleerd op lucht lekkage.
Nieuwe bougies.
Nieuwe olie en filter.
Nieuwe benzine er in en toen maar eens illegaal een stuk gereden. We zitten hier in het buitengebied dus dat kan wel.

Hij loopt nog steeds hetzelfde. Start prima. Loopt mooi rond. Haalt met pijn en moeite 4000 toeren. Onbelast, dus in stilstand komt hij tot de 5 a 6000 toeren, ook pas na een aantal seconden.
Er wordt dan geen druk opgebouwd in het inlaattraject. Ik hoor de turbo ook niet fluiten.

Je zou denken aan de turbo. De schoep zit niet vast. Tenminste, ik kan hem met een vinger ronddraaien.

De uitlaat heb ik er nog niet afgehaald omdat er flink wat druk uit de uitlaat komt. Ik ga hem nog wel vervangen trouwens. Is toch verrot.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 januari 2022 07:18 PM
  [ # 77 ]

Compressor- of turbinewiel los op de as?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7531
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 17 januari 2022 07:18 PM
  [ # 78 ]

Zou je haast denken dat de turbo net niet soepel genoeg draait. Dan is het een barrière in zowel het inlaat- als uitlaattaject. Als die wel gewoon meedraait moet je op enig moment toch de wastegate horen?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 18 januari 2022 03:03 PM
  [ # 79 ]

De turbo hoor je onbelast amper naar mijn idee.
Met open raam rijden dan hoor je hem een beetje.

Zonder uitlaat hoor je de turbo erg goed!

Als je het turbo asje draai geeft moet die nog even soepel doordraaien.
En er hoort ook bijna geen speling op te zitten en mag zeker niet tegen het huis aan lopen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43050
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 18 januari 2022 03:26 PM
  [ # 80 ]
cxj schreef:

Er wordt dan geen druk opgebouwd in het inlaattraject. Ik hoor de turbo ook niet fluiten.

da’s niet goed. Denk dat je turbo of stuk is of dat de wastegate helemaal open staat. Of er zit ergens een giga luchtlek, maar dat zou je moeten horen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 19 januari 2022 06:57 PM
  [ # 81 ]

Heb al heel wat cx turbo’s gehad. Nog nooit problemen mee gehad. Daarom ontbreekt mij ook de kennis daarvan. Als ik die gewapende slang van de turbo haal, zou hij dan moeten werken als de turbine zelf niet kapot is? Of hoe kan ik anders de beveiliging omzeilen?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 19 januari 2022 07:12 PM
  [ # 82 ]
cxj schreef:

Tijd voor een update.

Je zou denken aan de turbo. De schoep zit niet vast. Tenminste, ik kan hem met een vinger ronddraaien.

 

Als de lagering van de turbo niet in orde is komt hij niet op toeren. Dat je hem met een vinger kunt draaien zegt weinig: Hij moet echt heel makkelijk lopen. Zo’n turbo loopt makkelijk tot 100.000 tpm, ( kleinere nog veel sneller) dus dan is ieder beetje wrijving te veel.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25386
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 januari 2022 08:24 AM
  [ # 83 ]
cxj schreef:

Heb al heel wat cx turbo’s gehad. Nog nooit problemen mee gehad. Daarom ontbreekt mij ook de kennis daarvan. Als ik die gewapende slang van de turbo haal, zou hij dan moeten werken als de turbine zelf niet kapot is? Of hoe kan ik anders de beveiliging omzeilen?

Als de wastegate open blijft staan, kan je de slag die eraan zit natuurlijk afdoppen. dan kan ie druk opbouwen als de schoep nog goed is.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 20 januari 2022 01:04 PM
  [ # 84 ]

Dat bedoel ik idd.
De waste gate is die klep die aan het uitlaatspruitstuk zit toch? Daarvan gaat een gewapende slang naar de turbo als ik het goed gezien heb. Ik wil beginnen met die af te doppen. Temeer de turbo licht draait.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 januari 2022 01:12 PM
  [ # 85 ]

Een waste gate is een klep parallel aan het turbinewiel (uitlaatzijde) van de turbo. Deze klep wordt door een veer dicht gehouden.

Via een slang vanaf het inlaatspruitstuk staat de “turbodruk” tegen deze veer in.
Wordt de inlaatdruk te hoog, dan wordt een deel van de uitlaatgassen via de waste gate langs het turbinewiel geleid, er is dan dus een bypass, waardoor de inlaatdruk weer daalt.

Is die veer nog wel heel?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25386
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 januari 2022 01:34 PM
  [ # 86 ]

Heeft de CX ook zo’n klep die opent als je je gas loslaat om te schakelen zodat de turbo op toeren blijft? Die zit in de inlaat voor de gasklep dacht ik.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 januari 2022 01:38 PM
  [ # 87 ]

De TD’s zeker niet, bij de turbobenzine-motoren volgens mij ook niet, al durf ik dat niet met zekerheid te zeggen.

Maar als CXJ even een plaatje post van de betreffende turbo kan dat snel vastgesteld worden.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25386
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 januari 2022 01:41 PM
  [ # 88 ]

nee diesels hebben geen gasklep. die zuigen altijd dus heb je het niet nodig.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 januari 2022 01:51 PM
  [ # 89 ]
bogaard77 schreef:

Heeft de CX ook zo’n klep die opent als je je gas loslaat om te schakelen zodat de turbo op toeren blijft? Die zit in de inlaat voor de gasklep dacht ik.

Ja die zit er bij een benzine wel op.

Zwarte ronde ding met het klein slangetje en 2 grotere slangen erop op de foto vlakbij de oranje peilstok.

Die moet goed zijn voor een fijn rijdende auto. Maar of als die stuk is zo’n vermogensverlies veroorzaakt betwijfel ik.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25386
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 januari 2022 02:06 PM
  [ # 90 ]

tuurlijk wel. de inlaat druk vertrekt toch die klep uit?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
6 van de 10
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook