5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
   
De Xantia 2.0i VSX van Stars_Falling_93
klever33
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 13-12-2019

Gepost: 06 januari 2023 07:33 PM
  [ # 61 ]

Of misschien een mechanische oorzaak:
Gaskabel iets te kort afgesteld
Gasklepmechnisme of gasklepas klemt lichtelijk / loopt zwaar in het laatste stukje.
Rafeltje in gaskabel

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 02 februari 2023 11:00 PM
  [ # 62 ]

Ik had deze laatste reactie helemaal gemist. Nog bedankt voor de aanvulling!

Door de nasleep van een coronabesmetting ben ik helemaal niet bezig geweest met het verder speuren naar de oorzak. Behalve de constatering dat een andere stappenmotor geen verschil maakt. Ik hoop er binnenkort mee verder te gaan.

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 16 februari 2023 10:35 PM
  [ # 63 ]

De vacuümslang van het inlaatspruitstuk naar de MAP-sensor was wat hard, het meest nog bij het inlaatspruitstuk. Deze vervangen door een siliconen exemplaar (de slang naar de benzinedrukregelaar ook gelijk maar meegenomen) en het brengt iets verbetering, maar lost het niet volledig op. Nog maar een rit gereden sinds vervanging, dus nog niet goed genoeg kunnen testen.

Naar aanleiding van wat zoekwerk en vooral dit verhaal het benzinefilter toegevoegd aan het lijstje met mogelijke oorzaken. We zoeken rustig verder (en ik leer een hoop ondertussen).

Ondertussen nog wel een leuk speeltje aangeschaft: een originele Citroën E.L.I.T.

Het is een diagnoseapparaat uit eind jaren ‘80, begin jaren ‘90. Ik liep er toevallig online tegenaan en het leek me een stuk leuker dan uitzoeken hoe ik nou precies een werkende Lexia kan krijgen. Het apparaat werkt fantastisch, alleen is PostNL zo lomp geweest met het pakket dat de helft (de boeken met diagnosegegevens en aansluitmethoden) kwijt is geraakt. Samen met de verkoper ben ik daar nog achteraan geweest, maar na een paar weken concludeerde PostNL dat ze het echt kwijt zijn. Nou ja, de testkast is bij mij en werkt.

Begin deze maand voor het eerst met de Xantia de grens over geweest. Ze mocht mij en een vriend vervoeren voor een weekendje München. Twee keer 800km is een goede stresstest en ze heeft de rol met glans vervuld! Ik kan me niet herinneren zo uitgerust uit een auto te zijn gestapt na dergelijke lange stukken rijden. Nog een licht wazige foto genomen op de terugweg.

Wel kwam aan het licht dat de remschijf linksvoor een klein beetje krom is. Je merkt het alleen bij afremmen op Autobahnsnelheden. En in de week voor vertrek werd de buitentemperatuur niet meer correct weergegeven. Nog even kijken of de sensor is gaan hemelen of dat het iets anders is. Dus terwijl madam haar werk blijft doen weet ze me aardig bezig te houden.

Profiel  
 
Stars_Falling_93
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-08-2021

- Xantia 2.0i VSX
Gepost: 24 april 2023 11:02 PM
  [ # 64 ]

Twee maanden later heb ik nog steeds geen oplossing gevonden. Slecht weer, drukte op werk en een verstuikte voet hebben ook hun best gedaan om de boel te vertragen.

Even recapituleren wat het issue ook alweer was. Het toerental zakt sterk in bij het intrappen van de koppeling. Soms tot 250 toeren, een enkele maal valt de motor zelfs uit. Stilstaand voor een stoplicht is het stationair toerental vaak te laag. Na stilstaand een beetje gas te geven wordt het juiste toerental (800-900 toeren) wel gevonden door de motor. Ook zakt het toerental zicht- en hoorbaar in bij het inschakelen van de hydrauliekpomp in stationairloop.

Vervangen zijn inmiddels de stappenmotor, de vacuümslangen van inlaatspruitstuk naar benzinedrukregelaar en MAP-sensor en het benzinefilter. Waar de motor eerst bijna standaard uitviel, gebeurt dat nu nog een enkele maal. Dat is volgens mij terug te leiden tot de hard geworden vacuümslangen.

Ik heb de ELIT gebruikt om bij stationair toerental live de waarden uit te lezen. Daaruit blijkt dat bij warme motor het toerental niet helemaal constant is (bij koude motor trouwens ook niet). Ook de inlaatdruk en laadtijd variëren volgens de ELIT. Daar heb ik twee filmpjes van gemaakt:
Inlaatdruk stationair en Laadtijd stationair

Daarnaast krijg ik af en toe een motorstoring. Meestal tijdens filerijden. Dat is telkens een tijdelijke storing mengselregeling. Na wissen blijft de storing soms weken weg, soms is ‘ie er na een paar dagen weer.

Uit de verschillende adviezen heb ik een rijtje mogelijke oorzaken en oplossingen opgesteld. Inmiddels ben ik aangekomen bij de benzineslangen. Vanmiddag even gekeken hoe de slangen lopen in de motorruimte om alvast een idee te krijgen. Hé, twee slangklemmen naast elkaar op dezelfde slang. Dat kan nooit goed zijn. En dat bleek het geval:

Dit is de retourslang vanaf de injectorrail en wat eruit komt sijpelen is overduidelijk benzine. Ook zonder draaiende motor krijg ik er wat benzine uit door in de slang te knijpen (die overigens niet heel soepel meer aanvoelt). De klem die erom zat was lam geraakt, dus voor nu er maar even een nieuwe erop gezet. Nu blijft het droog daar. Ik zag al wel wat rubber tussen de klem vandaan komen, dus die slang is echt einde oefening. Voor nu het aantal kilometers maar beperken tot het hoogstnodige en zo snel mogelijk de benzineslangen gaan vervangen. Weet iemand hier wat de interne diameters moeten zijn? De onderdelensite die ik gebruik is er niet heel duidelijk over en op het Xantiaforum komen we er ook niet helemaal uit:

Ik verwacht niet dat het lek op de retour het inzakkende stationair toerental gaat oplossen, maar het zegt ook iets over de algehele staat van de slangen. Of het echt iets gaat uitmaken weten we pas als de boel vervangen is.

Profiel  
 
 
5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook