Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Iets te vroeg gejuicht, toch de schakelaar gedemonteerd, er zitten knopjes in als de afstandsbediening van je tv, rubbertjes die op een printplaat drukken, spul gereinigd met alcohol en het lijkt nu ok.
Foto’s volgen nog voor andere liefhebbers die ook een keer willen poetsen.
Ik vermoed trouwens dat de raamschakelaar van de Citroen C4 (6554YH) ook past, voor weinig te koop bij Ali.
Daarnaast denk ik dat bediening van de C5 serie 1 ook zou moeten passen, de stekkers passen dan niet maar dat is volgens mij op te lossen door de knoppen en de printplaat van de nieuwe te monteren in de oude behuizing.
Ik ga binnenkort denk ik een nieuwe kopen, nadere info volgt.
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Hierbij de fotoreportage.
Nadat je het geheel uit de deur hebt gewipt, de stekkers hebt losgehaald en de lijst hebt gedemonteerd (hiervoor de schuifschakelaar van de spiegelbediening eerst lostrekken, gewoon omhoog met beleid en een kleine schroevendraaier) houd je de unit over. Die ziet er net zo uit als de C4 unit (6554YH), ik geloof dat alleen de kleur van de lampjes (ledjes eigenlijk) anders is. Uitwendig lijkt de C5 unit hetzelfde maar de stekers aan de onderkant zijn anders, als je de oude behuizing gebruikt met een nieuwe printplaat zou de C5 unit ook moeten passen volgens mij.
Je krijgt het zootje uit elkaar door de lipjes rondom met beleid los te klikken en dan de twee helften uit elkaar halen. Je houdt dan een print over met rubber knopjes. De printplaat reinigen met een wattenstaafje en alcohol, niet met spiritus, alcohol dus, dat laat geen residu achter. Het gaat om de contactjes waar de drukknopjes op drukken. Ook het contact van de schuifschakelaar oppoetsen en op dit contact, niet op de contacten van de rubbertjes, alleen het schuifcontact een spaarzaam likje vaseline smeren.
In omgekeerde volgorde zet je het geval weer in elkaar en als het mee zit doet de raamschakelaar het weer, bij mij tenminste wel.
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Vandaag het luchtinlaathuis maar eens gereinigd, de temperaturen buiten waren redelijk dus vooruit maar.
Het viel me eigenlijk mee, ja, er zat drab en aanslag in maar ik heb hier op het forum wel eens ergere dingen gezien.
De EGR is afgeblind maar het inlaathuis blijkbaar niet gereinigd nadien. Wel is er een keer carbon cleaning uitgevoerd, hoeveel effect dat heeft weet ik niet. Of het inlaathuis is toch nog smerig geworden na het afblinden van de EGR kleppen..
Ik heb de inlaat van beide kleppendeksels zo goed en kwaad als het kan gereinigd, de achterste zat teveel aangekoekt om helemaal schoon te krijgen en ik durfde niet te schrapen, bang dat het naar binnen zou vallen.
Wat me wel opviel was dat de inlaat naar de 3 cilinders het dichtst bij het schutbord veel smeriger was dan de inlaat aan de voorbumper zijde, iemand een idee wat de reden kan zijn?
Totaal aantal Berichten: 43263
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je tijdens het losbikken van die troep een stofzuiger bij het gat houd voorkom je dat die troep in je motor komt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Tja, dat had ik kunnen doen, zal eens kijken een volgende keer.
Voor nu, ik durf het bijna niet te typen, het lijkt er op alsof de emissiestoring tot rust is gekomen, een paar keer in de sportstand bij warme motor doorgetrokken tot over de 4000 toeren en…. geen emissie storing…
Zou het dan toch de zooi in het inlaathuis zijn geweest? Of alles bij elkaar, swirl kleppen, turboslang, inlaathuis.
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Vandaag mocht de dame naar de apk, nieuwe Michelin Crossclimate erom en de linker stabilisatorstang achter laten vervangen. Blij met de nieuwe banden die niet gecupt zijn en dus stiller en voor mijn gevoel ook beter sturen en het niet aanwezig zijn van gerammel in het achteronder op een klinkerweg.
Minder blij met de roetdeeltjesmeting, ze kwam niet door de test. Voorlopig eerst de tank gevuld met HVO100 (voor vandaag had ik nog nooit van HVO100 gehoord) en volgende week kijken of dat voldoende effect heeft gehad. Anders wordt het een nieuw roetfilter of verstuivers laten controleren als ik het goed heb begrepen.
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Na het tanken ging het olielampje branden… bijna 2 liter bijgevuld…
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
En dat blijkt iets teveel, na 1 liter gaf ze nog aan, olie te laag, nog een liter erbij, nu zit het boven niveau, straks maar iets uit laten lopen als het droog is.
Totaal aantal Berichten: 27882
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ed P schreef:Vandaag mocht de dame naar de apk, nieuwe Michelin Crossclimate erom en de linker stabilisatorstang achter laten vervangen. Blij met de nieuwe banden die niet gecupt zijn en dus stiller en voor mijn gevoel ook beter sturen en het niet aanwezig zijn van gerammel in het achteronder op een klinkerweg.
Minder blij met de roetdeeltjesmeting, ze kwam niet door de test. Voorlopig eerst de tank gevuld met HVO100 (voor vandaag had ik nog nooit van HVO100 gehoord) en volgende week kijken of dat voldoende effect heeft gehad. Anders wordt het een nieuw roetfilter of verstuivers laten controleren als ik het goed heb begrepen.
Hoeveel was de uitstoot?
APK is max 1.000.000 deeltjes, op het apparaat vaak 1.000 gemeten.
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ik weet het niet, was er niet bij deze keer, zal volgende week eens vragen.
Roetfilter en/of verstuivers zijn een flinke kostenpost. Ik zou eerst proberen de verstuivers en het roetfilter schoon te branden.
Twee blikjes Injektorreiniger in de brandstof en een uur lang bv. flink gassen in een lagere versnelling op de autosnelweg.
Daarbij komt dat het schoon branden van kop,kleppen en zuigerbodem bijdraagt aan minder roetvorming.
En niet te vergeten wat er in de uitlaat ligt achter het roetfilter aan roetdeeltjes, want dat spul vliegt ook in de deeltjesteller.
De verbranding van HVO100 gaat ook schoner en met een hogere temperatuur. Ook daarvoor geldt om de motor en roetfilter schoon te krijge: goed warm rijden en gassen met die bak!
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Hoeveel toeren moet ik maken dan? Gezien de maximumsnelheid van 100 en het feit dat ik de meeste kilometers overdag maak worden vrijwel alle kilometers gereden met die snelheid waarbij ik rustig cruise en het toerental niet boven de 2000 komt. Dat wordt dus 100 in de 5? Of misschien zelfs in de 4? Overschakelen op handbediening en de toeren opjagen nadat ik een 10 km heb gereden om de motor op temperatuur te krijgen?
Een nieuw roetfilter kost ongeveer 450 euro ex montage, verstuivers weet ik niet. Net even gegoogeld, ik geloof niet dat ik de behoefte heb aan nieuwe verstuivers voor ongeveer 500 euro per stuk bij een 6 cilinder exclusief montage….
Ik denk dat het originele roetfilter er nog onder hangt, de teller staat ondertussen op 255.000 dus die zou een keer aan het einde kunnen zijn.