Ik heb een hele dikke Engelse service manual, waar alle maten uitgebreid in worden vermeld en daarin worden de klepspeling voor inlaat en uitlaat aangegeven als van .012 tot .014 inch.
Ik vind dat heel verwarrend, want wat moet je nou wel en niet geloven? De Haynes neem ik met een korrel zout, maar die hele dikke manual neem ik wel serieus.
Ik heb mijn Jag nu 49 jaar en heb de klepspeling altijd op 0.10 en 0.15 mm gehouden en nooit problemen. Maar de 4.2 motor die er nu in hangt heb ik op 0.30 en 0.35 en dat gaat ook prima en geen klepgeratel te horen.
Ik merkte met de 2.8 wel dat als de klepspeling perfect was, dat hij dan ook perfect liep.





























Totaal aantal Berichten: 10464
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
0,12 inch? Dat is 3 mm! Dat kan natuurlijk niet! Zijn ze halfslachtig op metrisch overgegaan??
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43357
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zullen we het weer over mijn mk1 hebben? Klepspeling 0,10 (.004 inch) en 0,15 (.006 inch)
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Je hebt gelijk Jan, de comma stond verkeerd en ik heb het veranderd.
En Yuri, de cilinderkop op jouw MK1 is exact hetzelfde als die op mijn 2.8 en 4.2 motoor en ook de nokkenassen verschillen niet.
Ik heb er op het Jag forum iets over gepost en wil weten welk boek wel en niet juist is.
Ik heb deze:
https://www.automotobookshop.com.au/jaguar-xj6-series-1-2-8-and-4-2-litre-workshop-manual/
De XK motoren verschillen niet, alleen hadden de latere in de series 3 extra koeling in de kop.
Dit post iemand op het Jag forum en die heeft een 4.2.














































Totaal aantal Berichten: 43357
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han S schreef:
En Yuri, de cilinderkop op jouw MK1 is exact hetzelfde als die op mijn 2.8 en 4.2 motoor en ook de nokkenassen verschillen niet..
Ha Han, nu ga ik je corrigeren: de kop op de latere XK’s is heel anders alleen zie je dat niet. Ik heb een B type kop, jij hebt een straight port kop. Dat is een verschil. Daarnaast hebben de 2.8 en 4.2 wel degelijk andere nokkenassen. Daar zit waarschijnlijk ook het verschil in klepspeling in.
Dat de koppen gelijk zijn klopt echt niet dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Okee, maar dan blijft het de vraag waarom in het bij de auto behorende boekje een andere klepspeling wordt genoemd dan in de workshopmanual van dezelfde auto.