Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Arjan Verkade schreef:Ik heb van Vlamingen gehoord die daar prima mee door de keuring komen, andere beweren dat het niet kan.
Toen ik mijn velgen ging ophalen was er ook een Vlaming die zijn 2de set kwam halen, hij had ook geen problemen met de keuring.
Op O-plaat lukt dat idd wel, al kan je ook een moeilijke keurder hebben en dan heb je een probleem.
Niet alle CX’n staan op O-plaat (= oldtimer kenteken en niet verplicht) op dagelijks kenteken (een normale plaat zonder beperkingen) lukt het niet tenzij de keurder een oogje toe knijpt (wat wel degelijk gebeurd)
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
De regels zijn relatief simpel in België: Andere banden/velgen mogen als de diameter minder dan 2% kleiner of minder dan 1.5% groter is, het spoor niet veranderd en de draagkracht en snelheidsindex hoger zijn dan de originele maten en de banden voldoende ruimte hebben in de wielkasten.
Als je uitgaat van een originele 190-65 390 TRX ( 89 H !) dan past een 215/55-16 in 93V. Die is wel iets breder, dus moet je controleren op aanlopen.
Voordeel is dat het een heel courante maat is. Je zou ook 195/65-16 kunnen nemen in 89H , maar die zijn minder courant.
Bij de originele 210-55-390 TRX van de Turbo’s heb je wat minder keus: Dan heb je een 225/50 -16 die 1.6 % groter is dan de norm maat, maar Michelin zegt dat de diameter van die 210-55-390 TRX iets groter is, namelijk 631 mm is in plaats van de theoretische 621 mm, en dan past de 225/50-16 wel in de regels.
Je moet dus goed beslagen ten ijs komen bij de keuring, anders loop je vast.
Als je hier buiten komt dan moet je een “speciale keuring” aanvragen en dat is inderdaad problematisch.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 27914
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De maat die wordt aanbevolen is 205/55R16, dat is ook de maat die gebruikt is voor de TUV keuring volgens mij.
Die 205/55 is nog iets groter dan de 225/50, dan zit je op een 1.7 % grotere diameter als je uitgaat van de theoretische maten, maar zou ik ook aanbevelen.
De keuring is in België: De keurmeesters, met hun bedrijven verenigd in de GOCA, hebben weinig op met “buitenlandse” goedkeuring, tenzij ze daar wettelijk aan gebonden zijn ( ik bedoel eigenlijk gedwongen worden) . Dus die +1.5 is vrij hard, TUV of geen TUV. ( En ja, de RDW is een zegening in vergelijking ).
Volgens een paar engelse sites is de diameter van een 210-55 390 TRX 631 mm maar de diameter van een 205/55-16 in MMX3 642 mm, net te groot dus.
Ik zou dus naar de keuring gaan met de “oude” TRX’en, en dan vrolijk rondrijden op de 205-55-16’s. De politie heb ik nog nooit banden zien controleren die erop lijken, en de verzekering zal zeker niet moeilijk doen als er een TUV certificaat voor is, hun juridische dienst is slim genoeg om de waarde van die TUV test te zien.
Anders heb je alleen de keuze op op 195/65-16 rond te rijden: Die zijn vrijwel exact even groot als een 210-55-390, of je banden met een speciale goedkeuring voor getunede auto’s te mogen gebruiken, dat kan wel, maar dan moet je een procedure doorlopen.
To err is human, not to err is divine.
Een kleine kanttekening bij die -2% en + 1,5%.
Die eerste is oké, daarmee wordt de afwijking op de teller iets groter.
Maar die + 1,5% mag alleen als je daarmee geen negatieve tellerafwijking krijgt, oftewel dat je in werkelijkheid harder rijdt dan je teller aangeeft. Want dat is volgens de EU-regels nooit toegestaan.
Daarin is wél een veel grotere negatieve afwijking toegestaan.
Bij oudere auto’s zal dit meestal zo’n vaart niet lopen, daar wijst de teller normaliter nogal minder aan dan de werkelijke snelheid.
Maar al bij mijn vorige auto, een C5 PH2, was de afwijking heel gering, 100 km/u op de teller was in werkelijkheid 99 km/u, met nieuwe originele banden onder de auto.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
JW: De TS woont in België en moet in België naar de keuringen dat gaat volgens de Belgische regels.
Vinden dat die tegen de Europese regels in gaan maakt geen indruk, tenzij je een advocaat hebt die daar voor een proces wil aanspannen.Dat bedoelde ik met “afdwingen”.
De TS woont in Herent, dat is in Vlaanderen, dus volgens: ( Ja, in België kunnen de regels zelfs voor Vlaanderen, Wallonië en Brussel ongelijk zijn ;(
https://www.gocavlaanderen.be/detail-page/bandenmaten
Daar staat letterlijk:
***************************
Personenauto’s en kampeerauto’s
De officiële bandenmaten die u mag monteren op uw auto, vindt u terug in het PVG, het certificaat van overeenstemming of het instructieboekje van de fabrikant.
Andere bandenmaten zijn toegelaten als de diameter (velg + band) binnen een tolerantie van - 2 % tot + 1,5 % van de diameters van de officiële bandenmaten ligt. Via onderstaand formulier (*) kunt u dit controleren.
********************************
De wettelijke basis ligt in Instructie nr V3/43.12/2012-09 van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en vervoer, voor de juristen…...
Het werkt wel als je een instructieboekje hebt waarin staat dat deze specifieke CX ook geleverd werd met “niet TRX” banden, misschien werden ze Duitsland zo wel geleverd, ook al is het maar op bestelling.
To err is human, not to err is divine.
Voor “Jefke Daffodil”: Ik zou die TRX’en van 6 jaar gewoon oprijden en dan iets besluiten, of er naar kijke als je banden 10 jaar oud zijn.
Je CX heeft bij de vorige eigenaar vrijwel altijd binnen gestaan in een donkere garage of in een ondergronds parkeergarage zonder directe zoninval, dan blijven je banden veel langer goed dan in de volle zon buiten. ( Ja, ik ken de CX en de vorige eigenaar)
To err is human, not to err is divine.
Ook in de EU wetten/regels staat dat die + 1,5% zijn toegestaan.
Maar er staat ook in dat daarmee geen negatieve afwijking mag ontstaan op de snelheidsmeter, zie m’n eerdere posting.
En landelijke weten mogen niet negatief afwijken van de EU wetten, zo is dat nu eenmaal geregeld. Ik vermoed dan ook dat die extra opmerking ook wel in de Belgische wet geregeld is.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 05-03-2023
- CX 25 GTi Turbo 2
Niek schreef:Hartelijk welkom hier en proficiat met je CX.
Toen die CX’en nieuw waren is mijn vader eens door een vrouwelijke dominee met een CX van zijn fiets gereden. 6 weken gips tot gevolg.
Toch blijf ik het mooie auto’s vinden.
Succes met de keuring!
Bedankt!
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 05-03-2023
- CX 25 GTi Turbo 2
Citroensmgz schreef:Voor “Jefke Daffodil”: Ik zou die TRX’en van 6 jaar gewoon oprijden en dan iets besluiten, of er naar kijke als je banden 10 jaar oud zijn.
Je CX heeft bij de vorige eigenaar vrijwel altijd binnen gestaan in een donkere garage of in een ondergronds parkeergarage zonder directe zoninval, dan blijven je banden veel langer goed dan in de volle zon buiten. ( Ja, ik ken de CX en de vorige eigenaar)
Verwondert me niet dat de vorige eigenaar hier kennissen op het forum heeft
Ik ga je mening inderdaad volgen en ze eerst oprijden.
Blij te lezen dat er nog een CX-rijder bijkomt in Belgie. Ik ben van Boutersem, dus echt naast de deur.
Ik ben ook aangesloten bij CX-club Nederland.
Over het bandendilemma heb ik ook al geschreven, en ben uiteindelijk voor 15” Alfa Romeo 147 velgen gegaan.
De wagen ziet er echt prachtig uit! Wit vind ik een heel elegante kleur, zeker in combinatie met het zwarte leder.
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 05-03-2023
- CX 25 GTi Turbo 2
Top! Ik had je topic al eens doorgelezen, maar wist niet dat je uit dezelfde streek was
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 20-08-2004
- C5 2.0 16V Exclusive Break
Gefeliciteerd, je hebt de fijnst rijdende Citroën gevonden!
Heel veel rijplezier.
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 05-03-2023
- CX 25 GTi Turbo 2
Dank je
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 05-03-2023
- CX 25 GTi Turbo 2
In afwachting dat de CX voor mijn deur staat _ grrr, ben ongeduldig als een klein kind dat wacht op Sinterklaas - nog een vraagje voor de talrijke CX-specialisten hier (ik sta in mateloze bewondering voor de vele interessante topics op dit forum met jullie technische kennis!)
De Duitse versie is natuurlijk eentje mét kat, maar ik ben intussen te weten gekomen dat het voor de Belgische technische keuring geen must is om deze katalysator te behouden. Goed om weten voor als het moment ooit komt dat die kat het laat afweten, dan kan ik die er gewoon onderuit flikkeren, denk ik.
Maar nu mijn technische vraag: het al dan niet hebben van een kat, heeft dat op zich invloed op het motorvermogen? Of is het de sturing van het vermogen dat af-fabriek toegeknepen is omwille van de kat?
Een hoger vermogen en koppel is natuurlijk altijd welkom (in BE is de GTi Turbo bij mijn weten altijd zónder kat geleverd met 169 pk), maar dat zal natuurlijk weer niet door de keuring geraken, vermits die Duitse er maar 156 op het oorspronkelijke inschrijvingsbewijs heeft staan…