Totaal aantal Berichten: 43260
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zo’n verwarmingselement heeft mijn benzinegestookte Mercedes ook en die krengen gaan dus hartstikke vaak stuk. Bij MB kun je dat vaststellen met de uitleessoftware. Kan dat ook bij deze DS4?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Daar twijfel ik niet aan
Maar ook als deze weerstand niet werkt, moet de motor wél de kvs in het kleine circuit opwarmen. Toch?
En dat gebeurt kennelijk niet, ook niet na een half uur.
En dus blijft wat mij betreft de vraag staan: is het kvs niveau op orde, en zou er lucht in het systeem kunnen zitten?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 621
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Maar, te weinig koelvleostof wordt je motor toch snel heet.
Net als bij n niet werkende waterpomp.
Thermostaat die open blijft staan lijkt me nog steeds iets wat kan.
Totaal aantal Berichten: 43260
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jaaps schreef:
Thermostaat die open blijft staan lijkt me nog steeds iets wat kan.
Zeker. Zou ik als eerste vernieuwen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als ik dit zo lees:
RuudR schreef:Bedankt voor de docs JW.
Voorlopig het volgende geconstateerd, Beide circuits worden niet warm. Zo het nu lijkt, is er geen circulatie van koelvloeistof. Wat dan wel raar is, de motor loopt niet warm. Radiateur en slangen, en ook de kachelslangen, blijven koel, zijn met blote handen vast te houden, zelfs na een half uur draaiende motor. Wie het weet, mag het zeggen….
zou ik verwachten dat een thermostaat die open blijft staan, wél het grote circuit zou opwarmen.
En dat gebeurt niet, begrijp ik uit zijn posting.
Vandaar mijn gedachte dat het zinvol is eerst te kijken of er wel voldoende kvs in het systeem zit…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Inmiddels heb ik wat meer documenten opgezocht van het koelcircuit van deze motor.
Waar onder het document B1GI0138P0 - 499 - 24/10/2023 AFTAPPEN - VULLEN - ONTLUCHTEN : KOELCIRCUIT VAN DE MOTOR
Daarin is over deze DV6 motor te lezen:
LET OP : Het ontluchten van het koelsysteem van dieselmotoren, emissienorm EURO 6, dient te worden uitgevoerd met behulp van het diagnosegereedschap. Het diagnosegereedschap controleert de correcte positie van de ontluchtingsklep en begeleidt de monteur stapsgewijs gedurende het ontluchten.
LET OP : Volg de onderstaande volgorde van werkzaamheden.
Voor het ontluchten van het koelsysteem van de motor :
-Sluit het diagnosegereedschap aan
-Ga naar het submenu : ” Ontluchting van het koelsysteem van de motor “
-Start de motor
-Geef gas en houd het motortoerental gedurende 10 seconden boven 2300 t/min om de ontluchtingsfase te activeren. De motorventilateurgroep wordt gedurende 10 seconden ingeschakeld
-Controleer of de ontluchtingsfase wordt geactiveerd door te controleren of de motorventilateurgroep gedurende 10 seconden wordt ingeschakeld
-Houd het motortoerental op 2500 t/min gedurende ongeveer 20 minuten
OPMERKING : De procedure eindigt na een cyclus van inschakelen en stoppen van de motorventilateurgroep.
Oftewel, als om een of andere reden het kvs niveau te laag geworden is, of als er een keer niet op de juiste wijze bijgevuld is, kan het zomaar gebeuren dat er lucht in het systeem zit.
En dan krijg je rare verschijnselen.
De nodige documenten gaan naar je onderweg.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Deze week late dienst, dus geen tijd om dingen te gaan controleren. Moet nu even hopen dat de auto verder wil blijven rijden, alleen zonder verwarming dan.
Het KVS stond inderdaad wat laag, maar niet overdreven laag.
Ik ben blij met alle respons, zodat we wellicht verder komen. We zullen volgende week een met Lexia het ontluchtings proces doorlopen. Wie weet komen er wonderen….
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Moet je er wat grotere afstanden mee afleggen? Dat lijkt me dan linke soep.
Vraag nog: toen je de motor een half uurtje hebt laten draaien, werd toen het blok wél warm?
En was er geen enkele toename in warmte waarneembaar in een van de slangen?
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Het blok voelde wel wat warm, maar ook niet erg warm.
Helaas moet ik wel 50 km enkele reis naar mijn werk. Fingers crossed….
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
En hoe zit het met:
JW schreef:.......
En was er geen enkele toename in warmte waarneembaar in een van de slangen?
Dat kan een indicatie geven of je het in de kvs-pomp dan wel in de thermostaat moet zoeken.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Mijn DS is nog van het oudere type, waarbij Diagbox NIET aan geeft dat er ontlucht moet worden met de computer.
JW schreef:Inmiddels heb ik wat meer documenten opgezocht van het koelcircuit van deze motor.
Waar onder het document B1GI0138P0 - 499 - 24/10/2023 AFTAPPEN - VULLEN - ONTLUCHTEN : KOELCIRCUIT VAN DE MOTOR
Daarin is over deze DV6 motor te lezen:LET OP : Het ontluchten van het koelsysteem van dieselmotoren, emissienorm EURO 6, dient te worden uitgevoerd met behulp van het diagnosegereedschap. Het diagnosegereedschap controleert de correcte positie van de ontluchtingsklep en begeleidt de monteur stapsgewijs gedurende het ontluchten.
LET OP : Volg de onderstaande volgorde van werkzaamheden.
Voor het ontluchten van het koelsysteem van de motor :
-Sluit het diagnosegereedschap aan
-Ga naar het submenu : ” Ontluchting van het koelsysteem van de motor “
-Start de motor
-Geef gas en houd het motortoerental gedurende 10 seconden boven 2300 t/min om de ontluchtingsfase te activeren. De motorventilateurgroep wordt gedurende 10 seconden ingeschakeld
-Controleer of de ontluchtingsfase wordt geactiveerd door te controleren of de motorventilateurgroep gedurende 10 seconden wordt ingeschakeld
-Houd het motortoerental op 2500 t/min gedurende ongeveer 20 minuten
OPMERKING : De procedure eindigt na een cyclus van inschakelen en stoppen van de motorventilateurgroep.Oftewel, als om een of andere reden het kvs niveau te laag geworden is, of als er een keer niet op de juiste wijze bijgevuld is, kan het zomaar gebeuren dat er lucht in het systeem zit.
En dan krijg je rare verschijnselen.De nodige documenten gaan naar je onderweg.
Groet,
JW
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Vandaag hebben we een nieuwe thermostaat gemonteerd. Was een beste klus, er moet veel los/opzij om het thermostaathuis te kunnen verwijderen, maar dat is gelukt. Systeem opnieuw gevuld met verse koelvloeistof, ontlucht en laten draaien. Nu worden de slangen van en naar, en ook de radiateur, wel lekker warm. Ook de slang naar de kachel radiateur wordt warm. Alleen de verwarming blijft dwars en geeft alleen koude lucht. Misschien, als mijn been nog even wil, vanmiddag eens op zoek naar de stelmotortjes in het dashbord, om te zien of die wel goed werken.
Tips blijven uiteraard welkom!!!
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
En wordt de terugvoerslang van de kachelradiateur ook warm ?
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Ga ik morgen proberen te voelen. Als ik erbij kom met mijn armen. Vanmiddag hebben we daarvoor de parafaan nog helemaal los gemaakt.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Zojuist, waarschijnlijk, één van de problemen geconstateerd. Ik had als tip nog mee gekregen om de temperatuur draaiknop een paar keer van koud naar warm naar koud te draaien. De radio stond uit, dus redelijk stil in de auto. Ik hoorde geratel, wat stopte. Draaide ik de verwarming weer naar het andere uiterste, hoorde ik wederom geratel. Zo het klinkt/lijkt, is er dus een stelmotor die over de tandjes schiet. Straks even in de diverse documenten die ik heb ontvangen zoeken, hoe ik deze motor kan bereiken, zodat ik, in ieder geval tijdelijk, de verwarming aan kan zetten.
Verdere tips en info blijven uiteraard welkom!!!
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.