Dat ziet er uit als een Megasquirt 2 of zo, kan ook een vroege Kdfi zijn.
Die RIPKA dat zijn gewone relais, en gezien het feit dat er 5-6 zekeringen bij zitten zou ik eerst eens kijken of je daar geen probleem in vindt:
Controleer bij de relais of je 12 volt hebt op pin 30 en als je het contact aanzet of die 12 volt ook op pin 87 komen. ( Het kan zijn dat de permanente 12 volt op pin 87 zit en de uitgaande kant op pin 30). Maak dan eens een kleine schemaatje van de bedrading aan die zekeringen. 1 van de relais dient voor de benzine pomp, het andere relais is het algemene voeding relais.
De gele zekering van 20 ampere is de algemene zekering, waarschijnlijk voor het relais geschakeld. Ik zou verwachten dat de 10 ampere zekeringen voor de benzine pomp en de injectoren zijn. De 2 zekeringen van 5 ampere: Logisch is 1 voor de Ecu en 1 voor de lambda sonde sturing, die zitten na het relais.
Omdat er BS0010 op staat denk ik dat hij niet uit Duitsland komt maar van BS-Autotune in Reeuwijk.
Je zou eens contact kunnen opnemen met Jeroen Bosma, de eigenaar. Zijn gegevens vindt je op de site van bs-autotune.nl of efignition.nl
Als het van hem is dan zou je ook bij hem een cursuskinnen volgen om te begrijpen hoe het werkt.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Citroënsmgz hartelijk dank voor je antwoorden.
De relais en de zekeringen ga ik vervangen voor waterdichte versies.
Ik heb dat bekeken en er waren meerdere zekeringen gecorrodeerd, dus alles gaat er nieuw in. Uiteraard moet ook de onderliggende oorzaak van de lekkage opgespoord en verholpen worden, dus daar ga ik ook naar kijken.
De cursus had ik toevallig deze week al geboekt. Alle oldtimers die ik tot nu toe gehad heb waren over het algemeen carburateur versies op enkele uitzonderingen na maar daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.
De problemen die er met deze auto zijn hebben overduidelijk met vochtindringing te maken. Enfin we zullen zien als alles vervangen is wat er dan nog overblijft of dat de CX weer als vanouds start.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
In de installatie is ook nog een aparte regelunit voor de lambda sonde op genomen zie afbeelding;
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Eerst idd brakke aansluitingen checken… dat die roestig zijn klinkt niet goed.
Heb je een communicatie plug gevonden bij deze ECU kast ? USB of iets ?
Er zit een autotuner in Hulst, misschien kan die deze uitlezen, of is er bekend mee waar dat kan in de buurt. Die komt ook op locatie bij je in overleg. (rturbo-tech) Misschien kan hij iets vast stellen….
Heb je BS autotune gevraagd of hij de jouwe kent ?
Mijne is bij een tuner geweest op de echte rollerbank. Die werkt met alle programmeerbare systemen, kan dus inpluggen en verbinding maken, dus ook uitlezen en de mapping aanpassen.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Als alle bestellingen binnen zijn begin ik met het onderstaande klusje;
alle zekering houders / zekeringen en relaishouders / relais vervangen met nieuwe stekkers en alle brakke aansluitingen op die manier verwijderen.
Ik had gehoopt om een OBD of een OBD2 aansluiting te vinden maar dat zit er niet op.
Ik weet niet of de stekker (die uit de draadboom komt) een soort van uitlees iets is. Zie de foto’s.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Die Spartan 2 is een wideband controller die de wideband lambda sonde aanstuurt ( die dingen worden bij het starten verwarmd, oud werken ze niet) en zorgt dat er een signaal uitkomt waarmee de ECU wat kan, zeg maar lineair 10-20 lambda tussen 0 en 5 volt, of tussen 1 en 5 volt.
Ik denk dat die ECU rond de 10 jaar oud is, en die Spartan 2 een jaar of 5, zoals het er uit ziet.
In Principe heb je of een ouderwetse seriële aansluiting, of als het een veel nieuwere is een USB aansluiting. De software voor op de PC is of iets algemeens als Tunerstudio, of iets fabrikant gebonden. Je zou verwachten dat die losse steker zo’n aansluiting is, met een “afsluitdraad”, maar daar zou ik niet op gokken, want een verkeerd gok kan een defect circuit veroorzaken.
Die dikke “gouden” weerstanden zijn voor de laagohmige injectoren, dat zegt ons al dat de originele injectoren gebruikt zijn.
Je kunt al eens kijken of je op 1 kant van die weerstand de boordspanning terug vindt, d.w.z. ongeveer12 volt.
Die dingen worden goed heet als de motor loopt. Ik zou ze dus liever op een aluminium plaatje monteren, dat koelt beter.
Je kunt proberen de aluminium “doos” van de ECU open te maken. De printplaat is er meestal “ingeschoven” van de kant waar de steker zit.
Plaats een foto van de inhoud en we kunnen je wel vertellen wat het is.
Je ziet die 9 kruiskop boutjes aan de platte kant op de foto: die zou ik niet loshalen, want daarmee zitten zeker de vermogens transistoren op de kast geschroefd voor de koeling.
Succes,
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Citroënsmgz, zoals eerder gemeld ik heb geen enkele historie van deze CX, Mij is verteld dat de vorige ( plotseling overleden) eigenaar de auto voorzien had van een “modern” motormanagement. Waar en hoe en wat kan ik niet achterhalen vanwege ontbrekende papieren en eigenaar.
Ik ga zeker je suggestie opvolgen om te kijken of het kastje van de ECU open wil en eventueel de stekker er tijdelijk af.
Maar dat laatste wil ook al niet soepel en ik wil niets forceren. Ik zal als het lukt foto’s maken van de printplaat en de stekker.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 43263
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Welke Cx is dat dan? Misschien is ie wel bekend hier.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Misschien herkent iemand de CX die nu ongeveer een jaar in mijn bezit is. Weet je iets van deze auto?
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
De ECU heb ik vandaag open gemaakt, er zit inderdaad aan de achterzijde een USB poort. Verder heb ik de stekker met enige moeite verwijderd zie foto’s. Alleen de printplaat eruit krijgen is een ander verhaal, dat zit muurvast, er is echt geen beweging in te krijgen en ik wil niets forceren.
Achterkant ECU met USB poort
De stekker aansluiting voorkant ECU
De stekker van de draadboom
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
ik heb KdFi, en die ECU en aansluiting ziet er echt anders uit, niet zoals deze.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Na contact met BS-Tune en het opsturen van wat foto’s, meldde Jeroen Bosma mij dat de ECU een U-EMS4 is.
Als het systeem nog steeds niet wil werken nadat ik wat elektrische componenten heb vervangen en enkele checks heb uitgevoerd dan gaat de ECU naar Jeroen want hij kan hem testen.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Update: alle zekeringen /zekeringhouders en relais en relaishouders vernieuwd inmiddels het resultaat is zero.
De dame heeft nog steeds geen enkele zin om te werken.
Later vanmiddag g ik testen of de brandstofpomp werkt of niet.
Wat daarna? het duistere verhaal welke krukas sensor(s) er in mijn auto zitten en de nokkenas sensor.
Deze laatste zit volgens mij achter een poulie en als ik de juiste sensor voor heb dan heb ik maar een BDP sensor.
Ik ben dus nog zoekende.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.
Totaal aantal Berichten: 10238
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Vraagje: waarom heb je niet als eerste gecontroleerd of de benzinepomp het doet mbv een rechtstreekse 12V draad?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 17-03-2006
- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Jantje, omdat het er naar uitzag dat de relais en de zekeringen veel te lijden hadden gehad van vochtinwerking.
Ik ben nu bezig om de elektrische contacten van de pomp vrij te maken en een test te doen morgen.
Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.