5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
   
CX turbo2 start niet na 2 maanden stilstaan
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9184
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 16 april 2024 09:50 PM
  [ # 61 ]

Als je een elektrisch storing zoekt, begin je aan het einde van de stroomketen en werk je vanaf daar terug naar de bron.
Dan kijk je inderdaad eerst of de brandstofpomp spanning krijgt.
En begin je niet ergens halverwege bij een relais.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Mr DS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 396
Geregistreerd: 17-03-2006

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 16 april 2024 11:38 PM
  [ # 62 ]

U heeft kennelijk niet de hele post gelezen en het was nog maar de vraag of het een elektrische storing is.
De ecu kan ook nog altijd de boosdoener zijn.

Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9184
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 april 2024 07:47 AM
  [ # 63 ]

En de ECU is geen elektrisch component????

Overigens heb ik jouw verhaal volledig gelezen en verbaas ik mij al enige tijd over jouw wijze van aanpak.

Daarnaast sleutel ik zelf al bijna 50 jaar en heb beroepsmatig zelfs nog storingsdiensten gelopen.
Dus analytisch storingzoeken is mij zeer bekend.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bibberkip
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 441
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 17 april 2024 08:26 AM
  [ # 64 ]

Zoals elk mens voedsel kleding en onderdak nodig heeft om te bestaan, heeft een auto brandstof , vonk en compressie nodig om te starten ( als voorbeeld) en dan ga je dus zoeken naar die zaken; kijk of ie brandstof krijgt ( pompje, draadjes enz) en dan bougies checken, (kabels-verdelerkap-rotor) en evt compressie meten, als er dan geen plofjes of rook uit de uitlaat komt, zoek je (met specifieke kennis) verder. Zomaar ‘‘in de rondte zoeken’’ heeft nooit iets opgeleverd, dus néém de gegeven adviezen ter harte ! of je ze begrijpt , of niet, en of je zelf een andere weg wilt bewandelen, maakt niks uit, de eerst genoemde voorwaarden blijven staan. Succes.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9184
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 april 2024 08:55 AM
  [ # 65 ]
bibberkip schreef:

een auto heeft brandstof, vonk en compressie nodig om te starten

En uiteraard zuurstof, dus lucht.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bibberkip
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 441
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 17 april 2024 09:05 AM
  [ # 66 ]

Natuurlijk daarom ook de aanhaling ‘‘als voorbeeld’‘...... Maar gericht zoeken is de key !  Anders gaat zo’n ding nooit meer lopen.  De ecu gaat niet stuk van stilstaan, tenzij ie in de regen staat en weken blank staat , dan wel. Vanaf de basisvoorwaarden zoeken is de enige juiste weg. En als je lastig bij de br-pomp kunt komen omdat ie op z’n buik ligt, dan moet je een béétje creatief zijn, het blijft een cx hé.

Profiel  
 
Mr DS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 396
Geregistreerd: 17-03-2006

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 17 april 2024 09:58 AM
  [ # 67 ]

René Jongejans, ik vind jouw reactie niet erg prettig.
Ik sleutel al 58 jaar, heb geen opleiding als automonteur en ik heb al mijn kennis in de praktijk opgedaan, natuurlijk ken ik de principes van een verbrandingsmotor.
Je schildert me af als een volslagen onbenul. Maar waar de meeste mensen van mijn leeftijd al vele jaren geleden afgehaakt zijn bij het stukje electronica en zich daar ook nooit in verdiept hebben, doe ik dat als ouder iemand dus wel.
Natuurlijk is de ECU ook een elektronisch component. Daarbij is het systeem ook nog een aftermarket systeem dus aan het werkplaatshandboek heb ik niets in dit geval.
Heb ik er ervaring mee? Nee maar dat heeft me nog nooit tegengehouden om iets nieuws te leren.

Alle componenten van het systeem komen aan de beurt en hoe ik storing zoek is gebaseerd op mijn kennis en vermoedens over de oorzaak. Het zou netjes zijn als je me in mijn waarde laat en me niet in mijn hemd probeert te zetten.

Een “amateur’.

Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9184
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 april 2024 10:23 AM
  [ # 68 ]
Mr DS schreef:

René Jongejans, ik vind jouw reactie niet erg prettig. Je schildert me af als een volslagen onbenul.

Als je mijn naam gebruikt, doe het dan correct.

De tweede zin is jouw perceptie van mijn opmerking.

Ik geef slechts aan dat ik het in jouw geval anders zou aanpakken.

Daarnaast ben ik niet de enige die zich daar over verbaast, zie de reactie van jantje1948.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bibberkip
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 441
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 17 april 2024 11:27 AM
  [ # 69 ]

In dit geval is er dus sprake van een omgebouwde auto, dus het zoeken is anders, maar de basis blijft het zelfde. Als er aan die voorwaarden wordt voldaan komt de rest vanzelf.

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 829
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 21 april 2024 11:21 PM
  [ # 70 ]

Als de brandstofpomp niet werkt: het doet me denken aan een pechgeval dat ik minimaal 15 jaar geleden had met mijn turbo2. Bracht de kinderen naar gymles en wilde na een uur of zo weer starten: lukte niet (startmotor deed het gewoon). Wegenwacht heeft me met startpilot kunnen helpen maar thuis weer helemaal niets. Na lang zoeken de oorzaak gevonden: de plus van de brandstofpomp loopt in de auto over de bodem en voor de passagiersstoel zit een stekkerverbinding. Die was bij mij brak. En gezien jouw vochtprobleem is dit ook een potentiële boosdoener. Kwestie van onder het tapijt kijken.

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3891
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 23 april 2024 01:43 PM
  [ # 71 ]

Die heb ik ook gehad, als storingsbron. Die stekkerbus ligt op t laagste punt op de vloer.

Ik heb dat aangepast, met/naar een nieuwe stekkerbus die nu in de middenconsole ligt.

Alternatief is een stekkerbus die verdacht/matig lijkt vervangen door direct de bekabeling door solderen en krimpkous er over heen.
Dat heb ik onder de motorkap eerder wel gedaan. Dan elimineer je die zwakke punten wel.


@ Mr DS - sterkte met de zoektocht !

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
Mr DS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 396
Geregistreerd: 17-03-2006

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 03 mei 2024 03:28 PM
  [ # 72 ]

De bedrading van de pomp was enigszins brak, dus vervangen. Maar ook de pomp zelf had kuren, zat af en toe vast en als ik er op tikte dan werkte het weer. Nieuwe pomp geplaatst, storing is nog niet opgeheven alhoewel de pomp spanning krijgt.
Na contact met de ontwikkelaar van de ECU gaf hij me de raad om even te checken of er een groen LEDje brandde op de print van De ECU, niet dus.

Gisteren de ECU opgestuurd voor controle, ik hoop volgende week de uitslag te horen en uiteraard wat dan de vervolgstappen zijn. Hij heeft nog onderdelen liggen en mogelijk kan hij zelfs nog een nieuwe bouwen. We wachten af.

Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9957
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 mei 2024 05:07 PM
  [ # 73 ]

Dus waarschijnlijk meerdere oorzaken.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Mr DS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 396
Geregistreerd: 17-03-2006

- CX 25GTi Turbo 2
- AX Mega Tjaffer
Gepost: 03 mei 2024 05:20 PM
  [ # 74 ]

Inderdaad meerdere oorzaken, alhoewel ik het vreemd vind want tot de winterstop geen enkel probleem.
De meest logische oorzaak lijkt toch vochtinwerking te zijn geweest waardoor de ECU uiteindelijk het loodje heeft gelegd.
Verder wat slechte bedrading en een vastlopende pomp, dat is tot nu toe de balans.

Van Citroën Traction Avant, via DS 23 pallas 23ie naar CX 2500 GTi Turbo2 en weer terug.

Profiel  
 
 
5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook