Totaal aantal Berichten: 6400
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Nu is een schakelpook met een hoop vrije bewegingsruimte een producteigenschap van de meeste franse auto’s, maar het viel mij al op dat het bij deze Berlingo wel wat veel was. Wat ook niet hielp was dat als je ‘m in z’n achteruit zette en de pook een ferme zet gaf dat resulteerde in een paar losgeschoten schakelstangen. Op zich snel opgelost, want je kunt er makkelijk bij bij zo’n Berlingo, maar na een paar keer wordt het toch irritant. Ik had eerder de schakelstangetjes al vervangen door nieuwe van Sasic, maar ik dacht ik doe gewoon alles nieuw, zowel de stangetjes en de hevel en dan origineel dus Mopar. Wonderlijk genoeg nog leverbaar ook, snel aan huis geleverd door de fijne mensen van Eurofrance24.com. Dat scheelt weer een fysiek bezoek aan het lokale Stellantis sterfhuis.
Als je het luchtfilterhuis even weghaalt heb je goed zicht op het hele gebeuren. Met de schakelstangetjes bleek niks mis. De stangetjes van Sasic en Mopar zien er trouwens 100% identiek uit. Zelfde gietvorm voor de rubber insert, zelfde soort vet, zelfde vorm, zelfde afwerking.

Met de hevel bleek wel wat mis. Er was geen speling op de bus van het draaipunt. Wel bleek de knots nogal gesleten met een hoop speling in het mechaniek tot gevolg.

Hier zie je de bus aan het einde van de schakelstang vanaf de pook waar de knots in heen en weer beweegt. Ook zie je het draaipunt waar de hevel met knots van boven af in vast zit gedraaid.

Enfin, missie geslaagd. Schakelen gaat nu veel trefzekerder en je duwt bij het schakelen in z’n achteruit de boel ook niet meer uit elkaar.