Er staat sinds gister een verse Berline 2.0 16V met wat leuke opties op de Venyard.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
De motorkap is open, maar heeft dat helaas niet overleefd. Ondanks alle tips en meekijkende experts was er op een gegeven moment nog maar 1 optie, en dat was de haakse slijper.
Bij Venyard stond tot voor kort een Xantia in de juiste kleur. Wilde daar morgen heen voor de kap, maar hij is net weg. Nu dus op zoek naar een kap in de goede kleur.
De LHM is wel bijgevuld, voor wat het waard is ![]()
Leen/Sonja schreef:Goed bezig ! Erg leuk om mijn auto terug te zien op het forum en zo ook de vooruitgang te lezen.
Jammer van de motorkap, heb ik zelf nooit problemen mee gehad. Soms als hij geopend moest worden door iemand anders dan kregen ze dit niet zomaar voor elkaar en ik in 1 seconde. Je zal het wel kunnen fiksen, handig ben je zeker.
Wat betreft de radio zou het alleen de slede zijn, had er eens naar laten kijken.
Ik ga je blijven volgen als je dat goed vind want inderdaad het ging/gaat mij nog steeds aan het hart.
Gr. Sonja-Aurelia
Ja de motorkap ging de eerste paar keren vlekkeloos open. Het lijkt toch te zitten in de kabel vanuit het dashboard. De rest functioneert prima. Met het bijvullen van de LHM zijn de meeste storingslampjes uitgegaan, dus die operatie lijkt gelukt. En ik heb vanmorgen een mooi voorscherm in de juiste kleur gevonden, dus als ik ook nog een kap vind staat ze er weer netjes bij!
Vandaag bij Venyard een motorkap opgehaald. Niet heel netjes, én de verkeerde kleur, maar dan zit er maar weer wat op. Meteen een nieuwe mat meegenomen, een vers ontgrendelingsmechaniek én een paar goede gasveren voor de achterklep.
Bij de sloper kon ik ook goed zien wat er bij mijn auto nou is misgegaan. De kabel hoort achter de linkerkoplamp in een kunststof stop te zitten. Daar was die van mij uitgeschoten, en dan kun je het slot uiteraard niet meer lostrekken. Even een manier vinden op dat extra stevig terug te zetten. En ik ga denk ik ergens een tweede kabeltje trekken en achter het linker knipperlicht wegstoppen, dan heb ik in de toekomst een override.
En de kap achterin de ZX, ging net.
Na het vervangen van de hoofdremcilinder moeten de remmen nog ontlucht worden. Ik weet hoe dat werkt bij de gemiddelde auto, maar voor de Xantia kan ik het nog niet helemaal doorgronden. De Haynes vind ik ook niet 100% duidelijk.
Wat in de Haynes staat, maar wat ik online niet echt terug vond, is dat de Xantia volledig met alle 4 de wielen tegelijk van de grond moet voor ik kan ontluchten. Klopt dat? Of zou dat ook iets te maken hebben met generatie Xantia (wel of niet zakken)? Hoor het graag!
Totaal aantal Berichten: 10725
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De remkracht achter is lading afhankelijk. Ik denk dat je die dus niet ontlucht krijgt met de wielen van de grond. Wielen juist op de grond. Voor ook gewoon op de grond dacht ik.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43579
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Vier wielen los kan prima, maar je moet de hoogteregelaar wel handmatig in de hoogste stand zetten. Die je dat niet dan heb je geen of onvoldoende remdruk op de achteras.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Uiteindelijk heb ik ze ontlucht per wiel, dus niet alle vier tegelijk van de grond. Inderdaad wel in de hoogste stand. Ging vlekkeloos. Bruine LHM, bubbels, groene LHM, en dicht. Viel me erg mee! Daarna de eerste proefrit sinds ik hem heb. Motortje loopt heel mooi, de vering achter is echt shot. Dat wordt de volgende klus, zit nog een beetje in dubio of ik er ‘gewoon’ een set nieuwe bollen onder zet of hem een keer meeneem naar Almere en ik Chyparse het in orde laat maken.
Ik loop helaas een beetje van het ene in het andere met de Xantia. Nadat ik er voor de eerste keer mee had gereden lag er een flink LHM spoor op de oprit. Ik was even bang dat ik iets verkeerd had gedaan met het reviseren van de hoofdremcilinder. Maar na wat zoeken kwam ik erachter dat 1 van de metalen hogedrukleidingen verregaand was gecorrodeerd en op een punt de geest had gegeven. Dat was nog wel even zoeken, want vanwege de hoge druk zat de hele linker onderkant van de Xantia onder de LHM.
Volgende stap is nu de leiding er onderuit, opmeten en na laten maken. Dat kan volgens mij bij zowel Chyparse als Bart Ebben. Dan terugzetten, nieuwe achterbollen eronder en dan eens kijken of we de ergste ellende hebben gehad. Het moet op de oprit gebeuren, dus het is even zoeken naar een geschikt (lees droog) moment…
Dat zijn de ‘‘normale’’ aanloop strubbelingen die je heel snel vergeet als t ding straks weer up to date is. Kijk de rest ook goed na, als je er onder ligt ! succes !
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Dank! Zojuist heb ik de leiding eronderuit gehaald. Het is een forse, het is de leiding van de hydrauliekpomp naar het stuurhuis. Zit vast met honderdduizend klemmetjes, maar gelukkig kwam alles redelijk makkelijk los. Het is een leiding die denk ik niet zo makkelijk na te maken is vanwege het geperste rubber deel dat halverwege zit, dus ik denk dat ik op zoek moet naar een nieuwe of goede gebruikte. Mocht iemand me aan een onderdeelnummer kunnen helpen graag, dat helpt wat met zoeken denk ik.
Als je me de VIN geeft van deze auto, zoek ik dat voor je op in de Citroën DataBase.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor ![]()
PB gestuurd. alvast dank!





