Totaal aantal Berichten: 43579
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
De uitlaat moet sowieso groter dan wat er nu onder zit waarbij vooral de voorpijpen, die van de koppen afkomen, belangrijk zijn. Ik overweeg om deze set voorpijpen van Sweedspeed te monteren:
https://sweedspeed.com/product/exhaust-front-v4-excl-flange/
Maar dan moet er wel een halve Simons uitlaatset achter. Ik kan er ook voor kiezen om gewoon een complete set van Simons te bestellen.
https://www.simons-uitlaten.nl/contents/nl/d872_Simons_Sportuitlaat_Saab_96.html
Die is in één keer compleet en klaar voor montage met de aanpassing dat ik er wel een flexibele buis tussen wil om resoneren van de bodemplaat te voorkomen. Dat is namelijk een probleem wat bij de 96 speelt. Die Simons setjes zijn prima, ik heb destijds zo’n set onder mijn Volvo 164 gezet en dat maakte merkbaar vermogen los. De voorpijpen van de Simons set voor de 96 hebben een binnendiameter van 40mm wat precies de maat is waarop ik de uitlaatpoorten heb gemaakt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43579
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
2d schreef:Hoeveel vermogen verwacht je dat je blokje straks levert?
Tja, dat is de grote vraag. Standaard is het 65 pk. Volgens mensen die het weten kunnen scheelt het flowen van de koppen sowieso 5 pk. De weber 34 ich er op is ook weer een kleine 5 pk en zo’n sportuitlaat ook weer 5 pk. Dan zit je op 15 pk, theoretisch. Ik schat zelf een vermogenswinst van zo’n 10 pk in. Dan gaat ie van 65 naar 75 pk wat helemaal prima is voor een autootje van 900 kilootjes.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15815
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
waterman schreef:De uitlaat moet sowieso groter dan wat er nu onder zit.
Helder verhaal. Mooi dat er voor deze auto een compleet systeem te verkrijgen is. 50,8, da’s 2 inch toch? De Maniflow die ik hier nu liggen heb is 1 3/4 inch, wat voor een 2 cilindertje van 850 cc misschien wat aan de ruime kant is. De originele pijp is (afgemeten aan de standaard ophangbeugels) 1,5 inch.
Totaal aantal Berichten: 43579
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Ik heb van die tuningsmannen begrepen dat je vooral moet kijken naar de maat van de uitlaatpoorten. Bij mij is dat 40 mm. De voorpijpen moeten minimaal dus 40mm zijn, maar heel veel groter maken heeft niet echt zin. Omdat het twee pijpen zijn, linker kop en rechter kop, die ook weer samen moeten komen kan je vanaf dat punt met 50-55 mm naar achter. Ook hier gaven ze aan dat veel groter gaan niet veel zin heeft. Het type einddemper is wel weer van belang. En er moet ook iets van tegendruk zijn begreep ik.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15815
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
Vooral dat laatste is bij mijn RVS-bouwsel blijkbaar een dingetje ![]()
Totaal aantal Berichten: 15815
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
Ik zou eens moeten meten, maar aangezien het bij de Panhard natuurlijk maar 2 cilinders zijn, gaat het natuurlijk vooral om de optelsom van de twee voorpijpen die in het Y-stuk bij elkaar komen. Dat Y-stuk is 1,5 inch waar het 1 geworden is (als ik het mij goed herinner).
Je bent begonnen met een oude vermoeide motor, die lang geen aandacht had gehad. Als je dan buiten wat noodzakelijk is om weer in vorm te komen zooveel extra’s doet, dan zal het verschil wel erg goed merkbaar zijn.
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Totaal aantal Berichten: 10725
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
graddus schreef:Ik zou eens moeten meten, maar aangezien het bij de Panhard natuurlijk maar 2 cilinders zijn, gaat het natuurlijk vooral om de optelsom van de twee voorpijpen die in het Y-stuk bij elkaar komen. Dat Y-stuk is 1,5 inch waar het 1 geworden is (als ik het mij goed herinner).
Een 1,5 inch pijp heeft een 2,25 keer groter doorstroomoppervlak dan een 1 inch pijp.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 15815
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
Heb het antwoord even in mijn eigen topic gegeven, dan kan Yuri hier rustig verder met de Saab.
Totaal aantal Berichten: 43579
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Zo. Het motortje is retour van Ome Joop. Met licht gehoonde cilinders, nieuwe zuigerveren, nokkenaslagers, balansaslagers, hoofdlagers enz enz..
![]()
Verse hoofdlagers in het blok
![]()
De krukas er weer in
![]()
Nieuwe keerring in het distributiedeksel
![]()
En een nieuwe, grotere, oliepomp. Rechts de oude, kleine pomp.
![]()
Nieuwe aanzuigpijp, nieuwe pouly en een nieuw toplager
![]()
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dan zal t wel ‘‘iets later’’ worden vanavond… ![]()
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.
Totaal aantal Berichten: 6230
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Gaaf. Grotemensen Lego.
Totaal aantal Berichten: 43579
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
bibberkip schreef:Dan zal t wel ‘‘iets later’’ worden vanavond…
Haha, nee hoor. Even wachten op de rest van de spullen..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43579
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Gisteren weer verder met de motor. Om te beginnen met een nieuw koelfanlager in het distributiedeksel. De ouwe moet je er uit persen en dan weer een verse er in..
![]()
De nieuwe:
![]()
![]()
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43579
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Met een nieuw lager in het distributiedeksel kon dat deksel ook gemonteerd worden. Maar eerst de nokkenas op z’n plek met een nieuwe opsluitplaat. Dan de tussenplaat er tussen met een nieuwe pakking, de distributietandwielen, het deksel met een nieuwe keering, een nieuwe pouly (de oude was ingelopen) enz enz
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

