Het lampje van de laadstroom blijft branden, ook bij draaiende motor. Wat ik al gemeten/vastgesteld heb:
Accu in rust 12,5 volt
Laadstroom accu draaiende motor 14 volt
D+ fiche op Paris Rhône alternator met contact ‘on’ en kabel aangesloten geeft 11 volt.
D+ fiche op alternator met draaiende motor en kabel aangesloten geeft fluctuerende voltage 4, 5, 6 10 , 11 volt
D+ fiche en kabel losgekoppeld, contact op, lampje brandt, en met draaiende motor brandt lampje ook.
D+ fiche losgekoppeld, en weerstand op de kabel, via de fiche over massa: geen weerstand, gewoon doorverbonden ![]()
Het lijkt er op dat het lampje permanent massa krijgt.
Als ik dan een testlampje op de + van de accu aansluit, en van de andere kant op de klem/fiche van de D+, met losgekoppelde draad van het dashlampje, dus enkel accu-lampje-D+, dan brandt dit lampje met contact off, met contact on, en met draaiende motor, dus is die D+ ook niet ok, ook al laadt de accu 14 volt (dus neem ik aan dat de regelaar goed is?)
Wat ik nog kan meten, is de weerstand op de kabel, met losgekoppeld lampje, straks even doen. Kan ik daar vlot bij, of wordt dat dash demonteren? In welke richting moet ik gaan denken, rotte kabels? Oxidatie op print? Slechte diode in alternator of een andere spookstoring, die D+ permanent van massa voorziet? Wel vreemd dat ik daar dan 11 volt meet met contact aan, pfff
Die 11 volt komt meestal door spanningsverlies, o.a. in het startslot, maar:
Je hebt een externe spanningsregelaar neem ik aan: Die heeft twee “relais”, een die de spanning van dynamo stuurt en 1 die het laadstroomlampjs aanstuurt. Die dingen zijn niet “gekoppeld” , dat zijn 2 aparte circuits.
Het relais dat de dynamo spanning, d.w.z. de laadstroom regelt werkt goed, omdat je 14 volt hebt bij draaiende motor.
Het kan zijn dat de draad van het laadstroomcontrole lampje naar de spanningsregelaar ergens kortsluiting maakt. Maar dat is niet logisch als je 4,5,6,x volt meet. Met een kortsluiting na masse maat je 0 volt.
Je relais van het laadstroom controle lampje lijkt dus te haperen .
Ik zou de kap van de spanningsregelaar er af halen en het laadstroomrelais inspuiten met kruipolie , WD40, of “contact spray” . Misschien helpt dat.
Voor het geval je al zo’n moderne spanningsregelaar hebt met electronica erin : Vervangen, kun je niks aan repareren of instellen.
To err is human, not to err is divine.
Dat zal een klus voor morgen worden, dat ding zit daar wel heel vervelend langs die accu. Maar al heel hartelijk dank voor de tip, ik leer weer bij. Ik moet wel nog even die kabel van D+ naar het lampje doormeten zonder het lampje erin, maar dat lijkt me ook geen makkie, dus zeker eerst jouw voorstel proberen…
Je kunt die kabel doormeten met het lampje erin.
Lampje is meestal 2-3 watt, en hangt aan de PLUS via het contact.
Accu losmaken, contact aan en meten tussen de draad aan de spanningsregelaar en de plus pool. Moet je ergens rond de 50-125 ohm uitkomen. Hoger: Veel slecht contact, lager: Verkeerde lampje ? Waarom dit meten: Om te weten of het circuit en de lamp OK zijn. Daarna contact uit, draad los en meten naar de massa. Moet meer dan 50 Ohm zijn. ( Dat lampje is niet het enige op die voedingsdraad van het contactslot, als er dan nog iets aan verbonden is dan kan dat ook weer een stroompje naar de massa veroorzaken.
O ja, NOOIT een LED voor dat lampje gebruiken.
To err is human, not to err is divine.
Als ik met mijn budget multimeter een testlampje doormeet, lees ik 03,8 ohm af, en met losgekoppeld accu, contact on, en meten tussen +pool(kabel) en kabel die van D+ komt, dan meet ik 02,7 ohm, dus kan ik ervan uitgaan dat het lampje er in zit en goed is. Wat logisch klinkt, want het brandt in normale omstandigheden. Maar ik kan dan volgens mij zo niet uitsluiten dan die D+ kabel nog ergens massa maakt? Want met losgekoppelde kabel (op D+ aan alternator losgekoppeld), blijft het lampje toch branden. Alhoewel, als ik tussen de losgekoppelde D+ kabel en de massa meet, kom ik op 03,3 ohm uit, dus geen oneindig, kan ik er dan van uit ga dat er onderweg geen pure massa op die kabel zit?
En nu beginnen mijn hersenen te koken, auto-elektriciteit is niet mijn sterkste kant. Bijna zo erg als bij oude Vespa’s, daar spelen ze nog met gelijkstroom en wisselstroom door mekaar.
Dat led lampjes niet geschikt zijn, dat snap ik intussen wel, ik had bij een eerste test tussen accu+ en D+ op alternator een led-testlampje gebruikt. En dat levert blijkbaar niet het magnetisch veld, nodig voor de productie op te starten. Dus dan maar een ouderwets gloeilamp-testlampje gebruikt.
Totaal aantal Berichten: 25788
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De originele regelaar heeft een relais die het lampje uit doet bij voldoende spanning. Het kan zijn dat de enkele draad aan de voorkant (schuifstekker) niet goed vast zit. Dit schakelt in een halfautomaat ook de mogelijkheid om te starten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Heb je er ook een idee van of die relais het lampje uitschakelt door de +12V van het lampje af te koppelen, of door de massa weg te nemen? Want als die de + wegneemt, zou dat verklaren waarom er permanent massa op blijft staan. Misschien beginnen, zoals hierboven al beschreven, de regelaar te openen en de relais terug gezond te maken.
Totaal aantal Berichten: 1395
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Citroensmgz schreef:(...)Je relais van het laadstroom controle lampje lijkt dus te haperen .
Ik zou de kap van de spanningsregelaar er af halen en het laadstroomrelais inspuiten met kruipolie , WD40, of “contact spray” . Misschien helpt dat.
Ik zou me dan beperken tot contactspray…
Totaal aantal Berichten: 25788
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
LoMax schreef:Heb je er ook een idee van of die relais het lampje uitschakelt door de +12V van het lampje af te koppelen, of door de massa weg te nemen? Want als die de + wegneemt, zou dat verklaren waarom er permanent massa op blijft staan. Misschien beginnen, zoals hierboven al beschreven, de regelaar te openen en de relais terug gezond te maken.
neemt massa weg!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25788
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
het gebeurt soms ook dat iemand er een te lang boutje op draad L in draait dat dan de aarde raakt….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hier ga ik dus al de mist in, draad L is waarschijnlijk heel bekend bij de kenners, ik weet echt niet waar ik die kan vinden. Maar te lange bouten indraaien, dat zit er wel in, de hele auto is tot hier toe op een vreemde manier ‘gerestaureerd’, losse bouten, ontbrekende moeren, ...
Via de zoekfunctie heb ik ontzettend veel info gevonden over alternatoren, stroom/spanning en de misverstanden hier rond, kortom, jullie zitten mijlen boven mijn kennis van zaken.
Maar de massa gaat er alvast niet af, niet bij accu los, niet bij contact aan of uit, niet bij draaiende motor, niet bij draad losgekoppeld van D+, dat ding blijft massa krijgen.
Als ik dat circuit dus even buiten beschouwing laat, en aan de kant van alternator/regelaar check, dan blijft daar ook massa aanwezig. Dus ga ik ervan uit, dat als ik de alternator/regelaar/relais in orde krijg, het probleem gaat blijven bestaan door de massa op de draad naar het lampje?
Totaal aantal Berichten: 10700
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is de massa draad van de regelaar wel aangesloten? Korte grijze draad met een oog aan het eind.
Uit een verre herinnering opgedoken dacht ik dat die bij de voorste/onderste bevestiging zit. Heeft het goed gefunctioneerd?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25788
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zou toch echt die regelaar ff openen en het relais inspecteren;. Kijken of die niet plakt…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ziezo, regelaar eruit en open. Eerst zag ik dat de fiche onderaan behoorlijk roestig was, geen idee waar die voor dient, maar zo hoort het niet. Ik heb de indruk dat de vorige klusser alle originele fiches behouden heeft, misschien om de kleuren te behouden, maar er telkens nieuwe kabel aan vast gemaakt heeft (zie bijlagen ivm roest)
Dan de relais, ik heb niet de indruk dat ze kleven, hoe kan ik testen of ze klikken, waar mag ik wat van spanning/stroom op zetten? (zie bijlagen ivm relais)
En dan nog die onbekende kabel, met aan een kant een oog, aan de andere een stekker. Steekt nergens in, gaat nergens heen. Ik weet niet of iemand aan de hand van de foto’s de gouden tip heeft?

