Totaal aantal Berichten: 10700
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, dat is de temperatuursensor. Als dat oog van die grijze draad daarop redelijk past hoort die daar op gezien de plaats waar die ligt. En dan nog zoeken waar het ronde schuifstekkertje aan de ander kant in moet. Deze draad is in ieder geval niet de aardedraad van de regelaar.
Ja, op de tweede foto het oog van de aardedraad. Is die draad er wel?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Die massa-draad was er niet, maar ik neem aan dat er toch redelijk massa was, anders zouden de relais niet bewegen en de laadstroom niet mooi op 14volt blijven, of zie ik dat weer te simpel. Voor alle zekerheid en frisse massakabel rechtstreeks op de - pool aangesloten. En de paarse stekker mooi zuiver gemaakt. Alles terug gemonteerd zoals het was, zelfs die gele stekker terug op de alternator (bijna vergeten), starten als een nieuwe auto, accu laadt op, maar lampje blijft branden, jakkes…
En dat brengt met terug bij mijn eerste vaststelling.
1. Gele fiche losgetrokken, contact op, lampje gaat branden. Terwijl het lampje enkel + krijgt via contact, en massa zou moeten krijgen via die D+ fiche in rust. En met de kabel losgetrokken dus geen massa.
2. Met een testlampje tussen D+ fiche op alternator en +pool gaat het lampje branden, zoals het hoort. En bij draaiende motor dooft het niet, zoals zou moeten, omdat die D+ dan 12-14v (+) zou moeten geven, en het lampje dus zou moeten doven wegens 2x plus.
Een nieuwe regelaar, of alternator met ingebouwde regelaar zou de kant van de alternator kunnen oplossen, maar dan blijft toch nog die spook-massa op de kabel naar het lampje. Ik vermoed dat het volgende topic zal gaan over dash open sukkelen.
Net nog bijkomende oefening gedaan: accu in rust 13Volt (vers geladen). Starten en draaien, zonder de D+ aangekoppeld, meet ik 12,9 volt, dus niet laden. Draaien met de D+ weer aangesloten, en er komt meteen 14 volt op de accu, dus werkt die startimpuls van het laadsysteem via het lampje wel, de voorbekrachtiging of startstroom doet z’n werk.
Totaal aantal Berichten: 10700
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat stekkertje bovenop de dynamo is de exc aansluiting. Die komt van de spanningsregelaar af en regelt de mate van bekrachtiging van het anker, oftewel de spanning van de dynamo. Die komt dus niet van het lampje af.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Tja, dan zit ik vanaf het begin gewoon al in de foute richting, op een of andere tekening zag ik dat die fiche, en dus ook dat gele stekkertje, de D+ was. Dat zou betekenen dat de D+ naar het lampje een andere kabel is, en als ik die afkoppel, moet het lampje wel uitgaan? Eens een schema van mijn ‘69 Pallas met accu rechts opzoeken, ik zit daar wel met een overgangsjaar..
Ik denk dat er nogal wat verwarring optreedt: Dus even een paar punten.
Er zitten 4 aansluitingen op de Spanningsregelaar + de massa.
“Bovenop” zie je de rose steker, dat is de BOB aansluiting die komt direct van het contactslot. Dat is de “voeding”.
Onder: L, R en EXC.
L ( rood) is het lampje. ( links )
R (Wit, de middelste ) is de aansturing van het relais voor het lampje, komt direct van de dynamo/alternator.
EXC = geel Dat is de “veldsturing” en die gaat naar de EXC aansluiting op de Dynamo/Alternator.
Op de dynamo/alternator vindt je: De R aansluiting die de spanningsregelaar stuurt, meestal kleine rond steker met m4 aansluiting, gaat direct en alleen naar de spanningsregelaar.
De EXC aansluiting: Meestal een gele platte steker. Gaat ook alleen naar de spanningsregelaar.
De + aansluiting ( een M6 bout met een dikke draad: Dat is de uitgaande spanning, die gaat naar de gebruikers en de accu.
Dan is er soms nog een massa aansluiting op de dynamo ( voor het geval de dynamo in rubbers hangt).
De term D+ wordt gebruikt bij alternators/dynamo’s met een INTERNE regelaar, die heeft dan ook een L aansluiting voor het lampje.
Misschien even nakijken wat je waar aangesloten hebt ?
To err is human, not to err is divine.
Daar heb je wat, op de regelaar zitten inderdaag L R EXC aansluitingen, en een paarse (bij mijn exemplaar zit de paarse onderaan, en de L R EXC bovenaan, dat ding kan maar in 1 richting gemonteerd, heeft misschien te maken met accu links of rechts). Maar goed, een paar postings geleden zag je een foto van een kabel met de letter L op geschreven. Een tweede kabel met de letter M, en een derde met niks op genoteerd. Ik heb alles mooi terug op de positie geplaats zoals ik het los nam. Maar nu blijkt dat de L op de EXC fiche geschroefd zat. Vraag is dus of die letters L en M een uitvinding van de vorige eigenaar zijn, of zit het gewoon fout gemonteerd. Morgen de kabel die nu op EXC zit, eens aan de L koppelen.
LoMax, vanaf het contactslot gaat een draad naar het laadstroomlampje en vanaf het laadstroomlampje gaat een draad naar aansluiting “L” van de spanningsregelaar die op je laatste foto te zien is. Als de draad op aansluiting “L” is losgemaakt, dan zou het laadstroomlampje niet mogen branden, ook niet als je wel contact hebt gemaakt, maar de motor nog niet draait. Brandt het laadstroomlampje toch als de aansluiting op “L” is losgemaakt, dan zit er een fout in de bedrading van het laadstroomlampje naar de spanningsregelaar.
Als de motor niet draait, dan zou de aansluiting L door het relais in de spanningsregelaar verbonden moeten zijn met de massa.
Als de dynamo spanning levert, dan zou aansluiting L door het relais in de spanningsregelaar niet verbonden mogen zijn met de massa.
Dat zal morgen de eerste test worden, één voor één die echte en fake L kabels losnemen en kijken wanneer het lampje uitgaat. Alvast allemaal bedankt voor het meedenken, hier zit voor een fortuin aan kennis bijeen op dit forum!
En ja hoor, als ik de kabel lostrek met de ‘L’ sticker, gebeurt er niks. Maar als ik de kabel zonder label, die op de stekker met de originele L steekt, los maak, gaat het lampje uit. En die kabel aan de massa, lampje weer aan.
Na wat piekeren, denk ik dat de stukjes tape met letter L en M gewoon staan voor ‘Links’ en ‘Midden’, wat dan klopt op de regelaar, linkse stekker en middenste stekker.
Dus heb ik nu de L kabel, en de rechtstreekse verbinding naar het lampje. Blijft nu de vraag waarom die L bij draaiende motor het lampje niet uitschakelt. In theorie zou die L de volle +12 moeten leveren bij draaiende motor, of toch minstens de massa moeten wegnemen, zie ik dat goed?
Als ik de relais met de hand bedien (op druk aan bovenzijde), dan komen de contactpuntjes mooi vrij. En gaat de weerstand van 0ohm naar oneindig, dat klopt ook nog. In rust meet ik ook massa op de L stekker, als ik de relais indruk, valt de massa weg. Blijft dus het openen en sluiten van het relais, doet ie dat of niet? Is de regelaar aansluiten en met draaiende motor open laten liggen een goed idee?
Totaal aantal Berichten: 10700
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja hoor, dat kun je rustig doen. Wel eerst de regelaar monteren.
Je bent me net voor met links en midden. Is ook wel logisch, want er is geen aansluiting “M”.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25788
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
je moet dus die kabel die je lampje schakelt aan de L monteren op de regelaar. het lampje krijgt via het relais massa.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25788
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die middelste moet aan de D+ op de dynamo
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Heb de regelaar eens open gemonteerd, de kabel naar het lampje op de L stekker van de regelaar (die hing daar dus oorspronkelijk reeds op), de aarding, de BOB en de twee overige kabels weer aangesloten zoals voorheen. Starten, draaien, lampje blijft aan, en het relais wat de massa zou moeten onderbreken, doet niks, beweegt niet.
Nu zit ik met de accu rechts, en alle kabels van de regelaar gaan in 1 boom het dash aan passagierszijde in, terwijl de kabels van de alternator ook eerst aan bestuurderszijde het dash in lopen. Die middelste, de R, zou volgens Bogaard naar de alternator moeten, dat kan ik wel eens proberen met een rechtstreekse kabel. Die R zou dan het L relais moeten aansturen, dus massa onderbreken. Doet ie dat dan met +12v of met massa op die R te zetten?
Want dan komt mijn volgend dilemma: de fiche op de alternator, waar nu de gele stekker in steekt, is dat wat bedoeld wordt met D+? Want daar komt met draaiende motor niks van spanning uit, integendeel, de gele stekker/kabel levert bij contact op en/of draaiende motor +12v naar die fiche. Op dat ogenblik laadt hij ook mooi op, 14v. Als R dus met D+ moet verbonden worden, is er dan misschien een ander punt op de alternator die als D+ fungeert?
Ik weet het, het wordt verwarrend, een beetje zwarte tape op het lampje zou veel oplossen, pff…
Nog een extra meting: de R op de regelaar heeft geen spanning, niet in rust, niet met contact op, maar ook niet bij draaiende motor. En dat zou moeten als die de relais voor het lampje aanstuurt. Zelfs al zou dat sturen via massa gebeuren, er zit ook geen - op, niet in rust, contact on of draaiende motor.
Ik heb dit eerst getest, omdat ik de spanveer van dat relais eens wou ontspannen, zien of die niet te strak stond. Maar dat heeft geen zin als ik niet eerst iets op die R krijg. Dus toch maar een betrouwbare + op de alternator vinden, eentje die enkel aanwezig is bij draaiende motor.

