BX-Chique schreef:R.Nicolaas schreef:Okey ben vandaag even bezich geweest met m’n lieveling. Maar ze liet me ff schrikken.
Ik vondt namelijk olie in het luchtfilter.het leek wel oud.
Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn:
Even een quote van Gerard Maas, een antwoord op mijn vraag op BXNL. Dit antwoord is dus door Gerard Maas gegeven, niet door mij. Hij is per slot van rekening onze Citroen wizzard, niet?
[antwoord Gerard Maas-mode]
Dit probleem heb jij niet alleen,maar alle XU motoren in Nederland die geen echt grote afstanden rijden.De carterontluchtingslang zit pal achter de radiator en het vocht dat in de lucht zit zal op die plaats dus ‘s winters bevriezen waardoor jij deze problemen heb.Dus alle slangen er af en ook het metalen filtertje in de dop,spijker eruit en afrollen en
schoonwassen in de benzine,zo ook alle slangen.Zorg ervoor dat je de staande slang die van het carter komt,omwikkel met schuimrubber om hem warmer te houden.Doe dit elk jaar voor de winter en je ben van het probleem af.Dat is goedkoper dan voor elke winter een retourtje Marseille te nemen en dan voluit zodat alles zo warm wordt dat het verdampt Gerard.[/antwoord Gerard Maas-mode]
Ik kan me vergissen maar volgens mij beval Gerard aan het hele metaalfiltertje weg te halen. Net als anderen. Ik rijd met de Chic al een aantal jaren veel kleine ritje en heb geen carterventilatieproblemen - hoe vind je die?
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Ik kan me vergissen maar volgens mij beval Gerard aan het hele metaalfiltertje weg te halen. Net als anderen. Ik rijd met de Chic al een aantal jaren veel kleine ritje en heb geen carterventilatieproblemen - hoe vind je die?
Weet niet precies hoe je deze opmerking bedoeld, maar dit is een exacte quote hoe Gerard Maas dit op BXNL gepost heeft. Als er eerst geadvisserd wordt om de spijker met het gaasje te verwijderen, en later wordt verteld om de spijker met het gaasje te laten zitten, weet ik niet wat wijsheid is. Voor de duidelijkheid, gezien het feit dat ik recentelijk veel kilometers ben gaan maken is de sludge-vorming in mijn carterontluchting helemaal weg. Derhalve heb ik nog geen aanstalte gemaakt om mijn oliesysteem te reinigen. Omdat eerdaags wel de olie aan vervanging toe is, is dat gelijk een goede gelegenheid om ook de slangen te spoelen. Dat jij geen last hebt van deze vervelende ophoping van olie/watermengel is natuurlijk voor jou geweldig, hopelijk blijft dat ook zo. Heb jij ook een XU-motor dan?
BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.
Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.
BX-Chique schreef:karel schreef:Ik kan me vergissen maar volgens mij beval Gerard aan het hele metaalfiltertje weg te halen. Net als anderen. Ik rijd met de Chic al een aantal jaren veel kleine ritje en heb geen carterventilatieproblemen - hoe vind je die?
Weet niet precies hoe je deze opmerking bedoeld, maar dit is een exacte quote hoe Gerard Maas dit op BXNL gepost heeft. Als er eerst geadvisserd wordt om de spijker met het gaasje te verwijderen, en later wordt verteld om de spijker met het gaasje te laten zitten, weet ik niet wat wijsheid is. Voor de duidelijkheid, gezien het feit dat ik recentelijk veel kilometers ben gaan maken is de sludge-vorming in mijn carterontluchting helemaal weg. Derhalve heb ik nog geen aanstalte gemaakt om mijn oliesysteem te reinigen. Omdat eerdaags wel de olie aan vervanging toe is, is dat gelijk een goede gelegenheid om ook de slangen te spoelen. Dat jij geen last hebt van deze vervelende ophoping van olie/watermengel is natuurlijk voor jou geweldig, hopelijk blijft dat ook zo. Heb jij ook een XU-motor dan?
Tuurlijk. Een Chic heeft altijd een XU motor.
Het gaasje verwijderen vermindert het risico dat het gaat verroesten en verbrokkelen en als ongewenst olie-additief gaat werken. IJzer is een slecht smeermiddel, weet je
Het idee van het gaasje is het verminderen van de oliedamp-aanzuiging via het luchtfilter. Ik zal het deksel weer eens opwippen maar ik heb er nog nooit een drup olie in gezien.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Tuurlijk. Een Chic heeft altijd een XU motor.
Sorry Karel, ik wist niet dat je ook een Chic rijdt. ops: Wat is je kenteken? Serie 1 Chic of serie 2? Oftewel krulletter-Chic of rechte letter-Chic
BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.
Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.
Ik heb zelf ook erg weinig last van die sluchts ik heb wel sluchts gehad met het extreem koude weer.
Verder verbruikt mijn auto toch redelijk wat olie ik kwam op het idee de pijlstok maar eens na te kijken en hij is pas bijgevuld en toch was er al aardig wat uit. nu hoop ik op gewoon weg lekken langs de kleppen. aangezien er verder weinig aan duid op problemen maar goed kan zijn dat ik iets niet in de gaten heb. dus ik hou de auto scherp in het oog op eventueel wat veranderingen.
Ik ga me eerst even goed bezich houden met de claxon en dan zal ik ook ff kijken hoe het met dat filter in de vuldop zit. kan me zo snel niet herinneren dat er ergens een glaasje zat.
Maar goed heb ook niet aandachtig gekeken
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
Ben overigens idd wel benieuwd of er meer chic’s op het forum zijn met de krul letters voor zover ik weet ben ik de enige.
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
BX-Chique schreef:karel schreef:Tuurlijk. Een Chic heeft altijd een XU motor.
Sorry Karel, ik wist niet dat je ook een Chic rijdt.
ops: Wat is je kenteken? Serie 1 Chic of serie 2? Oftewel krulletter-Chic of rechte letter-Chic
Een heuse krullert, dus eerste serie: de ZF-48-PY.
Ich bin ein Breaker
R.Nicolaas schreef:Ben overigens idd wel benieuwd of er meer chic’s op het forum zijn met de krul letters voor zover ik weet ben ik de enige.
Ik heb ook een krul!
BX Chic ‘92
O valt dus wel mee haha sta ik niet helemaal alleen met krul.
verder is de update dat ik een nieuwe claxon gekocht heb en na aanleiding van foto’s die door deur63 gemaakt zijn heb ik geprobeert de claxon aan te sluit.
er miste namelijk een draad.
Maar helaas zonder succes.
Nu ga ik het probleem verder op sporen maar als iemand tips heeft dan hoor ik het echt heel erg graag want dit probleem moet voor 28mei zijn opgelos omdat ie dan voor de apk moet.
Ik hou jullie op de hoogte over de stand van zake hier
AX Liberty 1.1 ‘92
epic schreef:R.Nicolaas schreef:Ben overigens idd wel benieuwd of er meer chic’s op het forum zijn met de krul letters voor zover ik weet ben ik de enige.
Ik heb ook een krul! DS-NG-21 is uit feb ‘92
Aii…..zit er ook al verschil in *Krullen-Chic’s* en gewone Chic’s ? ops:
Ik had dus een gewone rechte
Dit was hem
Ben benieuwd wie er nu in rijdt
Ja dat hebben ze gedaan om het makkelijk te houden haha..
Hoe krijg je zoveel mogelijk exculsive versie’s
Verder is de wanhoop nabij aangezien ik nu echt niet meer weet wat ik met de claxon aan moet. Voor zever ik nu weet klopt de bedrading bij de claxon zelf wel. maar is waarschijnlijk BIJ (dus niet IN) de zekering kast het euvel. er heeft namelijk een auto alarm in gezeten maar deze is verwijderd aangezien hij buiten werking was en hij mij en 4 andere het leven hat kunnen kosten op de snelweg. maar dat is een ander verhaal.
Ik heb dus zo het vermoeden aangezien een alarm meestal ook gebruik maakt van een claxon dat de bedrading daar door niet meer klopt.
Helaas ben ik en te grote leek om er achter te kunnen komen welke draden dan van de claxon zijn en waar ze dan thuis horen.
Wat een ellende zeg. Voorlopig ga ik het maar even op een simpele deurbel methode doen. dan heb ik in elk geval de mogelijkheid om te claxoneren.
Toch hoop ik heel erg dat iemand me kan helpen met de bedrading.
AX Liberty 1.1 ‘92
Bram schreef:epic schreef:R.Nicolaas schreef:Ben overigens idd wel benieuwd of er meer chic’s op het forum zijn met de krul letters voor zover ik weet ben ik de enige.
Ik heb ook een krul! DS-NG-21 is uit feb ‘92
Aii…..zit er ook al verschil in *Krullen-Chic’s* en gewone Chic’s ?
ops:
Ik had dus een gewone rechte
![]()
Dit was hem
Ben benieuwd wie er nu in rijdt![]()
hoe zit dat toch met die achterlichten.. bij een deel van de Chic’s zie ik diegene die bram op de foto heeft staan, en bij een deel van de Chic’s zie ik de lampen die ik heb (deze dus: )
te zien is dat die van mij donkerder zijn dan die van bram. niet alleen die van mij, maar van 50% van de chics die ik ken. de andere 50% heeft die lichtere lichten.
R.Nicolaas schreef:
Toch hoop ik heel erg dat iemand me kan helpen met de bedrading.
Als je in de buurt woonde zou ik graag een poging wagen om het op te sporen en op te lossen..
deur63 schreef:hoe zit dat toch met die achterlichten.. bij een deel van de Chic’s zie ik diegene die bram op de foto heeft staan, en bij een deel van de Chic’s zie ik de lampen die ik heb (deze dus: )
te zien is dat die van mij donkerder zijn dan die van bram. niet alleen die van mij, maar van 50% van de chics die ik ken. de andere 50% heeft die lichtere lichten.
Tsja….ik heb hem toen gewoon zo gekocht (ehh, omgeruild, 2004 was een ruiljaar voor mij )....maar heeft dat niet iets te maken met het bouwjaar
:
Nu weet ik toch echt niet meer van welk bouwjaar hij was en de km.st.
Dit zet ik er voortaan meteen maar bij….ik heb nog een oud draadje opgedoken waar ik de Chic even voorstelde :
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=1134&postdays=0&postorder=asc&start=30
deur63 schreef:hoe zit dat toch met die achterlichten.. bij een deel van de Chic’s zie ik diegene die bram op de foto heeft staan, en bij een deel van de Chic’s zie ik de lampen die ik heb (deze dus: )
Volgens mij zijn alle achterlichten van Chics van origine groenig getint.
De oranje achtige tint hoort bij zilvermetallic BX-en (dus niet gris dolmen, Chic-kleurig) van de latere series.
Er zijn nogal wat mensen die dat niet door hebben en er maar gewoon wat op plakken. Met het uitsterven van de “massa-bx” zie je meer en meer dat er op gelet wordt, maar vroeger zag je heel vaak verschillend gekleurde achterlichten op één en dezelfde BX.
Ich bin ein Breaker