Geen idee.. Ik kan wel mn opzetstuk korter maken zodat hij wel past, wat is wijsheid?

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Eerst contact opnemen met de mannen van 123. Zij kunnen je precies vertellen wat te doen.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Okee, ik zal ze morgen even bellen.. Maar ziet het er op de foto´s bijzonder uit? of zit het wel goed?
Ik het idee dat het wieltje die op de nokas draait minder diep zat en het lijkt alsof de nokas het wieltje nu ook maar net aan pakt














































Totaal aantal Berichten: 43463
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De pomp zit helemaal goed. Niets mis mee!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik had vanmorgen even contact gehad met 123ignition maar hij wist het ook niet echt..
Volgens mijn garage bestaan andere opzetstukken voor de ontsteking bij de DS niet. hij zei dat de voetjes van de ontsteking vaak voor het mooie iets te kort zijn en dat het misschien toch wel het beste is om enkele milimeters van mijn opzetstuk af te halen zodat je iets meer vlees krijgt zegmaar.
Dus ja, als die pomp gewoon goed zit en het niet mogelijk is om het voetje van de ontsteking aan te passen dan lijkt het mij misschien wel de enige oplossing





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Google op 123-ignition en je leest dat er vier types zijn:
123\DS-A
123\DS-R (verschil is verdelerkap)
123\DS-R-V (tot 02-1964, met vaccuum)
123\DV-R (voor ID19B met DV-motor (9.66 - 9.68 ) en wagens 65-68 met DY (deze hebben andere voet….))
Dus?




Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Wellicht heb ik het probleem nog niet helemaal goed begrepen.
Heb je er op gelet dat de uitsparingen in de oliepomp (en dus ook niet in de 123) niet in het centrum zitten? draai voor alle zekerheid de rotor eens rond. en voel of hij in de stand 180 verder gedraaid in eens niet veel beter past.
Let na het aansluiten van de 123 overigens goed op de + en - van de bobine. Oude onsteking kan vaak al jaren goed werken met een “verkeerd” om aangesloten bobine. 123 werkt alleen als het juist is aangesloten.
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
Vlietmans, ik weet dat er verschillende type zijn in die ontstekingen maar ik bedoelde de opzetstukken van de motor.. Ik heb een ontsteking met een lang voetje: 2 cm ofzo..
Dyane_ac078, Dat zou ik even moeten controleren..
Gisteravond ben ik weer bezig geweest, ik had het opzetstuk van de ontsteking 3mm ingekort. Nu past de ontsteking gelukkig best goed.
Alles heb ik volgens het boekje gedaan (voor zover ik weet), corrigeer me als ik ernaast zit:
*Het 0 punt opgezocht, 6mm pen erin
*Pen eruit, 12 graden terugdraaien
*Ontsteking plaatsen
*Ontsteking aansluiten op de bobine, zwart op de - en rood op de +
Contactdraad op de + en contact aan.
*Ontsteking tegen de klok in draaien tegelijkertijd met de rotor (ook tegen de klok in) tot het lampje ging branden.
*Vastzetten ontsteking met inbus
*Bougiekabel cil. 1 op de plaats waar de rotor heen wijst, daarna kabel 3, 4, 2 en de kabel van de bobine..
Starten: GEEN vonk. Ook niet van de bobinekabel.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
eehhh…. bobine goed?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991





























Totaal aantal Berichten: 10632
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij de oudere motoren komt pen in gat overeen met het ontstekingstijdstip. Volgens mij dus niet 12 graden terugdraaien!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Klopt helemaal, maar hier gaat het om een DSpécial uit ‘74. Dus pen in gat is dan BDP en niet moment van voorontsteking. 12 graden terugdraaien klopt dus wel.
Volg je hart, gebruik je hoofd.


































Totaal aantal Berichten: 15757
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Smakman schreef:Vlietmans, ik weet dat er verschillende type zijn in die ontstekingen maar ik bedoelde de opzetstukken van de motor.. Ik heb een ontsteking met een lang voetje: 2 cm ofzo..
Dyane_ac078, Dat zou ik even moeten controleren..
Gisteravond ben ik weer bezig geweest, ik had het opzetstuk van de ontsteking 3mm ingekort. Nu past de ontsteking gelukkig best goed.
Alles heb ik volgens het boekje gedaan (voor zover ik weet), corrigeer me als ik ernaast zit:
*Het 0 punt opgezocht, 6mm pen erin
*Pen eruit, 12 graden terugdraaien
*Ontsteking plaatsen
*Ontsteking aansluiten op de bobine, zwart op de - en rood op de +
Contactdraad op de + en contact aan.
*Ontsteking tegen de klok in draaien tegelijkertijd met de rotor (ook tegen de klok in) tot het lampje ging branden.
*Vastzetten ontsteking met inbus
*Bougiekabel cil. 1 op de plaats waar de rotor heen wijst, daarna kabel 3, 4, 2 en de kabel van de bobine..Starten: GEEN vonk. Ook niet van de bobinekabel.
Als de bobinekabel ook niet vonkt, hmm. Zit er geen extra massadraadje aan? Bij de 123 van mijn trax moest ik een massadraadje naar de ontsteking leggen.
Bobine moet ik even checken: Het is een nieuwe maar ik heb de andere die toen nog werkte vervangen dus die kan ik nog proberen..
Wat die 12 graden betreft, dat weet ik niet. Het is een Dspecial maar er zit een DY3 blok op en een oude cilinderkop met enkel inlaatspruitstuk.
Het was al een bij elkaar geraapt blok maar weet er, behalve van wat ik gedaan heb, niks van wat de vorige eigenaar erop geschroefd heeft.
Op de 123 zit geen extra massakabel..
Gr. Nick












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een dspecial uit 74 met de ontsteking achterop? huh?
De voorontsteking heeft NIETS met wel of niet vonken te maken. De bobine moet altijd vonken. daarna verder kijken. De 123 zit vast in het blok. is dus zat geaard. Moest de afstelling niet met zwarte draad los? OOk dit mag geen effect hebben op wel of niet vonken btw.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>