




















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Moest beetje opladen, vanmiddag de deur gepast en redelijk resultaat bereikt. De raamgeleiders zitten er ook uitgemeten in, maar die moeten er eerst weer uit om het slot te kunnen plaatsen.
Eerst roestpreventie binnenzijde, dus.
De oude deur is al wel helemaal gestript, wil jij nog keertje oefenen op deze deur?
Anders is eindbestemming het stort…
Wellicht komt de voorruit zaterdag aan de beurt, sleuteldag!
Edit: de sleuteldag is wegens ziekte vervallen, helaas.
Edit2: flink lopen klooien met de terugplaatsing van de ruit, door de vorm (min of meer rechthoekig) had ik de ruit er in eerste instantie verkeerd om in de deur zitten: dan lijkt de boel te passen, maar nét niet, dus…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
De deur is weg…
Maar nu zit ik op de WC te kijken naar de oktoberplaat van de jaarkalender van de belgische DSSM-club: een plaatje van een break met oa een jager die de verkeerde kant uitkijkt als er een hert in beeld is.
Op de kleinere interieurfoto zit de binnenspiegel aan het dak, en niet zoals bij de berlines vlak boven het dashbord.
Nu zit in mijn break een gebruikte ruit uit een berline (met de spiegel laag, om onder de achterruit te kunnen doorkijken): vindt ik prima zo, ook in de break, want ik ben lang en kan dan gemakkelijk er overheen kijken (bij vooruit rijden, dus).
Maarrr, in een break is de lage plaats voor achteruitkijken niet per sé nodig wegens het doorlopende dak.
Hoe hoort het eigenlijk, is nu de vraag?
T/m bouwjaar ‘70 binnenspiegel op dashboard, daarna op voorruit, duimdikte boven dashboard, met dubbelzijdig tape.
Als je de spiegel aan de bovenzijde bevestigt heb je een beperkte blik naar achteren, m.i.zelfs beslist onvoldoende.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
repelsteeltje schreef:T/m bouwjaar ‘70 binnenspiegel op dashboard, daarna op voorruit, duimdikte boven dashboard, met dubbelzijdig tape.
Als je de spiegel aan de bovenzijde bevestigt heb je een beperkte blik naar achteren, m.i.zelfs beslist onvoldoende.
Duidelijk antwoord, bedankt!
Bij aanschaf van mijn bruine DS was de binnenspiegel met een parkertje aan de daklijst geschroefd, en heb die destijds weer laten verhuizen naar de lage plaats aan de ruit.
Verder had ik aan de eettafel vanavond ineens een heel simpele mogelijke verklaring voor het slecht werken van de ruitenwissers: aangezien ik de voorruit vervangen heb zijn ook de ruitenwissers er af geweest. Misschien zitten ze nu zodanig dicht op de ruit (én het rubber!) dat ze aanlopen tegen het rubber en juist dáárom zo stroef bewegen… Morgen eens gauw kijken!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
vlietmansje schreef:Morgen eens gauw kijken!
Zal voorlopig de laatste actie worden dit jaar, auto gaat onder hoesje in afwachting van hogere temperaturen!






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
repelsteeltje schreef:T/m bouwjaar ‘70 binnenspiegel op dashboard, daarna op voorruit, duimdikte boven dashboard, met dubbelzijdig tape.
bouwjaar ‘70, of modeljaar ‘70?
In ieder geval zit de binnenspiegel bij mijn DS uit nov’70 nog op het dashboard.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Modeljaar of bouwjaar: modeljaar, voor zover ik kan nagaan.
In die tijd werd gemonteerd wat voorradig was, het was de overgang van buiten- naar binnenklinker en van omwonden stuurwiel naar rubberen stuurwiel.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Die wijziging van klink en stuurwiel was pas in modeljaar ‘72.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Klopt Brian, hou me bij de les! (ik had s’ochtends een narcose gehad, ben eigenlijk nu pas weer ‘bij’...)





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
vlietmansje schreef:Verder had ik aan de eettafel vanavond ineens een heel simpele mogelijke verklaring voor het slecht werken van de ruitenwissers: aangezien ik de voorruit vervangen heb zijn ook de ruitenwissers er af geweest. Misschien zitten ze nu zodanig dicht op de ruit (én het rubber!) dat ze aanlopen tegen het rubber en juist dáárom zo stroef bewegen… Morgen eens gauw kijken!
Dát was het dus niet, maar weer andere mogelijkheid bedacht, hoor: de vorige eigenaar heeft een autoradio ingebouwd IN het dashbordkastje. Misschien zijn de aansluitdraden in het wissermechanisme verward geraakt…
En het is vandaag toch nog best weer: dash er maar uit, vanmiddag!
Vervolg: oorzaak gevonden!
Niet de bedrading, maar het isolatiemateriaal achter het dashbord was zodanig verouderd en verpulverd dat het als een heel groot muizennest de ruimte achter het dashbord vulde en zich vastgedraaid had in de armen van het ruitenwissermechanisme. Drie grote handen vol verwijderd, alle losse troep met de stofzuiger weggezogen en daarna aan de koffie. Onverwacht een bezoekje gehad van Repelsteeltje, dus de rest van de middag gekletst en tips en trucs uitgewisseld. Ook zijn 8 koperen moertjes om het uitlaatspruitstuk aan de cylinderkop vast te zetten van eigenaar gewisseld.
Morgen nog steeds goed weer, dan vervang ik nog het contactslot en moet de hele boel er weer in.
Iemand nog goede tip om het wissermechanisme te smeren zonder dat de kunststofbusjes oplossen in het smeermiddel? Nu ga ik maar op safe met WD40.






























Totaal aantal Berichten: 11896
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Siliconenolie?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!



Totaal aantal Berichten: 388
Geregistreerd: 01-09-2009
- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 pallas
ben wel heel erg benieuwd hoe alles gaat verlopen deze winterklus, veel succes met je godin laat het verloop van je klus maar zien met foto’s valt wel weer iets van te leren





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Iemand nog goede tip om het wissermechanisme te smeren zonder dat de kunststofbusjes oplossen in het smeermiddel? Nu ga ik maar op safe met WD40
Teflonvet. Die witte boter wat ook op plastic tandwieltjes gebruikt wordt. Moedig hoor, je dash er “ff” uit trekken! Succes he!
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
@Vlietmansje: Nog steeds goed bezig!
Citroen!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Penny Lane schreef:Siliconenolie?
Derk
gewoon vaseline.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>