1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
De DSuper van Furrie
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 02 november 2009 01:26 PM

Hallo, hier een stukje van een frequent lezer van veel delen van het forum. Een veel minder frequente poster overigens. Nu heb ik wel iets dat ik wil delen met m’n mede-Citrofielen en DS-liefhebbers. Tot op heden ben ik er niet aan toegekomen om m’n verhaal eens op te schrijven. Ook heb ik jullie raad en kunde nodig, dat zal straks wel duidelijk worden. Het is een redelijk lang verhaal geworden, ruim boven de post limiet van het Forum. Vandaar de 3 delen…..
Vakantie juni 2007, het is al weer een tijdje geleden. Na jaren heel ver weg geweest te zijn in de vakanties wilde we weer eens ouderwets gaan kamperen. Vroeger ging dat op de motor. Samen op 1 bescheiden motor (Honda CX500C), 2 koffers voor kleren en dan de tent, kookspullen, luchtbedden etc opstapelen zodat m’n vriendin een lekker rugsteuntje had. Deze keer zou het met de DS (ok, officieel geen DS maar een DSuper, afgekort DS dus Wink) moeten gebeuren. Weer eens naar Frankrijk, kleine campings, leuke weggetjes. Wellicht zelfs naar vrienden die in de buurt van Nice wonen, maar geen vast plan. Gewoon rijden en we zien wel waar de tent ’s avonds opgezet gaat worden. TomTom wel mee, maar diep weggestopt voor eventuele noodgevallen. Ouderwets de kaarten erbij en de kleine weggetjes uitzoeken.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 02 november 2009 01:27 PM
  [ # 1 ]

Na een overnachting in het zuiden van België  is het op zaterdag 29 juni tijd voor onze eerste overnachting in Frankrijk, de DS is terug in haar geboorte land! We hebben een plaatsje op een Camping Municipal in het stadje Is-sur-Tille (in de buurt van Dijon). Geen andere nationaliteiten dan de lokale Fransen zo lijkt het. Veel bekijks met de DS, men vindt het prachtig. De tent opgezet en onder het genot van een glaasje rode wijn wat keuvelen met ‘les locales’: “die zie je hier niet veel meer, de DS. Vroeger hadden wij er ook een. Wat voor motor zit er in?” enz enz. Het lijkt wel of de DS veel herinneringen losmaakt bij de Fransen aan een tijd waar ze een veel grotere rol speelden in de wereld. Een tijd toen ze voorop liepen op technisch vlak, een tijd om trots op te zijn….(ach ja, inmiddels een glaasje rood meer op, je verzint er ook vast het één en ander bij Smile. Een uurtje later: hee, wat is dat? Dat lijkt wel, zou het? Ja hoor, daar kwam nog een DS, een grijze met aanhangwagentje! Zo zie je er geen en zo sta je naast elkaar op de zelfde kleine camping! Ook Nederlanders. Op de weg terug naar Nederland van een vakantie in Italië. Op wat lekke band perikelen van de aanhangwagen na was alles goed gegaan bij hen. De DS had het prima gedaan!
Na een prima nacht eerst rustig ontbijten, de tent moet toch een beetje drogen van de dauw. Daarna alles inpakken en weer en route! Een mooie dag, lekker weer en vol goede zin. Tot zo ver ziet het er prima uit. Helaas wordt dat na een kilometer of 5 al anders. We rijden het stadje uit en de provinciale weg op. We zien in de verte voor ons onze afslag naar links die we hebben moeten, mooi dat gaat soepel. Knipperlicht naar links aan, rustig vaart minderen remmen en linksaf slaan. Maar dan een hoop kabaal: piepende banden, een klap, gekraak en geschraap, we tollen in de rondte en m’n vriendin die schreeuwt: ”wat doe je nu???”. Voor we het beseffen staan we achterste voren in de berm in de vork van de kruising. Links van me zie ik een Renault Espace, ook achterste voren en enigszins aangepast qua neus. Na elkaar even in de ogen te hebben gekeken en ons zelf er van te hebben overtuigd dat we niets mankeren stappen we uit. Althans mijn vriendin stapt uit, ik krijg m’n deur niet open. Na aan de rechterkant te zijn uitgestapt informeren we of met de tegenpartij ook alles goed is. Gelukkig zijn de 3 inzittenden ook niet gewond. Nu bleek dat de bestuurster van de Renault die ik in m’n spiegel achter ons had zien rijden op het laatste moment had besloten om ons ondanks de remlichten, het richting naar links aangeven en het feit dat er een doorgetrokken streep stond (en dus een inhaalverbod gold) toch maar even over de kruising voorbij te schieten. Helaas draaiden wij dus net de kruising af naar links en ze ramde ons vol aan de linker achterkant zo’n beetje op het linker achterwiel.
Een kleine tip. Ben je in Frankrijk betrokken bij een aanrijding en er zijn geen gewonden doe dan of je last hebt van je nek of simuleer andere vage klachten. Dit klinkt wat vreemd maar de reden is dat de gendarmerie anders geen partij is in de vaststelling van de schuldvraag en de afhandeling van het papierwerk. Bij mij zijn ze wel geweest, hebben de weg afgezet en de dépannage gebeld. Vervolgens beide bestuurders een blaastest afgenomen en foto’s gemaakt. Op mijn vraag of ze konden helpen om het schadeformulier in te vullen en procesverbaal op te maken zeiden ze dat ze dat niet konden doen omdat er geen gewonden zijn. Ik had niet de tegenwoordigheid van geest om spontaan last van een whiplash te krijgen. De afhandeling van de schade etc is veel eenvoudiger als een derde partij de situatie in kaart brengt. Nu was dat lastig. Ondanks dat het bijzonder duidelijk was wie er fout zat (inhalen over een doorgetrokken streep op een kruising en daarbij een medeweggebruiker van achteren rammen mag ook in Frankrijk niet) begon de tegenpartij moeilijk te doen en probeerde onder de aansprakelijkheid uit te komen. Hun verweer: ”u gaf geen richting aan”. Vervolgens, toen ik had gezegd dat dit wel het geval was (knipperlicht stond overigens ook nog vrolijk aan), was de opmerking: “ja maar u stond stil en het duurde zo lang toen zijn we er maar gaan inhalen” en daarna was het verhaal dat we zonder vaart te minderen opeens haaks linksaf sloegen. Het invullen van de schadeformulieren is na 3 pogingen uiteindelijk toch gelukt. De gendarmerie had me wel onofficieel ingefluisterd om zeker te maken dat de doorgetrokken streep op de tekening stond en dat de tegenpartij dus fout zat. De dépannage was er vrij vlot. Twee oprijwagens, 1 van een Citroën garage en de andere van de Peugeot garage uit de buurt. Helaas was de Citroën vrachtwagen voor de Espace. Ik heb het verpletterde achterspatbord eraf geschroefd en de DS zelf op de vrachtwagen gereden. Bij de zeer vriendelijke Peugeot garage werden we heel netjes opgevangen. De eigenaar heeft zelfs nog een vriend van hem gebeld. Die was voorzitter geweest van een Citroën oldtimers club. Hij is komen kijken en zei dat dit in Frankrijk wel gemaakt zou worden en de DS niet onherstelbaar vervormd was.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 02 november 2009 01:28 PM
  [ # 2 ]

Gelukkig hadden we een reis,- en kredietbrief afgesloten via de ANWB. Transport van de DS naar een garage bij mij thuis in de buurt (Ton van Soest in Bosschenhoofd) en vervangend vervoer voor de rest van de vakantie was vlot geregeld. Na wat omzwervingen hebben we de vakantie vervolgd in een Volvo v50. Best een fijne auto, maar als we met modern blik hadden willen gaan, hadden we de 407 wel genomen. Bij elk weggetje van 1 auto breed dat kronkelde tussen de heuvels en de bergen door dachten we: “wat was dit leuk geweest met de DS”. Gelukkig toch wel een leuke vakantie gehad. Thuis de rechtsbijstandverzekering ingeschakeld om de schade te verhalen. Foto’s etc via de mail opgestuurd. Na ruim drie kwart jaar is de getaxeerde schade uitbetaald. Bij Van Soest is er wat verder gekeken naar wat er allemaal beschadigd is. Het eerste commentaar was:”oei het linker achterwiel heeft een aardige klap gehad, staat niet meer helemaal recht. Normaal gezien is dat einde oefening”
Bij loshalen van wat beplating onder de achterbank bleek dat de daar waar de draagarm aan het chassis vast zit er wel wat rimpels te zien waren van de vervorming, maar niet zo erg als in eerste instantie gedacht. Het zou wellicht te maken zijn. Omdat er ook redelijk wat gelast zal moeten worden (onderkant C-stijl is geplet en zal vervangen moeten worden schat ik in) en er een nieuwe linker achterdeur, spatscherm nodig zijn en er ook nog al wat krassen etc weg te werken zijn moet er veel gespoten worden. Het heeft mijn voorkeur om dan de hele auto maar gelijk aan te pakken, er zitten wel meer krassen en de bekende plekjes roest aan. Daar was het verzekeringsgeld echter niet toereikend voor. Het zou erg veel schelen als ik zelf de auto kaal zou maken voor het spuiten. Ook vind ik dit leuk om te doen, sleutelen aan de DS. Maar aangezien er nogal wat andere dingen moesten gebeuren (werk, huis verbouwen, kinderkamertje maken, luiers verschonen etc), heb ik de auto maar naar huis gereden (ja inderdaad, gewoon over de weg zonder spatbord en achterdeur Smile) en in de garage gezet. Om als er tijd en raad kwam weer aan te beginnen. Zoals jullie wellicht ook wel eens ervaren is er dan zo weer een hele tijd verstreken. Door veranderde omstandigheden heb ik nu inmiddels wel tijd om te gaan beginnen met reparatie. Althans als dat mogelijk en aan te raden is. Wat is jullie advies? Heeft iemand ervaring met dit soort reparaties? Waar uit te laten voeren? Belangrijk is dat de DS weer goed spoort en dus veilig is (ook bij een noodstop moet de DS wel rechtuit gaan bijvoorbeeld). Wellicht is rechttrekken en richten mogelijk, maar hoe bepaal ik dit? Alternatief zou wellicht kunnen zijn om een ander chassis op de kop te tikken en alle goede delen over te zetten? Omdat er vaak om plaatjes gevraagd wordt, bij deze ook nog een linkje:
http://www.mijnalbum.nl/Album=3TP4EXNC

Misschien dat iemand met kijk en ervaring met dit soort reparaties eens een kijkje kan komen nemen? Ook zoek ik dus een aantal onderdelen zoals:
- Linker achterspatbord
- Linker achterdeur
- Linker voordeur (huidige heeft nu een deuk aan de binnenkant en de deurbak is niet best meer)
- Onderste stuk C stijl
- Eventueel een voor,- en achterbumper

Excuses voor de enorme lap tekst, het is een behoorlijk verhaal geworden. Al vast bedankt voor jullie reacties en advies!
Furrie

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 november 2009 01:49 PM
  [ # 3 ]

Wat een ellende zeg! Sterkte ermee. Bij de club staat nog veel plaatwerk is redelijke tot goede staat. Anders huub int zand of nieuw bij chyparse.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 02 november 2009 02:07 PM
  [ # 4 ]

Nou, dat kan toch nog een stuk ergerder! als ie echt aan de zijkant binnenkomt.

Wel jammer van de mooie dame en het vakantiegevoel, goed dat het niets fysiek is geworden.


Als dat achterwiel iets scheef staat ga je dat wel merken aan slijtage van de banden. Dus voorkom dat.

Meten is weten.. Ik denk niet dat het chassis verloren is hoor. Maar misschien toch gebochelde delen uitslijpen en vernieuwen, dan heeft het ook de oude kracht weer terug.

Succes!

.komma

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 02 november 2009 02:27 PM
  [ # 5 ]

Ted Kampen heeft een klapper gehad (auto achterin gedoken), misschien heeft hij ervaring of geschikt adres voor je?

knuffel

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 02 november 2009 03:12 PM
  [ # 6 ]

Ted is met een ander chassis verder gegaan.. is niet gericht of zo…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
giel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007

- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Gepost: 02 november 2009 07:41 PM
  [ # 7 ]

tsjonge tsjonge wat zonde. Gelukkig mankeren jullie zelf niks. Dit kan wel in de papieren lopen kan ik uit eigen ervaring vertellen. Heeft de verzekering voldoende uitgekeerd?

Sterkte met de restauratie. Zelf heb ik er voor gekozen om het te laten opknappen, de verzekering heeft het geld ook naar de garage overgemaakt, in mijn geval 5000 euro.

Succes

Eenmaal citroen, altijd citroen

Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 02 november 2009 09:29 PM
  [ # 8 ]

C-stijl is makkelijk te vervangen, maar als het achterwiel scheef staat wordt het wat moeilijker (slecht te zien op de foto’s of het wiel scheef staat).

Waar staat de auto (welke “woon"plaats), in de buurt van Roosendaal of zo? Wat zei Van Soest van de stand van het wiel?

Citroen!

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 02 november 2009 09:39 PM
  [ # 9 ]

Mocht je besluiten te gaan ombouwen/restaureren:

Citroën-das-pas-fën
heeft wel het nodige plaatwerk voor je zag ik net in z’n draadje

grt & succes!

Arjan

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 02 november 2009 09:55 PM
  [ # 10 ]

Bedankt voor de reacties allemaal.
@Giel, helaas was de verzekering bij mij minder scheutig. Het bedrag is wellicht genoeg om de DS technisch weer in orde te krijgen, maar het is zeker niet genoeg om ook alles weer in 1 kleur te krijgen. Ik ga er dus in ieder geval niet op vooruit.

@DriverD
De auto staat inderdaad in de buurt van Roosendaal. Ze staat in de garage bij mij thuis in Rucphen.
Bij van Soest dacht men dat het wellicht wel te maken zou zijn omdat de vervorming aan het chassis minder groot is dan ze in eerste instantie dachten. Het is inderdaad op de foto’s lastig te zien, maar het wiel staat wel wat scheef. Als je voor het wiel staat is de linker bovenhoek (ehhhh, een wiel is natuurlijk rond dus zonder hoeken maar jullie begrijpen wel wat ik bedoel hoop ik Smile) iets naar achter gedrukt. In hoeverre dit komt door de vervorming van het chassis en of de draagarm zelf ook krom is weet ik niet.

De afweging tussen reparatie of chassis vervanging hangt natuurlijk af van de technische haalbaarheid van de reparatie, de kosten en of er, als ik toch bezig met (laten) lassen, nog meer aangepakt moet worden. Een algehele opknap beurt van het plaatwerk wil ik eigenlijk toch gaan doen. Op het huidige chassis of een ander maakt dan niet veel verschil. Uiteraard is het overzetten van de motor etc wel een groot verschil. Om de afweging te maken heb ik graag wat advies van de deskundigen hier op het forum. Er speelt natuurlijk ook een sentimenteel element mee….ik heb hier al werk in zitten, het is m’n eerste DS en ik wil deze eigenlijk niet kwijt Smile

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 02 november 2009 10:02 PM
  [ # 11 ]

Rucphen-Nijmegen is te ver om ff op en neer te rijden.
Als er weinig roest aan het chassis zit, zou ik eerst proberen de draagarm te vervangen (mist krom) en anders het chassis te richten. Het is jouw auto, met de bijbehorende sentimentele waarde. Een motor wisselen is geen groot probleem, maar een complete chassiswissel is veel werk, eerst proberen te herstellen dus!

Citroen!

Profiel  
 
DS rijder
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 388
Geregistreerd: 01-09-2009

- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 pallas
Gepost: 02 november 2009 10:37 PM
  [ # 12 ]

dat was een behoorlijke botsing gelukkig niet gewond.Ik denk dat er voldoende kennis is,er is veel mogelijk tegenwoordig, zelf kan ik dat niet beoordelen,succes met alles weer op een rijtje te krijgen.Het zou toch mooi zijn om weer met deze dame door Frankrijk te toeren cool smile

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 05 november 2009 01:02 PM
  [ # 13 ]

Rucphen - Nijmegen is inderdaad een behoorlijke trip jammer genoeg, ik had graag je mening gehad DriverD. Helaas ben ik ook niet in de gelegenheid om met de DS jouw kant op te komen.

Is er wellicht iemand anders die meer in de buurt woont die eens mee wil kijken of reparatie inderdaad de beste weg vooruit is? Ik heb normaal gezien eigenlijk nooit problemen gehad met de DS (los van de gebruikelijke ongein als een verbrokkelde draadboom en een kapotte treiterslang en waterpomp). Ik zou het liefst deze dame houden. Er is al wel eens wat gelast aan de bodem. Ik zou graag een objectief iemand eens laten kijken. Als er nou behalve deze reparatie nog meer werk aan het chassis is, bepaalt dat wellicht mede de keuze. Ik ben zelf niet zo thuis in dat stuk. Mechanische dingen jagen me veel minder schrik aan….

Groet, Furrie

Profiel  
 
pvanessen
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003

- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Gepost: 05 november 2009 01:39 PM
  [ # 14 ]

Je kan de jongens van Renard wellicht eens vragen….

Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 06 november 2009 01:31 AM
  [ # 15 ]

Wat een klapper Furrie! En wat een geluk dat je er heelhuids vanaf bent gekomen.

Zoals hiervoor al gezegd is mijn snoek van achteren aangereden. Na overleg met vele deskundigen heb ik besloten tot een chassiswissel. Vooral omdat bij zo’n klappert de puntlassen van het chassis wat te verduren krijgen.
Vergis je alleen niet in de hoeveelheid werk, en koop maar vast extra veel geheugen voor je fotocamera…..
Een scheef wiel hoeft overigens niets te zeggen. Een wielophanging is relatief eenvoudig te vervangen. Het gaat om het punt waar je wielophanging in het chassis zit (de zg dozen). Als die scheef zijn, da zou ik persoonlijk niet verder gaan met dat chassis.

In ieder geval heel veel plezier en succes met de heropbouw van je snoek!

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook