2 van de 14
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
CX Athéna 1981
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1277
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 04 juli 2009 12:25 AM
  [ # 16 ]

Mijn linker raam gaat probleemloos open. Sluiten gaat de ene keer zonder problemen. Dan weer even niet en na een aantal keren proberen wel weer of haperend. Ik heb het idee dat de schakelaar geen goed contact maakt.
Kan ik daar gewoon contactspray in spuiten?

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 04 juli 2009 09:01 PM
  [ # 17 ]

Ja, electriek gewoon behandelen met electrospray.
Neem eerst de stekker eens los en bevestig hem weer: door het schuren maak je weer beter contact.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1277
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 04 juli 2009 11:22 PM
  [ # 18 ]

Kun je de schakelaar er gewoon uitwippen met een schroevendraaier? Er zit zo’n chroom randje omheen.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 05 juli 2009 01:44 AM
  [ # 19 ]

Yup, het is gewoon een clicksysteem

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1277
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 06 februari 2010 06:24 PM
  [ # 20 ]

Omdat mijn budget het laatste jaar een stuk is gekrompen en ik ook nog andere leuke dingen wil doen zit ik te wikken en wegen om de Athéna als dagelijkse auto te gaan gebruiken en de BX (met veel pijn na pakweg 10 jaar) van de hand te doen.

Dat betekent wel dat ik het aantal kilometers voor de klassieker verzekering (bij D&F) een stuk moet opschroeven naar zo’n 15.000 km per jaar. Verder drinkt de CX super 98 benzine met loodvervanger en is ook wat dorstiger dan de BX. Voordeel is wel weer dat de CX belastingvrij is.

De CX is ca. 5 jaar geleden Dinitrol behandeld bij Coslinga en heeft de laatste controle 2 jaar geleden gehad. In die laatste 2 jaar is er wel maar een paar duizend kilometer mee gereden bij droog weer. Voor de rest stond de auto binnen met vochtvreters in het interieur en achterin.

De Athéna heeft pakweg 155.000 km op de teller (tegen 270.000 voor de BX).
Het enige wat me niet helemaal lekker zit bij de CX is dat, in vergelijking met de BX, de koppeling wat “bijterig” is hoewel als je het gewend bent je toch soepel kunt koppelen. Ik weet niet of ik me hier zorgen over moet maken of dat het zo hoort.

Een akelige tik bij het insturen van bochten bij de BX doet vermoeden dat er kosten zitten aan te komen. Ook heeft hij sinds kort regelmatig een hik in de stuurbekrachtiging ondanks dat ik verleden jaar het systeem met Hydraurincage heb gespoeld en de filters schoongemaakt.

De CX is technisch in goede conditie. Er is door de vorige eigenaar veel (preventief) vervangen.

De pekeltoestanden van de laatste maanden dragen niet echt bij tot het wegnemen van mijn twijfel.

Iemand goede raad die niet duur is?  Rolling Eyes

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 06 februari 2010 07:04 PM
  [ # 21 ]

Allereerst: een (oude) auto die een fatsoenlijke anti-roest-behandeling heeft ondergaan is prima allerdaags te gebruiken.
Wel in achterhoofd nemen dat slijtage hierdoor sneller gaat uiteraard.
Vergeet ook je deuren en schermen niet mee te nemen in deze behandeling(en)!

Een ‘81-er Athena is (gewoon) een 2L Douvrin, en die lopen uitstekend op Euro95 ongelood…zéker als je het laatste type electronische ontsteking erop hebt (van een serie II dus).
Koppeling: zolang jij ermee kunt rijden en de bak niet protesteert (door niet goed vrijkomen van de koppeling) zou ik er gewoon mee blijven rijden.
Vervanging is arbeidsintensief (blok moet eruit) en dus kostbaar.
Je zou ervoor kunnen kiezen de CX op LPG te zetten, ook daarvan schrikt de simpele Douvrin niet terug.
Bovendien is de installatie goedkoop, want carburateur.
Voor een 800-1000 euro koop je een complete set, en als je handig bent bouw je hem zelf in.
Daarna langs het RDW en rijden.
Inbouw laten doen kost je al snel 1500-2000 euro, dus die keuze laat ik jou.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 06 februari 2010 07:19 PM
  [ # 22 ]

Koppeling: Het is wat lastig te begrijpen via een forum, maar zou het kunnen zijn, dat de kabel gewoon even afgesteld moet worden?

De antiroestbehandeling is twee jaar geleden nog gecontroleerd en goed bevonden. Die kan je dus gewoon weer even laten doen. Die keuring dus. Dan weet je of een herbehandeling nodig is en tegen welke prijs. Dat kan je dan ook meteen in de berekening meenemen of lekker laten vallen als een herbehandeling niet nodig blijkt.

Een 1.9 BX… tja, die dingen blijven gaan. Een geluid in de bochten… Zoek even uit wat het precies is en de hapering in de stuurbekrachtiging hoeft ook niet per se iets ergs te zijn.

Ik zou zeggen, bekijk, of laat bekijken, beide auto’s en ga dan nog eens rekenen. En laat je gevoel ook een beetje toe. Wink

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 827
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 06 februari 2010 08:05 PM
  [ # 23 ]

Een krapper budget (oftewel er bestaat meer in het leven dan geld uitgeven aan de autohobby) betekent doorgaans dat met name onvoorziene uitgaven moeten worden voorkomen. Ik weet niet of het dan volledig vertrouwen op de CX als dagelijkse auto dan wel zo verstandig is. De kosten nemen natuurlijk toe bij intensiever gebruik en daar kunnen wel eens uitschieters bij zitten. En met een winter als deze waarbij al weken lang kwistig met zout wordt gestooid wordt er toch ook een aanslag op je bezit gepleegd. Een anti-roest behandeling (vermoedelijk nadat de auto eerst jaren vrijwel onbeschermd was) biedt mi nooit 100% bescherming. Waarom niet op zoek naar een goedkope vervanger van de BX? Voor een paar 100 euro heb je waarschijnlijk een ander met een verse apk en dan kan je weer even vooruit. Het repareren van je eigen BX zou zo maar duurder uit kunnen vallen. En omdat je een kenner bent weet je precies waar je op moet letten bij aankoop. Het is maar een idee.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 06 februari 2010 08:23 PM
  [ # 24 ]

Of….andere oplossing: koop voor de barre wintermaanden een winterhok, en gebruik de CX voor de rest van het jaar.
Weet je hoe belachelijk goedkoop het rijden(-d houden) van een AX is…? (hint)

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1277
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 06 februari 2010 09:21 PM
  [ # 25 ]
garagestmarien schreef:

En laat je gevoel ook een beetje toe. Wink

Kijk daar zit hem nu net de crux. Ik was van plan mijn emoties maar eens aan de kant te zetten en mijn verstand te laten werken.
De BX heeft de laatste 10 jaar mijn kinderen nagenoeg groot zien worden. Vakanties, leuke dingen en minder leuke zaken. De bijrijdersstoel werd altijd ingenomen door mijn nu ex vrouw. We hebben gelukkig een goede verstandhouding maar die stoel is nu leeg.
De CX lonkt ‘s winters vanonder de lakens (ja echt) en ik denk verd…. waarom zou ik niet gewoon ermee rijden.
Als ik in die auto zit is de wereld van mij. Ik kan mijn ogen niet afhouden van die draaiende gele knikkers. Ik speel stiekem wat met het gaspedaal om die dingen te zien draaien. Ook als ik al een uur onderweg ben. Iedere hobbel in de weg maakt me blij. Een zielenknijper zou zijn handen er vol aan hebben.
Gevoelens te over dus.  Rolling Eyes

Misschien is het idee van die AX helemaal nog niet zo slecht. @Pascal: is die van jouw eventueel in de aanbieding.  Very Happy

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 06 februari 2010 09:29 PM
  [ # 26 ]

In your dreams…

‘Pino’ gaat niet meer weg…
Maar even zonder gekkigheid; met een vijfdeurs AX of ZX (iets groter, maar ook spotgoedkoop..beetje onderkend stiefkindje in mijn ogen) kun je prima uit de voeten.
Geen HP, da’s wel een gemis soms, maar dat kan ook een voordeel zijn.
Een octopusje vervangen is fijn werk….

Kijk eerst eens goed naar je BX: misschien valt de “ellende” wel mee en hoéft ze helemaal niet weg.
En besluit je tóch voor een AX te gaan: neem de 1.1i..een ‘First’ ofzo.
Zuinig, goedkoop en toch vrij pittig

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1277
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 06 februari 2010 09:51 PM
  [ # 27 ]

Dat met die “kenner” valt ook weer tegen. Simpele zaken als olie wisselen, een snaartje aanspannen e.d. doe ik nog wel maar als het wat ingewikkelder wordt moet ik naar de dokter. Dat kost zeker bij de hydropneumatisch geveerde madammen algauw veel geld.
Je hebt wel gelijk dat ik inmiddels weet waar bij de citroenen het zuur zit. ik koop dus niet gauw een kat in de zak.

Één ding weet ik zeker: De CX gaat in ieder geval NIET de deur uit.  cool grin

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 07 februari 2010 12:27 AM
  [ # 28 ]

Ik weet niet waar je woont, maar is er niet ergens een garage waar ze verstand van zaken hebben omtrent de CX en ook schappelijke prijzen?
Dat de CX mag blijven is mooi. De BX, met die motor, zou weinig problemen moeten geven.
Probleem opgelost?

Profiel  
 
Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1277
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 07 februari 2010 07:33 PM
  [ # 29 ]

Wat me zo te binnen schiet aan onkosten voor de BX: (moderatoren de CX komt zo weer Wink )
veerpoten
draagarmlagers
2 X koppakking (bij ca. 120.000 en bij 220.000 km)
uiteraard de nodige bollen
HD pomp
startmotor
dynamo
stuurhuis
stationair stappenmotor (heet dat zo?)
aantal keren spoelolie (altijd met goed resultaat
wat LHM leidingen (HD en retour)
aantal koelslangen
benzineleidingen van achter tot voor
enkele accu’s (nou ja)
her en der wat hoezen
2 X demper
uiteraard remschijven en paar keer blokken
contactslot
raamgeleiding (doorgeroest)
2 X distributieriem
uiteraard de standaard onderhoudsbeurten

Ik zal nog wel wat zijn vergeten.
Het zal niet abnormaal veel zijn op 10 jaar maar je kunt je afvragen of je, als er weer wat duurders zit aan te komen, dat nog moet investeren in een auto die 270.000 op de teller heeft.
Ik hecht aan deze auto maar de CX heb ik voor de liefhebberij dus die wil ik in stand houden.

Dus heb ik 3 opties waarvan ik nu even die met de minste kosten wil proberen te kiezen:

- BX + CX waarbij de CX alleen voor de liefhebberij wordt gereden.
(vraag: moet je nog wel in de BX investeren)
- alleen de CX
(vraag: is het slim de CX het hele jaar te gebruiken kijkend naar toenemende onderhoudskosten en roestgevoeligheid zeker in de wintermaanden?)
- CX plus klein autootje erbij (AX?) voor met name de wintermaanden.
(vraag: is dat uiteindelijk misschien zelfs goedkoper dan de tweede optie?)

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 07 februari 2010 09:32 PM
  [ # 30 ]

Ik zie dus inderdaad dat de CX in alle opties gewoon blijft.
Dan zou ik niet gokken op alleen de CX als je daadwerkelijk elke dag een auto nodig zou hebben. Een tweede auto erbij is mijns inziens geen slecht idee.
De BX ken je. Een ‘nieuwe’ AX ken je niet… Je weet wat er eventueel aan je BX in de toekomst fout zou kunnen gaan. Bij een ‘nieuwe’ AX weet je dat niet.

Maar ik kan voor niemand beslissen. Wink

Profiel  
 
 
2 van de 14
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook