Uit het gele stekkerblok loopt de grijze draad. Deze loopt idd naar de massa-aansluiting, M5 draadeind, t.h.v. je clignoteurautomaatje, die daar origineel op bevestigd zit. Het grijze draadje eindigt dus in een geel draadje met oogje.

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
repelsteeltje schreef:Wat je eens zou kunnen doen:
Als je je klokkenunit demonteert heb je een wit gedeelte waar de tellers op zitten en een zwarte plaat waar je controlelampjes en stekkerblokken op gemonteerd zitten. Die zwarte plaat is aan de achterkant een koperen plaat met stroombanen. Deze plaat kan onzuiver zijn: er kunnen scheurtjes in gekomen zijn, of verbindingen zijn onzuiver geworden door vocht.
In feite is die zwarte plaat gewoon een printplaat. Die ziet er goed uit. Ik heb de contacten voor de meter opgeschuurd, maar het zag er niet uit alsof dat echt nodig was. Die hele plaat lijkt in een goede staat. Toch bedankt voor de tip.
Volg je hart, gebruik je hoofd.

repelsteeltje schreef:Uit het gele stekkerblok loopt de grijze draad. Deze loopt idd naar de massa-aansluiting, M5 draadeind, t.h.v. je clignoteurautomaatje, die daar origineel op bevestigd zit.
En waar zit die dan?
Het grijze draadje eindigt dus in een geel draadje met oogje.
Als het draadje grijs begint en geel eindigt zit er dus nog ergens een (stekker)verbinding in. Daar zou ik dus ook moeten kijken.
Clignoteurautomaatje (aluminium tonnetje) net links van je chokekabel, op grondplaat, zo ongeveer onder je toerenteller.
Om die grijze massadraad over te zien gaan in een gele zul je de kabelboom moeten openen, maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat daar de storing zou zitten.

Totaal aantal Berichten: 10631
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Brian schreef:Ik heb net nog even gekeken naar het overzicht dat DriverD ooit eens in een topic had gepost:
Orgineel op: link
Ik twijfelde namelijk of ik de meetwaardes wel bij de goede aansluitingen had genoemd, en ik heb inderdaad de + en massa verwisseld. Dus het zit zo:
Tussen de sensor-aansluiting en massa-aansluiting meet ik ongeveer 300 Ohm,
tussen sensor-aansluiting en +-aansluiting ongeveer 130
en tussen massa-aansluiting en +-aansluiting ook iets van 300.Maar naar aanleiding van jouw opmerking om de sensor draad rechtstreeks aan massa te leggen als test, viel het mij op dat de massa in de gele stekker ook de massa is voor de benzinemeter. En mijn benzinemeter geeft ook verkeerde waardes aan. (Als de tank een 1/4 leeg is, geeft die nog maar de helft aan en bij nog 25 liter in de tank geeft de wijzer een lege tank aan)
Zou het probleem van beide wijzers dan misschien komen door slechte massa van de massadraad aan de gele stekker? En als logische vervolgvraag: Waar zit die draad aan massa?
Dat deed mijn benzinemeter ook terwijl de tempmeter het goed deed. Misschien is na al die jaren de vlotter een beetje zwaar geworden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Ik zeg ook niet dat het daaraan moet liggen, maar ik werd even getriggerd door de massa opmerking van bogaard. Ik ga het in ieder geval wel onderzoeken, evenals het rechtstreeks aan massa leggen van de draad op de sensor.
De andere onderdelen die van dezelfde massa-aansluiting gebruik maken functioneren namelijk wel: richtingaanwijzer, dashboardverlichting en toerenteller. Hoewel dit misschien onderdelen zijn die het met een wat mindere massaverbinding wel blijven doen. Zeker de richtingaanwijzer en dashverlichting kunnen wel met wat ‘minder’ massa toe. Hooguit branden de lampjes wat minder fel. Toerenteller weet ik niet.

repelsteeltje schreef:Clignoteurautomaatje (aluminium tonnetje) net links van je chokekabel, op grondplaat, zo ongeveer onder je toerenteller.
Choke heb ik niet, maar dat tonnetje zou ik toch wel moeten kunnen vinden.
Om die grijze massadraad over te zien gaan in een gele zul je de kabelboom moeten openen, maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat daar de storing zou zitten.
OK

Nog even voor de duideijkheid: Als alles het goed doet, dan valt het wijzertje meteen helemaal naar beneden bij het op contact zetten toch? Net zoals de benzinemeter, die meteen helemaal omhoog springt.

Totaal aantal Berichten: 2142
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
dat is inderdaad wat er bij mij gebeurt hoewel ik de sensor nog niet heb aangesloten.
- Contact uit: meter staat in het midden
- Op contact: meter zakt snel (valt) naar beneden
- Meterdraad die aan de sensor hoort naar de massa brengen en de naald gaat snel omhoog
Groet, Furrie
(Bij koude motor):
Wijzertje net onder het midden.
Contact aan: wijzertje ‘valt’ naar beneden.
Ga je rijden, motortemp loopt op, thermostaat zit nog dicht, wijzertje gaat naar boven, richting driekwart hoog.
Thermostaat opent, wijzertje ‘valt’ naar onder in het middelste (witte) vlak.
Je blijft rijden, en wijzertje volgt de oplopende temp., om (bij normale omstandigeden, buitentemp. 17 graden) zich te stabiliseren net onder het midden. Dat zou de werktemperatuur van ongeveer 80-84 graden zijn, en die mag wat oplopen, maar mag natuurlijk niet in het rode vlak komen.

Totaal aantal Berichten: 1533
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Voor de dashboard aansluitingen heb ik van mijn DS een compositie gemaakt. Niet alles is bruikbaar/van toepassing (zoals zelf ingebouwde handremverklikker) maar de nummering is wel voor alle 3e dashboards hetzelfde.
zie:
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Mooi overzicht. Kleurtjes erbij, top!

bogaard77 schreef:Als je draad die op de sensor zit direct op aarde houdt, wat doet je meter dan?
Vanmiddag even snel de draad halverwege losgetrokken en verbonden met massa. Wijzer gaat meteen helemaal omhoog.
Ik kan nog even proberen wat er gebeurt als ik het einde van de draad dat aan de sensor zit met aarde verbindt, maar ik verwacht hetzelfde effect.

repelsteeltje schreef:(Bij koude motor):
Wijzertje net onder het midden.
Contact aan: wijzertje ‘valt’ naar beneden.
Ga je rijden, motortemp loopt op, thermostaat zit nog dicht, wijzertje gaat naar boven, richting driekwart hoog.
Thermostaat opent, wijzertje ‘valt’ naar onder in het middelste (witte) vlak.
Je blijft rijden, en wijzertje volgt de oplopende temp., om (bij normale omstandigeden, buitentemp. 17 graden) zich te stabiliseren net onder het midden. Dat zou de werktemperatuur van ongeveer 80-84 graden zijn, en die mag wat oplopen, maar mag natuurlijk niet in het rode vlak komen.
Ik heb er vanmiddag even op gelet. Nou, eigenlijk viel mijn oog er toevallig op, en ik zag inderdaad dat op een gegeven moment de wijzer weer een stukje zakte (vallen vind ik wat overdreven), om vervolgens weer een beetje te stijgen om te stabiliseren rond het midden. Sensor lijkt het dus op zich wel te doen, en de thermostaat ook.

Het lijkt het allemaal te doen. Na wat stekkertjes los te hebben gehad, schoongemaakt en weer vastgezet, vind ik het goed genoeg. Bij koude motor staat de wijzer op de helft van het streepjesdeel. De ‘nul’ zit gewoon iets hoger dan bedoeld. Bij een warme motor staat de wijzer mooi in het midden van het witte vlak. Wat mij betreft is dit projectje af.