




























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Altijd!
Citroen!


Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 22-03-2009
- CX GTi 25 (automaat)
- ID/DS DS23 Pallas
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- Panhard Dyna X
- Overig Peugeot P4 pick-up
- C4 (1928-1932) C4F pick-up
Daar worden we nooit dommer van…..!
zo is de motor binnen gekomen, ik heb hem schoongemaakt en op nieuw geschildert.
weet iemand toevallig de aanhaalmomenten voor de krukas en de drijfstangen?
volgens de bijbel is dat 9 tot 10 kg
en 6.8 tot 7.5 kg
dat lijkt me wat weinig…
ik weet niet meer hoeveel het moet zijn…
ik heb eerst de zuigers en bussen geplaatst, en omdat de krukas nog niet binnen was, alvast de kop geplaatst, dit heeft als voordeel dat de bussen er niet meer uit vallen bij het monteren van de krukas.
vanavond om 20.00 uur kwam de krukas en deze heb ik direct ingebouwd, morgenvroeg ga ik eerst een heli coil halen om de draad in de kop van het oliekanaal te repareren, toen ik vanmiddag de kop er op schroefde en de beide banjo boutjes er indraaide, kwam ik er achter dat de draad niet goed meer was.
even een tegenvaller, maar het is niet anders…
zo’n groot probleem is het niet.
de brandstof pomp is al gemonteerd, de kleppen zijn gesteld…
ik heb er weer goede hoop op!!





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
sloopkogel schreef:weet iemand toevallig de aanhaalmomenten voor de krukas en de drijfstangen?
volgens de bijbel is dat 9 tot 10 kg
en 6.8 tot 7.5 kg
dat lijkt me wat weinig…
ik weet niet meer hoeveel het moet zijn…
Volgens mij klopt dat wel zo’n beetje. Ik vind het behoorlijk veel!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Volgens mijn boeken klopt jouw info:
hoofdlagerkapbouten 10 kg/m
drijfstangkapmoeren 7 kg/m
dan zal het wel juist zijn, persoonlijk leek het mij erg weinig, de kop word met 60 kg aangetrokken wat ook al niet veel is,
maar in ieder geval bedankt voor de geboden assistentie!!
ik zal ze morgen aantrekken, en er van uit gaan dat het juist is.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
10 kgm ofwel circa 100 Nm is best behoorlijk. Wielbouten moeten vaak met een lager koppel vast…
60 kg(m) is veel te veel, dat moet maximaal 60 Nm zijn….
Citroen!
Daar kun je niets van zeggen, het hangt helemaal af van de draadspoed. Een fijne draad en 10kg/m betekent een enorme kracht op de bout. Bij een Jaguar motor is het uit mijn blote hoofd rond 7 kg/m voor de kopbouten, 11 kg/m voor de hoofdlagerkappen en 5.2 kg/m voor de drijfstang lagerkappen. Maar dat is een engelse draad, als Citroen metrisch gebruikt krijg je heel andere koppels





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
kgm graag (geen kg/m).
Dank U!
Citroen!





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Geef jij ook sterkteleer?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Yep, jij ook?
Citroen!
sloopkogel schreef:de kop word met 60 kg aangetrokken wat ook al niet veel is,
.
Dat klopt niet hoor, moet 6-6,5 kgm zijn
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
DriverD schreef:Yep, jij ook?
Ja
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.