1 van de 13
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
ratelende DX5/4
sloopkogel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 441
Geregistreerd: 13-03-2009

Gepost: 30 april 2010 10:15 PM

ik heb vorig jaar een dx5 omgebouwd naar een dx4 gatje geboort voor de pomp en zo,

nieuwe zuigers bussen, nieuwe ketting, geslepen krukas en laten balanceren, ander kop, kortom een complete revisie van een motor,

tijdens de eerste rit, merkte ik een ratelend geluid uit het onderblok, mij werd geadviseerd om een en ander door een revisie bedrijf te laten nameten (grondboringen en dergelijke) dit heeft vorige week plaatsgevonden en zij hebben de motor opnieuw samengebouwd, wederom nieuwe lagers en dergelijke, passing van de bussen opgeknapt, kop gevlakt, zittingen gedaan enz.


naar bleek kwamen de draad einden die de brandstof pomp op zijn plaats houden, tegen de nokkenas aan, dee waren iets te lang. dit zou de vermeende oorzaak zijn van het tikken/ratelen. verder hebben ze niets aan de motor kunnen ontdekken.


vandaag de motor wederom in gebouwd, en wat denk je ... tijdens het warm lopen, weer de vervloekte tik/ ratel in de motor, (nu ook de distributie ketting, maar dat is niet zo’n probleem…)
hij doet dit wanneer de motor stationair loopt, en wanneer de motor terug loopt in toeren, alsmede wanneer hij in een onbelaste toestand draait, bijvoorbeeld wanneer je 80 rijd en dan het gas laat “zweven”


heeft iemand deze ervaring ooit ook gehad?

enzo ja wat was de oorzaak?

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 30 april 2010 10:50 PM
  [ # 1 ]

Ik neem aan dat je al gecontroleerd hebt of het geluid werkelijk uit je motorblok komt en niet uit b.v. de bak.
Ik zou die gast die je motor gerevideerd heeft even mee laten rijden. Als het werkelijk uit de motor komt dan zal ie weer aan de bak moeten.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 30 april 2010 10:54 PM
  [ # 2 ]

Kan misschien verklaard worden uit prise-as lagering?

Bij stationair draaien verschil in ratel met koppeling al dan niet ingetrapt?

knuffel

Profiel  
 
sloopkogel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 441
Geregistreerd: 13-03-2009

Gepost: 30 april 2010 11:13 PM
  [ # 3 ]

het komt echt uit de motor, en inderdaad ook al geprobeerd met de koppeling, geen verschil, het is echt toeren gerelateerd,

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 30 april 2010 11:22 PM
  [ # 4 ]

Hoe is de zuigerpenpassing? En hoe groot is de bigend-speling?

Citroen!

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 30 april 2010 11:31 PM
  [ # 5 ]
sloopkogel schreef:

hij doet dit wanneer de motor stationair loopt, en wanneer de motor terug loopt in toeren, alsmede wanneer hij in een onbelaste toestand draait, bijvoorbeeld wanneer je 80 rijd en dan het gas laat “zweven”

Hij doet het dus ook stationair, 
wat je zou kunnen proberen als hij het stationair doet, per cilinder even bougie kabel er aftrekken en horen of het ratelend geluid uit het onderblok verandert.

het zou van 1 cilinder kunnen zijn en je dan iets meer weet.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43398
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 30 april 2010 11:32 PM
  [ # 6 ]

Ik ga vooral mee in het verhaal van de zuigerpen-passing. Kortom: is er speling gemeten op het “small end”?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
sloopkogel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 441
Geregistreerd: 13-03-2009

Gepost: 30 april 2010 11:36 PM
  [ # 7 ]

is allemaal nagemeten door het revisie bedrijf ( en dit is een goed bedrijf, dat is zeker)

passingen zijn allemaal binnen de toleranties.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43398
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 30 april 2010 11:38 PM
  [ # 8 ]

Hmmm…. Oliedruk is goed?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 30 april 2010 11:38 PM
  [ # 9 ]

Als dat revisiebedrijf zeker een goed bedrijf is, hoe kan het dan dat er nog een ratel uit de motor komt?
Als het een goed bedrijf is dan herstellen ze dit kosteloos voor je.

Profiel  
 
sloopkogel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 441
Geregistreerd: 13-03-2009

Gepost: 30 april 2010 11:44 PM
  [ # 10 ]

olie druk heb ik niet gemeten, maar lampje is direct uit, en ook de kop geeft olie zat..
ik neem ook aan dat het revisie bedrijf wel een oplossing gaat regelen, maar het vreemde is, zij konden enkel de te lange draadstangen als reden geven, leek mij ook het logische, maar dat was alles wat er aan te ontdekken was… toch dezelfde ratel. het lijkt wel een trekker waar je mee rijdt…

ik hoop eigenlijk dat iemand een zelfde probleem heeft gehad, en daar een oplossing voor weet…

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 30 april 2010 11:44 PM
  [ # 11 ]

Het kan niet zijn dat de kop zo vaak gevlakt is dat een klep een zuiger af en toe raakt? Hoe was de conditie van je stoterbussen (alhoewel ik niet weet of versleten/kapotte stoterbussen een ratelend geluid kunnen veroorzaken).

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43398
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 30 april 2010 11:45 PM
  [ # 12 ]

Weet je héél zeker dat de zuigers er GOED inzitten en niet 180 graden gedraaid??

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
sloopkogel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 441
Geregistreerd: 13-03-2009

Gepost: 30 april 2010 11:50 PM
  [ # 13 ]

voor zover bekent, is de kop van een originele motor gekomen, en is nu 1 keer gevlakt.

als de zuigers er verkeert in zouden zitten, dan zouden deze de kleppen/kop continu raken,

het geluid doet zich echter alleen voor bij onbelast draaien,

of duid je op een kantelende zuiger?

dit zou een mogelijkheid kunnen zijn echter de zuigers zijn nieuw en hebben nog geen 100 km gedraaid.

Profiel  
 
sloopkogel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 441
Geregistreerd: 13-03-2009

Gepost: 30 april 2010 11:51 PM
  [ # 14 ]
waterman schreef:

Ik ga vooral mee in het verhaal van de zuigerpen-passing. Kortom: is er speling gemeten op het “small end”?

ja deze is ook gemeten…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43398
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 30 april 2010 11:53 PM
  [ # 15 ]

De zuigers kunnen 180 graden gedraaid zitten, zonder permanent de kleppen te raken. Dit geeft ook ratels. Ik heb het onlangs nog meegemaakt na revisie van een DS motor door een revisiebedrijf die er dus een foutje mee hadden gemaakt… De motor liep goed. En precies als jij: ratel bij gas los. Pas nadat ik de kop er zelf af sloopte zag ik de fout.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 13
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook