3 van de 13
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
ratelende DX5/4
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 01 mei 2010 01:17 PM
  [ # 31 ]

Is die niet nagekeken dan of heb je die zo weer teruggezet?

Profiel  
 
sloopkogel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 441
Geregistreerd: 13-03-2009

Gepost: 01 mei 2010 02:49 PM
  [ # 32 ]

terug gezet,

ik heb vanmorgen de brandstof pomp los gedraaid, en geconstateerd dat de ratel in ieder geval synchroon loopt met het toerental van de nokkenas,

dus de krukas/zuigers zijn niet het probleem.

de krukas is gecontroleerd, alsmede de lagers hiervan.

blijft er dus maar ding over, wat tevens niet vernieuwd is, en dat is de pomp…
omdat de pomp direct aan het blok is geschroefd, en dus alle geluiden ook direct doorgeeft aan het blok, lijkt het mij dat dit de enige oplossing kan zijn.

het tikken is zeker niet de ketting, deze geeft een veel hoger geluid.

ik ga vanmiddag nog een nieuwe pomp halen, en zal deze morgen inbouwen…

Profiel  
 
sloopkogel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 441
Geregistreerd: 13-03-2009

Gepost: 03 mei 2010 08:54 PM
  [ # 33 ]

de pomp is nog niet gehaald, en dus ook nog niet ingebouwd,

morgen word de oliedruk gemeten, en met een stethoscoop geluisterd waar de tik vandaan komt,

vooralsnog denkt het revisie bedrijf wel aan de lagers, maar die zijn nu 2 keer vervangen.. alles binnen een speling van 0,004 tot 0,006

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 03 mei 2010 09:45 PM
  [ # 34 ]
sloopkogel schreef:

vooralsnog denkt het revisie bedrijf wel aan de lagers, maar die zijn nu 2 keer vervangen.. alles binnen een speling van 0,004 tot 0,006


Een speling van 0,004 tot 0,006 ???? klopt dat wel

zie deze link,

http://www.zinkweb.de/ds20/DS20_teil0631.html

Profiel  
 
sloopkogel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 441
Geregistreerd: 13-03-2009

Gepost: 04 mei 2010 06:25 PM
  [ # 35 ]

ja, nulletje teveel..

Profiel  
 
sloopkogel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 441
Geregistreerd: 13-03-2009

Gepost: 05 mei 2010 09:47 AM
  [ # 36 ]

gister bij het revisie bedrijf geweest, het volgende kwam naar boven,

wanneer je de motor start, blijft de oliedruk 0

pas wanneer je iets gas geeft loopt hij op, te weten 1.1 bar bij stationair, to 4.4 bar onder last.

dit zou dus kunnen betekenen, dat de oliepomp het ratelen veroorzaakt, dan wel dat tijdens de eerste minuten na het inbouwen, er geen oliedruk was waardoor de motor nu weer met kapotte lagers te maken heeft…

de motor gaat er eind van de week weer uit, om de pomp te vervangen, en wederom de lagers te controleren….

dat word dan de 4de keer dat hij uitelkaar gaat

very angry

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 05 mei 2010 10:31 AM
  [ # 37 ]

Allemachtig, dit is wel héél botte pech. Sterkte.

ps je oliefilterdeksel en je oliefilter zitten toch wel op de juiste manier gemonteerd?

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 05 mei 2010 10:48 AM
  [ # 38 ]
sloopkogel schreef:

dit zou dus kunnen betekenen, dat de oliepomp het ratelen veroorzaakt, dan wel dat tijdens de eerste minuten na het inbouwen, er geen oliedruk was waardoor de motor nu weer met kapotte lagers te maken heeft

Het ratelen nu komt mijn inziens van beschadigde drijfstang lagers, een gevolg inderdaad van de eerste minuten na inbouw geen oliedruk heeft kunnen opbouwen.

Wil volgens mij nog niet zeggen dat er een probleem is met de oliepomp !.


Het probleem opzich komt mij wel bekent voor bij motoren met een uitwendig oliefilter, om de een of andere redenen kan de oliepomp wanneer het hele oliecircuit leeg is geweest geen oliedruk opbouwen. Dat is hier waarschijnlijk ook gebeurt.

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 05 mei 2010 11:12 AM
  [ # 39 ]
sloopkogel schreef:

wanneer je de motor start, blijft de oliedruk 0
pas wanneer je iets gas geeft loopt hij op, te weten 1.1 bar bij stationair, to 4.4 bar onder last.

dit zou dus kunnen betekenen, dat de oliepomp het ratelen veroorzaakt, dan wel dat tijdens de eerste minuten na het inbouwen, er geen oliedruk was waardoor de motor nu weer met kapotte lagers te maken heeft…

Het kan zijn dat je overdrukventiel (no 10) op de oliepomp is blijven hangen. Dan heb je dus geen druk.
Heb ik ook een keer gehad na een lange rit naar Spanje. Na 3 minuten rijden zonder druk leek mijn carter wel een knikkerbak: drijfstanglagers.

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 05 mei 2010 11:41 AM
  [ # 40 ]
Marten schreef:

Het kan zijn dat je overdrukventiel (no 10) op de oliepomp is blijven hangen. Dan heb je dus geen druk.

Zoiets zou het wel eens kunnen zijn.

Bij de probleem gevallen die ik ken met motoren met uitwendig oliefilter zat er een overdrukventiel in het oliefilter wat niet goed werkte en waardoor de pomp geen oliedruk kon opbouwen.

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 05 mei 2010 12:07 PM
  [ # 41 ]

Is het misschien een idee om op het volgende te letten:
Als je een gereviseerde motor voor het eerst wil starten, zorg dat er eerst oliedruk opgebouwd kan worden. Als je je contact aanzet, gaat je rode oliedruklampje op je dashboard aan. Voordat je nu de sleutel omdraait, trek je onder de motorkap de hoogspanningskabel, die van de bobine naar de verdeler loopt, los bij de verdeler (en leg hem eventueel aan massa), zodat de motor geen vonk kan krijgen, maar wel rond kan draaien als je je contactsleutel omdraait. Na een aantal motoromwentelingen zal het rode oliedruklampje op je dashboard uitgaan. Nu heb je oliedruk opgebouwd en kun je de hoogspanningskabel weer aansluiten en de motor starten.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43402
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 mei 2010 12:11 PM
  [ # 42 ]

Ik heb zelf bij de revisie van een SM motor mogen meemaken dat er niet meer dan 0,6 bar oliedruk werd opgebouwd tijdens het starten. Het lampje gaat uit bij 0,5 bar….. Gelukkig hadden we er een analoge oliedrukmeter op aangesloten voor we gingen starten met de ontsteking er op, anders was ie geheid in elkaar gelopen in de eerste minuut.

Ik zou daarom eigenlijk een ieder willen meegeven om bij de eerste start na een revisie altijd een oliedrukmeter te monteren. Wat er nu is gebeurd is wel heel zuur voor de TS namelijk…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
sloopkogel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 441
Geregistreerd: 13-03-2009

Gepost: 05 mei 2010 11:30 PM
  [ # 43 ]

waarschijnlijk ga ik volgend weekend de Ds weer eens fijn uit elkaar halen,,
een nieuwe pomp is onderweg, en zodra de oude eruit is, gaan we gelijk de lagers bekijken

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43402
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 mei 2010 11:32 PM
  [ # 44 ]

Eigenlijk raar. Ik heb de afgelopen 15 jaar nog nooit een gare oliepomp meegemaakt… Oliefilter zit er goed in neem ik aan?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 05 mei 2010 11:50 PM
  [ # 45 ]
waterman schreef:

.. Oliefilter zit er goed in neem ik aan?

Vroeg ik mij ook al af.

Marten schreef:

...ps je oliefilterdeksel en je oliefilter zitten toch wel op de juiste manier gemonteerd?

Nog geen reactie.
Sloopkogel?

Profiel  
 
 
3 van de 13
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook