













































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het gearceerde gedeelte is alleen van toepassing op de IE motoren die in een auto met halfautomaat zitten. Komt de DX5 motor van de TS uit een auto met een handbak dan is het gearceerde gedeelte niet van toepassing en heeft er nooit een oliekoeler opgezeten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
en zou dus een oliepomp van een DX4 hierin normaal werken!?














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, het onderblok is immers gelijk vanwege de afwezigheid van de oliekoeler.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
sloopkogel schreef:ik zie hier geen kanaal direct naar het hoofd oliekanaal, alleen de gearceerde leidingen….
Het lijntje van oliepomp naar hoofdkanaal is men vergeten, de pijltjes naar links en rechts staan er wel.
De gestippelde lijnen geeft aan het circuit wat vervallen is, dus het oliekoeler gedeelte.
Maar of het onderblok nu verder gelijk is aan DX5 met oliekoeler ?? geen idee.
Ik denk inderdaad te werk te gaan volgens de Egbert methode goed kijken en zien of je de juiste pomp te pakken hebt.
Waterman schreef; Ja, het onderblok is immers gelijk vanwege de afwezigheid van de oliekoeler.
Ik lees onderaan het schema; (zie schema)
N.B. Op de typen D.J.IE vanaf september 1970 is geen oliekoeler meer gemonteerd.
zou in kunnen houden dat het onderblok verder nog gelijk is.
Egbert schreef:
21IE blok. Bleek die pomp essentieel anders te zijn, met een ander uitstroom gat voor de olie
Als je de gestippelde lijnen als normaal circuit beschouwt is het onderstaande schema wat daarbij hoort.
Eerder schreef ik , het lijntje van oliepomp naar hoofdkanaal is men vergeten, is dus niet zo.
Het schema klopt en geeft aan wat vervallen is.
waterman schreef:Ja, het onderblok is immers gelijk vanwege de afwezigheid van de oliekoeler.
Klopt, dan zijn er dus maar twee typen oliepompen.
zoals waterman aangeeft is het onderblok immers gelijk,
dus werkt het circuit volgens onder staande schema.
ik heb zojuist gebeld met Jansen in Bennekom.
hij wist mij te vertellen dat er wel degelijk verschil zit in de pomp voor een DX5 en DX4 ook al heeft de DX5 geen oliekoeler,
het zou dus betekenen dat ondanks dat er geen oliekoeler op zit, wel een pomp van een injectie motor in moet, mischien heeft deze pomp een hogere opbrengst Qua volume..
in ieder geval, ga ik morgen een pomp halen, en zal deze z.s.m. inbouwen..
tevens de lagers maar weer eens controleren, en hoogst waarschijnlijk weer vernieuwen….
oke, zijn we weer een stapje verder.
De enige oliepomp die ik kan vinden voor een DS IE is deze, (zie link) hierbij zit het oliekanaal aan de zijkant.
http://www.tpv-ds.fr/scripthtml/pieces_detachees/Graissage/Pompe___huile/
De normale oliepomp zou deze zijn.
volgens jansen werden er slechts in 2 tot 3 maanden in “69 een model geleverd met een normale oliepomp op de DX5 motoren, de andere hebben allemaal een injectie pomp…














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is raar… de DX5 motor bestaat namelijk pas vanaf 08-1971! En de motoren die Jansen wel bedoeld zijn de eerste DX3 motoren, die ook allemaal een oliekoeler hadden tot er op een bepaald moment een 5 bak leverbaar werd. Toen is de oliekoeler vervallen op de motoren met de handgeschakelde bak.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
dan zal hij een en enader door elkaar gehaald hebben, maar volgens zijn documentatie, moet er in iedergeval geen standaard pomp in een DX5…
ik hoop het maar, het is ook het enige wat niet vervangen is voor nieuw…
Een vraag die mij al een tijdje op de toetsen brandt:
Is het bij één van de lezers hier op het forum bekend of het ooit iemand gelukt is met succes een DX5 om te bouwen naar een DX4?





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Twee jaar geleden heb ik een DS in onderdelen verkocht (blackie), en het blok was een DX5 met carburateur kop. De benzinepomp was een standaard electrische (lage druk) pomp, gemonteerd in de drempel. Blok heeft wel gedraaid voor de verkoop, maar met de auto heb ik nooit gereden, dus geen idee of het een succes was.
Verder heeft Godess’71 ook iets dergelijks gedaan, meen ik me te herinneren…














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
repelsteeltje schreef:Een vraag die mij al een tijdje op de toetsen brandt:
Is het bij één van de lezers hier op het forum bekend of het ooit iemand gelukt is met succes een DX5 om te bouwen naar een DX4?
Ja hoor. Vaak zelfs! Je zet “gewoon” een carbu-kop op het onderblok, elektrisch benzine pompje er op en klaar. Ik heb zelfs een DX5 motor omgebouwd naar DX4 met een eigen gemaakt inlaatspruitstuk met 2 dubbele webers en een “hete” nokkenas voor in een rally-ds. Die motor daar hebben we een halfautomaat voorgezet en vanwege de tuning wilden we een oliekoeler, dus hebben we voor een DX5 onderblok gekozen. Dat werkte prima en leverde zo’n 160 pk aan de krukas. Het blok heeft het vrij lang volgehouden, helemaal als je kijkt naar wat we er mee deden
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mooi, dan hoop ik dat deze ervaringen TS kunnen motiveren om door te gaan met zijn project en zijn inspanningen beloond gaan worden!
ik heb vanmorgen 2 oliepompen gehaald, beide voor een injectie motor, volgende week donderdag, gaan we hem inbouwen, en dan eens kijken hoe het loopt…