5 van de 13
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
ratelende DX5/4
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 mei 2010 10:58 PM
  [ # 61 ]

Het gearceerde gedeelte is alleen van toepassing op de IE motoren die in een auto met halfautomaat zitten. Komt de DX5 motor van de TS uit een auto met een handbak dan is het gearceerde gedeelte niet van toepassing en heeft er nooit een oliekoeler opgezeten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
sloopkogel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 441
Geregistreerd: 13-03-2009

Gepost: 06 mei 2010 11:06 PM
  [ # 62 ]

en zou dus een oliepomp van een DX4 hierin normaal werken!?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 mei 2010 11:09 PM
  [ # 63 ]

Ja, het onderblok is immers gelijk vanwege de afwezigheid van de oliekoeler.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 06 mei 2010 11:28 PM
  [ # 64 ]
sloopkogel schreef:

ik zie hier geen kanaal direct naar het hoofd oliekanaal, alleen de gearceerde leidingen….

Het lijntje van oliepomp naar hoofdkanaal is men vergeten, de pijltjes naar links en rechts staan er wel.

De gestippelde lijnen geeft aan het circuit wat vervallen is, dus het oliekoeler gedeelte.

Maar of het onderblok nu verder gelijk is aan DX5 met oliekoeler ??  geen idee.


Ik denk inderdaad te werk te gaan volgens de Egbert methode goed kijken en zien of je de juiste pomp te pakken hebt.

Waterman schreef; Ja, het onderblok is immers gelijk vanwege de afwezigheid van de oliekoeler.


Ik lees onderaan het schema; (zie schema)

N.B. Op de typen D.J.IE vanaf september 1970 is geen oliekoeler meer gemonteerd.

zou in kunnen houden dat het onderblok verder nog gelijk is.

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 07 mei 2010 11:03 AM
  [ # 65 ]
Egbert schreef:

21IE blok. Bleek die pomp essentieel anders te zijn, met een ander uitstroom gat voor de olie

Als je de gestippelde lijnen als normaal circuit beschouwt is het onderstaande schema wat daarbij hoort.
Eerder schreef ik ,  het lijntje van oliepomp naar hoofdkanaal is men vergeten, is dus niet zo.
Het schema klopt en geeft aan wat vervallen is.

 

 

waterman schreef:

Ja, het onderblok is immers gelijk vanwege de afwezigheid van de oliekoeler.

Klopt, dan zijn er dus maar twee typen oliepompen.

zoals waterman aangeeft is het onderblok immers gelijk,
dus werkt het circuit volgens onder staande schema.


Profiel  
 
sloopkogel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 441
Geregistreerd: 13-03-2009

Gepost: 07 mei 2010 06:59 PM
  [ # 66 ]

ik heb zojuist gebeld met Jansen in Bennekom.

hij wist mij te vertellen dat er wel degelijk verschil zit in de pomp voor een DX5 en DX4 ook al heeft de DX5 geen oliekoeler,

het zou dus betekenen dat ondanks dat er geen oliekoeler op zit, wel een pomp van een injectie motor in moet, mischien heeft deze pomp een hogere opbrengst Qua volume..

in ieder geval, ga ik morgen een pomp halen, en zal deze z.s.m. inbouwen..

tevens de lagers maar weer eens controleren, en hoogst waarschijnlijk weer vernieuwen….

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 07 mei 2010 07:19 PM
  [ # 67 ]

oke, zijn we weer een stapje verder.

De enige oliepomp die ik kan vinden voor een DS IE is deze, (zie link) hierbij zit het oliekanaal aan de zijkant.

http://www.tpv-ds.fr/scripthtml/pieces_detachees/Graissage/Pompe___huile/

De normale oliepomp zou deze zijn.

Profiel  
 
sloopkogel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 441
Geregistreerd: 13-03-2009

Gepost: 07 mei 2010 08:20 PM
  [ # 68 ]

volgens jansen werden er slechts in 2 tot 3 maanden in “69 een model geleverd met een normale oliepomp op de DX5 motoren, de andere hebben allemaal een injectie pomp…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 mei 2010 08:32 PM
  [ # 69 ]

Dat is raar… de DX5 motor bestaat namelijk pas vanaf 08-1971! En de motoren die Jansen wel bedoeld zijn de eerste DX3 motoren, die ook allemaal een oliekoeler hadden tot er op een bepaald moment een 5 bak leverbaar werd. Toen is de oliekoeler vervallen op de motoren met de handgeschakelde bak.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
sloopkogel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 441
Geregistreerd: 13-03-2009

Gepost: 07 mei 2010 08:45 PM
  [ # 70 ]

dan zal hij een en enader door elkaar gehaald hebben, maar volgens zijn documentatie, moet er in iedergeval geen standaard pomp in een DX5…

ik hoop het maar, het is ook het enige wat niet vervangen is voor nieuw…

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 08 mei 2010 09:44 AM
  [ # 71 ]

Een vraag die mij al een tijdje op de toetsen brandt:

Is het bij één van de lezers hier op het forum bekend of het ooit iemand gelukt is met succes een DX5 om te bouwen naar een DX4?

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 08 mei 2010 10:21 AM
  [ # 72 ]

Twee jaar geleden heb ik een DS in onderdelen verkocht (blackie), en het blok was een DX5 met carburateur kop. De benzinepomp was een standaard electrische (lage druk) pomp, gemonteerd in de drempel. Blok heeft wel gedraaid voor de verkoop, maar met de auto heb ik nooit gereden, dus geen idee of het een succes was.

Verder heeft Godess’71 ook iets dergelijks gedaan, meen ik me te herinneren…

knuffel

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 mei 2010 10:28 AM
  [ # 73 ]
repelsteeltje schreef:

Een vraag die mij al een tijdje op de toetsen brandt:

Is het bij één van de lezers hier op het forum bekend of het ooit iemand gelukt is met succes een DX5 om te bouwen naar een DX4?

Ja hoor. Vaak zelfs! Je zet “gewoon” een carbu-kop op het onderblok, elektrisch benzine pompje er op en klaar. Ik heb zelfs een DX5 motor omgebouwd naar DX4 met een eigen gemaakt inlaatspruitstuk met 2 dubbele webers en een “hete” nokkenas voor in een rally-ds. Die motor daar hebben we een halfautomaat voorgezet en vanwege de tuning wilden we een oliekoeler, dus hebben we voor een DX5 onderblok gekozen. Dat werkte prima en leverde zo’n 160 pk aan de krukas. Het blok heeft het vrij lang volgehouden, helemaal als je kijkt naar wat we er mee deden Cool

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 08 mei 2010 10:45 AM
  [ # 74 ]

Mooi, dan hoop ik dat deze ervaringen TS kunnen motiveren om door te gaan met zijn project en zijn inspanningen beloond gaan worden!

Profiel  
 
sloopkogel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 441
Geregistreerd: 13-03-2009

Gepost: 08 mei 2010 12:47 PM
  [ # 75 ]

ik heb vanmorgen 2 oliepompen gehaald, beide voor een injectie motor, volgende week donderdag, gaan we hem inbouwen, en dan eens kijken hoe het loopt…

Profiel  
 
 
5 van de 13
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook