ja, olie filter zit er goed in,
nu is mij wel verteld dat er mogelijk een verschil zit tussne de oliepomp van een 2300 injectie en een 2300 carb versie, maar om dat het blok omgebouwd is naar een carb versie en ook deze pomp gebruikt is, zou dit dus moeten werken, tenzij een Dx5 andere oliekanalen heeft ten opzichte van een DX4
voor de duidelijkheid, met oliefilter er goed in word bedoeld dat de pijl naar het goede punt wijst toch?
het filter ansich is in beide kanten gelijk… toch?
Ja.
Alle typen m.u.v de D.IE
Alle type D.IE
Er zit dus verschil in het onderblok ten opzichte van een IE type (zie oliecircuit vanaf oliepomp)
sloopkogel schreef:ja, olie filter zit er goed in,
nu is mij wel verteld dat er mogelijk een verschil zit tussen de oliepomp van een 2300 injectie en een 2300 carb versie, maar om dat het blok omgebouwd is naar een carb versie en ook deze pomp gebruikt is, zou dit dus moeten werken, tenzij een Dx5 andere oliekanalen heeft ten opzichte van een DX4
Een blok met oliekoeler heeft andere oliekanalen en een andere oliepomp.
Als je de DX5 oliepomp in het oorspronkelijk DX5 onderblok geplaatst hebt, dan moet dit goed zitten, maar heb je er een DX4 oliepomp ingezet, dan is het foute boel. Wat heb je met de oliekoeler gedaan?
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Egbert, weet je zeker dat de IE pomp een ander nummer heeft dan de carbu-oliepomp? Ik kan mij daar niets van herinneren. Wél dat een DX5 blok andere oliekanalen heeft en dat je nooit de oliekoeler kan verwijderen en de gaten kan afstoppen maar dat je dan een omloopleiding moet maken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Egbert, weet je zeker dat de IE pomp een ander nummer heeft dan de carbu-oliepomp? Ik kan mij daar niets van herinneren. Wél dat een DX5 blok andere oliekanalen heeft en dat je nooit de oliekoeler kan verwijderen en de gaten kan afstoppen maar dat je dan een omloopleiding moet maken.
Ik heb recent een 21IE blok en mijn DX4 blok uitelkaar gehaald. Oliepomp van mijn DX4 was niet goed dus ik dacht, ik haal hem uit het 21IE blok. Bleek die pomp essentieel anders te zijn, mat een ander uitstroom gat voor de olie en onbruikbaar voor mijn DX4 blok. Dus ik weet het niet van nummers, maar uit de praktijk door goed te kijken.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Volgens onderdelenboek 648 heeft de oliepomp onderdeelnummers DH 222-01 en DX 222-01, waarbij het tweede nummer van toepassing is op de IE versie.














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Egbert schreef:waterman schreef:Egbert, weet je zeker dat de IE pomp een ander nummer heeft dan de carbu-oliepomp? Ik kan mij daar niets van herinneren. Wél dat een DX5 blok andere oliekanalen heeft en dat je nooit de oliekoeler kan verwijderen en de gaten kan afstoppen maar dat je dan een omloopleiding moet maken.
Ik heb recent een 21IE blok en mijn DX4 blok uitelkaar gehaald. Oliepomp van mijn DX4 was niet goed dus ik dacht, ik haal hem uit het 21IE blok. Bleek die pomp essentieel anders te zijn, mat een ander uitstroom gat voor de olie en onbruikbaar voor mijn DX4 blok. Dus ik weet het niet van nummers, maar uit de praktijk door goed te kijken.
Ok, een duidelijk verhaal! ‘t is voor mij inmiddels ook al weer 10 jaar geleden dat ik daar mee in de weer was
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ok….........
even wachten, ik heb een dx 5 motor, Zonder oliekoeler.
ik heb enkel de gaten van de brandstof pomp door geboord, en er zit GEEN aansluiting op voor een oliekoeler, ik weet hoe da er uit hoort te zien, aangezien ik dat bij een 2100 wel vervangen heb,
is een DX5 geleverd zonder oliekoeler?
momenteel zit er dus in het DX 5 blok een DX4/DY3 oliepomp, kan dit, of noet er een dx5 pomp in,
de enige reden waardoor ik weet dat het een DX5 is, is omdat er een plaatje op zit, en omdat ik de Brandstofpomp door moest boren…
ubogaart schreef:Volgens onderdelenboek 648 heeft de oliepomp onderdeelnummers DH 222-01 en DX 222-01, waarbij het tweede nummer van toepassing is op de IE versie.
Complete pomp nr. 4
Volgens het Reparatie Handboek, zijn er ook DJ typen die een DX5 motor hebben.
Maar op de typen DJ.IE vanaf september 1970 is geen oliekoeler gemonteerd.
ik vraag me af hoe je zeker weet welk onderdeel nummer je moet hebben ??
Egbert schreef:Ik heb recent een 21IE blok en mijn DX4 blok uitelkaar gehaald. Oliepomp van mijn DX4 was niet goed dus ik dacht, ik haal hem uit het 21IE blok. Bleek die pomp essentieel anders te zijn, mat een ander uitstroom gat voor de olie en onbruikbaar voor mijn DX4 blok. Dus ik weet het niet van nummers, maar uit de praktijk door goed te kijken.
Volgens de Egbert methode moet je door goed te kijken te kunnen zien of je de juiste pomp te pakken hebt.
ja, maar die heeft betreking op het wle of niet hebben van een oliekoeler, die ontbreekt bij mij.. en in die types worden bijde pompen gebruikt, of is het zo dan een DX5 zonder koeler ook een ander pompschema heeft dan de DX4 motoren?
sloopkogel schreef:of is het zo dan een DX5 zonder koeler ook een ander pompschema heeft dan de DX4 motoren?
Volgens het Reparatie Handboek is dit het pompschema van de DJ.IE
ik zie hier geen kanaal direct naar het hoofd oliekanaal, alleen de gearceerde leidingen…
betekent dat, dat deze zijn vervallen, en men vergeten is om de lijntjes te trekken naar de hoofd olieleiding in de tekening,
of zijn de gearceerde kanalen nog wel aanwezig ,dan zou het zo kunnen zijn dat de motor inderdaad geen olie krijgt, welk type pomp hoort er bij deze motor?
@allen, wel erg bedankt voor het publiceren van de diverse tekeningen/adviezen..