12 van de 13
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 Volgende > 
   
ratelende DX5/4
JoostDSuper5
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 07-05-2009

Gepost: 14 september 2010 01:57 PM
  [ # 166 ]

Of zo’n open luchtfilter helpt of niet is natuurlijk ook sterk afhankelijk van de kwaliteit van het originele filter. Ik denk dat BMW ondertussen best goed weet hoe een luchtfilter box eruit moet zien en hoe deze optimaal werkt. Daarom zie je nauwelijks/geen verschil tov een sport filter of cold air intake.

Het originele luchtfilter van een DS (en dan vooral de aanzuiglocatie) kan vele malen beter, dus daar zou je in theorie een verbetering kunnen zien met een cold air intake/sportfilter. Alleen jammer dat de carbs (en blijkbaar de injectie ook) de koudere lucht niet detecteert en het mengsel daar aan aanpast. Dus het eindresultaat is niks:)

Overigens, de gepostte motor heeft een voelbare vermogenspiek omdat deze 2-traps gaskleppen gebruikt wat op een motorfiets erg ongebruikelijk is (en in dit geval nodig was om het nog rijdbaar te houden met een bijna 2 liter 2 cilinder;)). Kawasaki heeft een aantal modellen met ram-air systemen maar die leveren boven de 120km/h pas een paar % vermogenswins dus dat zet ook niet echt zoden aan de dijk.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 14 september 2010 02:48 PM
  [ # 167 ]
JoostDSuper5 schreef:

Alleen jammer dat de carbs (en blijkbaar de injectie ook) de koudere lucht niet detecteert en het mengsel daar aan aanpast. Dus het eindresultaat is niks:)

De meeste injecties dus wel (zie mijn vorige post), maar daarnaast hebben de injecties de luchtinlaat al vrij naar voren zitten, dus valt daar bij de injecties weinig winst te halen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 september 2010 04:10 PM
  [ # 168 ]

Ik denk dat de lucht die door de carb heen gaat wel degelijk meer benzine mee neemt als ie meer O2 moleculen bevat. Wat anders creert de onderdruk in de venturi?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
sloopkogel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 441
Geregistreerd: 13-03-2009

Gepost: 14 september 2010 05:59 PM
  [ # 169 ]

je merkt met de piper cross, dat bij de eend, je er wel degelijk meer trek kracht uithaalt, zelfs mijn vrouw, vernam het toen ik on aangekondigd dit filter hierop geplaatst heb,
echter bij volgas, merk je dat de carb te weinig brandstof levert, er zou een grotere sproeier in moeten…

dit word ook bevestigd door limpex,
het verhaal volgens hun, de computer van een injectie motor regelt wel degelijk de brandstof naar aanleiding van de geleverde lucht, waarvoor zou er anders een luchtmassa meter op zitten..

echter bij volgas, geeft de computer een vooraf ingestelde waarde, deze is standaard afgeregeld op het originele filter, en daarom levert de motor bij volgas met het nieuwe filter te weinig brandstof.

dit is middels een computer wel anders af te stellen…

omdat de DS op LPG rijd, en deze zowieso van het onderdruk principe gebruik maakt, heb je hier dus minder tot geen last van, het is eenvoudig de gasklep op de verdamper wat verder open draaien.

wel is het zo dat je met een gasmengstuk op de carb, een te klein volume achter dit mengstuk hebt waardoor de motor benenden de 2000 toeren niet goed oppakt, er is dan te weinig verschil in druk, waardoor de verdamper niet genoeg gas levert.

als je een mengstuk in de slang monteert, heb je dit probleem niet.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4965
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 14 september 2010 08:28 PM
  [ # 170 ]

Overigens, de gepostte motor heeft een voelbare vermogenspiek omdat deze 2-traps gaskleppen gebruikt wat op een motorfiets erg ongebruikelijk is (en in dit geval nodig was om het nog rijdbaar te houden met een bijna 2 liter 2 cilinder;)

Hij heeft er vier hoor. (cylinders that is)

Profiel  
 
sloopkogel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 441
Geregistreerd: 13-03-2009

Gepost: 14 september 2010 09:24 PM
  [ # 171 ]
DriverD schreef:

Ok, ik weet het goed gemaakt:

Post maar een uitdraai van de vermogensbank met het orginele en met het nieuwe filter.  haha

niet van een Ds maar…

http://www.strikeengine.com/pipercross-viper-dyno-test.html

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 14 september 2010 10:35 PM
  [ # 172 ]
Brian schreef:
nltecoko schreef:

... Bij een DS met injectie is het eigenlijk hetzelfde, want het D-jetronic systeem meet ook alleen de druk in het spruitstuk, afgeleid van de stroomsnelheid. Moderne systemen meten de luchtmassa, dus dan kan de computer de benzine-inspuiting compenseren….

DS ie’s vanaf april ‘71 meten ook de temperatuur van de ingestroomde lucht.

Je hebt helemaal gelijk, dat was ik effe vergeten.
Maar: uit het feit dat Bosch dat nodig vond blijkt ook het belang ervan. Hoewel het effect nou ook weer niet schokkend groot is…

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 14 september 2010 10:39 PM
  [ # 173 ]
vlietmansje schreef:
nltecoko schreef:

Dat gezegd hebbende: ik ben dat vieze gekloot met dat metalen luchtfilter al jaren zat, en gebruik een papieren filter dat op de plaats van het origineel (dus in het bestaande huis) past.

Welk type auto komt dat filter vandaan?

Rob, dat is mijn kleine geheimpje, dat ik jou (als ik het lijstje met de details weer eens tegenkom) graag met plezier in een PB’tje zal verklappen.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 september 2010 10:47 PM
  [ # 174 ]

waarom wil je dat voor je houden?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DS-Frank
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 561
Geregistreerd: 08-11-2006

Gepost: 14 september 2010 10:55 PM
  [ # 175 ]

Het maakt zeker ook uit dat het filter schoon is?

Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 september 2010 10:57 PM
  [ # 176 ]

ja.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 14 september 2010 11:05 PM
  [ # 177 ]

Geheimpjes kunnen we niet tegen?

knuffel

Profiel  
 
sloopkogel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 441
Geregistreerd: 13-03-2009

Gepost: 14 september 2010 11:13 PM
  [ # 178 ]

ik geloof niet dat de koudere temp van invloed is, maar eerder doordat hij kouder is, is de lucht dichter van massa, compacter, en heeft daardoor een betere vulling van de cilinder.

Profiel  
 
JoostDSuper5
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 07-05-2009

Gepost: 14 september 2010 11:49 PM
  [ # 179 ]
Han S schreef:

Overigens, de gepostte motor heeft een voelbare vermogenspiek omdat deze 2-traps gaskleppen gebruikt wat op een motorfiets erg ongebruikelijk is (en in dit geval nodig was om het nog rijdbaar te houden met een bijna 2 liter 2 cilinder;)

Hij heeft er vier hoor. (cylinders that is)

Je hebt helemaal gelijk, ik haalde hem even door de war met de yamaha MT-01 Smile

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 september 2010 12:11 AM
  [ # 180 ]
bogaard77 schreef:

waarom wil je dat voor je houden?

Ja, sorry hoor, dit nou niet bepaald kernfusie techniek. Wij delen onze tips ook als er vragen over komen!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
12 van de 13
« Eerste  < Vorige 10 11 12 13 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook