bij het rem pedaal
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....
Bedankt Bram, gevonden. Vannacht dacht ik dat het misschien een hydro schakelaar was, maar hij zit gewoon bij het rempedaal idd en hij zat gewoon verkeerd. Probleem opgelost, we gaan weer verder, deze dame gaat zweven, geen twijfel mogelijk.
Jongens, ik heb nog even jullie hulp nodig. Electrisch was mijn dame een behoorlijke puinhoop, daar ben ik een paar dagen in gevecht met haar geweest en zoals de meeste dames staat zij haar mannetje als het om puzzlewerk gaat. Maar het meeste werkt nu zoals dat een DS betaamt.
Ik weet natuurlijk niet wat er allemaal gebeurd is in haar verleden, maar ik denk dat ik het wel ga winnen. De verbindingen met al die rubber mofjes er omheen waar de pennetjes in steken willen nog wel eens scheuren en dan klemt de zaak niet voldoende. Alles schoongemaakt daar binnen het dashboard en waar nodig verbindingen vervangen door nieuw.
De verlichting, richtingaanwijzers, ruitenwissen, kachelventilator, achterruitverwarming etc etc, alles werkt nu. Er zaten een paar draden verkeerd aangesloten waardoor een zekering er steeds uitvloog.
Het enige probleem wat ik nu nog heb is dat de signalering van de oliedruk van zowel de motor als van het hydraulisch systeem niet wil branden als ik het contact aan zet. De lampjes in het paneeltje zijn in orde, heb ik allemaal nagekeken en waar nodig vervangen, maar geen rode lichten. Ook het laadcontrolelampje brandt niet. De draden welke daar achter de dynamo naar beneden gaan naar wat ik vermoed de zenders hebben wel spanning als ik ze los haal en ik moet heel erg diep daar onder de motor gaan zoeken naar die zendertjes. Zal ik morgen eens gaan doen als ik de dame omhoog heb laten stijgen.
De motoroliedruk zender zit als ik het goed heb ergens onder de benzinepomp, maar waar zit de zender welke het hydraulisch systeem in geval van nood het dashboard in een rood stoplicht doet veranderen?

Totaal aantal Berichten: 10492
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik dacht op de “vanne de priorité”. Die zie je als je de linker beschermplaat in de wielkast weghaalt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dank je wel Jan, ga ik morgen even bekijken. Ik vraag me ook af of het niet iets gemeenschappelijks kan zijn, maar eerst even kijken of de motoroliezender werkt en of dat lampje wil gaan branden.

Totaal aantal Berichten: 113
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Voor de hydr drukschakelaar: zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/206527/

Het enige gemeenschappelijke dat ze hebben is de +. Als ze gaan branden als je het bekende knopje indrukt is dat oke.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Kees B schreef:Voor de hydr drukschakelaar: zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/206527/
Bij een DS, met paddestoel dus, zit de sensor inderdaad op de pedalo. Bij mijn weten zit die bij de andere types op de vanne de priorite.
Wat een geweldig forum is dit toch, kudos voor iedereen die zijn kennis gratis ter beschikking stelt.
We gaan er gegarandeerd uitkomen hoor. Morgen zal ik eerst eens die spanningvoerende draden via een 12 watt lampje aan massa leggen. Gaat die 21 watt lamp branden dan zou ik zonder die lamp sluiting hebben gemaakt, gaat hij niet branden dan moet ophet dashboard dat 3 watt lampje gaan branden en als dat zo is dan moet het aan de zender liggen.
Ik ben 35 jaar storingmonteur geweest in de installatietechniek en dat probleempje moet ik kunnen tackelen. We gaan door.
Han S schreef:?
Bedoel je deze? Linksvoor op het schutbord….
Dat moet het zijn SPAM, bedankt. Het gaat idd om een D Special en ik vermoed dat deze heel erg lang stil heeft gestaan. Haar tweede leven is onderweg.

Die groene is de vanne de priorite.
Jongens, hij is geweldig. Ik heb vanmiddag eerst het dak rondom in de kit gezet want de dame staat al vanaf juli binnen en is gortdroog, Die rubberen lijst is geweldig, maar het is nog veel mooier als je tussen dat rubber en het dak en tussen de andere kant en het staal onder de sierlijst de boel ruim voorziet van ‘tjet’ , in dit geval ruitenkit van 3M welke je met wasbenzine weer lekker oplost en weghaalt.
Smerige bende en een paar doosjes van die latex handschoentjes kan handig zijn.
Maar toen kwam de electriciteit, wat heb ik gedaan, ik heb een lamp van 12 volt en 21 watt gepakt, daar twee draden aan gesoldeerd met aan één draad een krokodillenklem weklke op de minpool van de accu past en op de andere draad een pennetje welke in die busjes van de bedrading past.
Daar in de buurt van de dynamo en verdeler hangen twee draadjes en die heb ik om de beurt losgenomen en daar het pennetje in gestoken van de 21 watt lamp. De gedachte daar achter is dat je nooit kortsluiting kunt maken, de lamp gaat dan immers fel branden.
Ik heb de andere draad op de minpool en spoed me naar de bestuurderzetel. Ik draai de contactsleutel om en wat gebeurt er? Een rode gloed verspreidt zich over het interieur van de dame en het woord ‘stop’ kan zelfs een blind paard nog bijna zien.
Contact af en blijdschap komt over me, dus naar de motorruimte en het andere draadje aangesloten. Terug naar de zetel en weer de contactsleutel omgedraaid. En weer een rode gloed, de eerste keer brandde het centrale stopteken samen met een rood vlakje met temperatuurmeter, nu brandt opnieuw het centrale stopteken en een lampje achter een fraai gevormd oliekannetje met tuut.
Geweldig, het dashboard kan ik weer in elkaar zetten en de volgende stap is naar de beide zenders, want die hebben misschien wel meer dan tien jaar niet hoeven werken en dan geven ze het wel eens op.
We gaan gewoon door, deze dame gaat leven.
We zijn weer een paar stappen verder gekomen dankzij het advies op dit forum. Vanmiddag het linker scherm verwijderd en de beschermplaat en kijk wat ik daar aantrof:
Helemaal goed, alleen zit er geen draadje aan en dat was ook even nergens te vinden. Na enig speurwerk en kijken op het schema, dat ook via dit forum tot mijn beschikking is gekomen kwam ik er achter dat het een bruine draad moet zijn. Die lag ergens beneden en zat aan het draadje dat naar de remmen gaat. Op het moment dat de remplaten zover zouden zijn dat er contact wordt gemaakt met massa zou mijn stoplicht wel zijn gaan branden. Maar dat ga ik niet afwachten, dus daar kwam weer de 21 watt lamp en die bruine draad kreeg dus even massa via die zware lamp en tadaa….. het stoplicht en het lampje achter het symbool voor het LHM voorraadvat gaven een mooie rode gloed.
Dus die bruine draad naar het monocontact geleid en op het pennetje gestoken, groot succes.
Alles werkt nu, ik heb ook laadstroom, alleen is dat wel 16 tot 17 volt en als ik het gele stekkertje van de dynamo afhaal meet ik tegen de 14 volt. Kweenie hoe dat komt, misschien is hier iemand die mij daarmee wijzer kan maken.
Dan nog een paar foto’s van de dame die binnenkort gaat rijden:

Gefeliciteerd! 3x goed. Als je nu achter de koelluchttunnel een van de draadjes van de slijtageindicatie met massa verbindt; gaat dan ook het juiste lampje branden?
Het lijkt me dat de spanningsregelaar niet meer goed werkt. Controleer eens of de aansluitingen echt wel kloppen? Als dat zo is, en je maakt de regelaar open, zet daarvan even een foto op het forum.