Grappig hoe zo’n gedateerd draadje weer nieuw leven wordt ingeblazen. Ik doe er graag aan mee, want ik ken deze auto ook. Maar dan van 25 jaar geleden toen hij nog rondreed in het Gelderse Rheden, bij zijn eerste Nederlandse eigenaar Berrie Zwartkruis (die daar trouwens voor zover ik weet nog steeds woont). Mede door deze ID is mijn voorliefde voor de eerste neus ontstaan.
Voor het laatst zag ik de ID in 1992 op het voorjaarstreffen van de Regio Arnhem op de Pinkenberg in Velp. Als ik het goed heb was Berrie Zwartkruis ook betrokken bij de oprichting van de ID/DS Club, althans ik meen me te herinneren dat hij als “heden voor de notaris verschenen” genoemd stond in het Huishoudelijk Reglement of de Statuten.
“Conduire une DS19 signifié: conduire dans un petit palais confortable et luxueux… Son confort est sans égal. C’est celui d’un avion qui ne quitterait pas le sol”
Totaal aantal Berichten: 364
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
concreet: nee, de dame staat al die tijd al in opslag.
Dat komt omdat eerst een ander project (2cvaz uit 68) af moest.
En zoals vaak, dat kost meer tijd dan gedacht, maar afgelopen najaar kon ik “opeens” de eend starten, een proefritje maken, apk regelen en de eerste km’s maken. Dakje open, dikke grijns, en weer 40 jaar terug in de tijd. Nauwelijks te geloven dat we toen ermee naar Napels of Wenen reden.
Daarna waren er nog wat andere klussen: druk met het werk, schuur opknappen, onderhoud aan de DS etc.
Dit voorjaar komt ze terug. Ik denk erover om eerst de auto zover aan te pakken dat proefritten mogelijk zijn om een indruk te krijgen van het geheel: hoe doet de motor het, hoe schakelt de versnellingsbak etc. (Toen ik de auto kocht was ze niet rijdbaar).
Daarna een plan maken: tot welk niveau wil ik gaan, wat zijn prioriteiten, wat is nodig zodat de uitstraling weer past bij 1958, welke veranderingen laat ik zitten omdat het bij de historie hoort, etc.
De reden dat ik oude draad reageert is toen ik mijn auto’s invoerde op deze forum stond direct onder mijn ds uit 58 jouw id uit 58.
Ook mijn project staat stil maar ik ben opzoek naar een sleutelruimte om deze auto opnieuw op te bouwen.
Ik weet nog niet of ik ze origineel bouwt zoals ze was is 1958 of voor een iets betrouwbare status zoals ze werden gebouwd in 1961.
Ik heb de auto nooit rijdend gezien ik heb hem in onderdelen gekocht dus elke hulp is gewenst.
Maar eerst zoekende naar een sleutelruimte in de omgeving van delft rotterdam.
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
@RvR
Wat een mooie bak. Heb je geen grotere foto’s? Ik kon hem hier ook niet tussen vinden ![]()
Bij de eerste neusen site moet ik mijn auto nog plaatsen. Maar ja verlopig rijd ze nog niet.
Aangezien de auto een NL-kenteken heeft en binnenkort wel zal rijden (neem k dan aan?) zou ik toch wel graag een grote foto hebben voor in het register!
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
en ik om d’r goed te kunnen bekijken ![]()
Dickesse: mist nog altijd het kapje van de plafonnier op de B-stijl?
De toenmalige eigenaar was daar toentertijd intensief naar op zoek. Vroege eerste neus onderdelen vond je toen immers bijna niet in Nederland.
“Conduire une DS19 signifié: conduire dans un petit palais confortable et luxueux… Son confort est sans égal. C’est celui d’un avion qui ne quitterait pas le sol”
Totaal aantal Berichten: 364
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
@rvr
wat een prachtige auto met een mooie kleurencombinatie. Je schrijft dat de auto in onderdelen ligt. Is dit de auto waarover in la Bombe geschreven is, en die een tijdje geleden te koop stond?
Waarom ligt de auto uit elkaar? Zo te zien is het een perfecte voiture.
Tussen de DS en ID zijn de verschillen, vooral technisch, vrij groot. Maar als je wilt weten hoe iets in elkaar zit, dan help ik je graag met foto’s.
@Gérard
de auto staat niet bij mij thuis, ik kan nu niet nagaan hoe het zit met de verlichting op de B stijl. Wel heb ik een aantal foto’s met details van het interieur gemaakt, en daar zit ook de beëindiging van de B stijl bij.
Ik vraag me af welke kleur op dat afdekblikje hoort: ik vond grijze, zwarte en gele verfsporen. Weet jij hier iets van?
Ook het materiaal waarmee de c-stijl is bekleed roept vragen op: is dat origineel of een latere namaak?
Tenslotte nog een leuk detail: het plaatje van de lokale dealer, daar hoort nog een afbeelding op van een beschermheilige voor reizigers (ben de naam even kwijt. Dat is een leuk doel voor Citromobile.
Tenslotte nog een leuk detail: het plaatje van de lokale dealer, daar hoort nog een afbeelding op van een beschermheilige voor reizigers (ben de naam even kwijt. Dat is een leuk doel voor Citromobile.
De beschermheilige is Christoffel ( ook wel bekend als Christoffelpenning) zit toevallig ook op het klepje van het handschoenenkastje van mijn 11BL

Da’s niet toevallig hoor, hebben heeel veel Franse klassiekers. Ook mijn DS heeft St. Christoffel op ‘t dashboard! Blijkbaar doet de beschermheilige goed zijn werk, de Snoek is nog steeds op de weg na 37 jaar!
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Totaal aantal Berichten: 25829
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Christoffel de beschermheilige van de reizenden!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nee maar de eerste auto’s was het plaatwerk dikker dus plaatwerk ziet er redelijk goed uit maar heeft ook zijn aandacht nodig maar de bodemplaat instapdorpelsen dakrand moet vervangen worden.
Daarnaast is de versnellingsbak niet origineel het is een handgeschakelde i.p.v. een half automaat.
het stuurhuis is van een later type ik geloof dat toen de stang van de cilinder 21 mm was en later 19mm.
Mijn is verteld dat als je een nieuwer type stuurhuis plaatst de auto qua sturen erg zenuwachtig is.
Deze auto heeft ook nog 2 hydraulische pompen een hoge en een lage drukpomp de laatste zit gecombineerd op de waterpomp ook deze moet nog gereviseerd worden. Tevens is het elektrisch systeem 6 volt.
Ook is het hydraulisch systeem uiteraard een rood systeem dus alles vastgeroest kortom er is nog genoeg werk aan deze dame en niet alle onderdelen zijn makkelijk te vinden. Wel weet ik dat Citrotech in Oldenbroek veel onderdelen voor dit type auto heeft.
Echter ik twijfel nog of ik haar origineel maakt of ombouw voor een later type zoals ze gebouwd werden in 1961.
Ik hoop ook dat andere eigenaren van eerste neuzen mijn advies kan geven wat ik in hun ogen het beste kan doen.

