3 van de 10
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Grote Beurt geven
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 19 januari 2011 03:21 AM
  [ # 31 ]

Of koud

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 19 januari 2011 06:51 AM
  [ # 32 ]
Han S schreef:
camemBert schreef:

Pardon, bij de IE moeten de kleppen koud gesteld worden.

 

Verschilt dat dan bij de een of de andere type motor? Ik heb hier een origineel instructieboekje liggen van de D Special/D Super en dat vermeldt: klepspeling warm te meten in mm 0.25 om 0.20.

Ik heb me hier ook een poosje over verbaasd, vooral omdat voor de non-IE’s de cijfers voor zowel warm (voorkeur) als koud gegeven worden.

Toen ik zelf toch eens probeerde de speling op mijn IE / BVH in warme toestand te doen werd het wat duidelijker: het kán gewoon niet. Vanaf het moment dat je de warm gereden motor uitzet totdat je eindelijk kunt beginnen aan de kleppen moet er zoveel losgesleuteld worden dat de motor dan allang niet meer op bedrijfstemperatuur is. Welke temperatuur je dan wel overhoudt hangt ook nog eens erg af van de sleutelsnelheid.

Ik stel me voor dat men bij het schrijven van de instructies bepaalde dat deze variatie groter was dan de afwijking die koud stellen geeft.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 januari 2011 11:42 AM
  [ # 33 ]

Volgens mij hebben de 23 IE’s natrium gevulde kleppen. Maar dat weet ik niet zeker.

BTW ik vind 25 om 20 wel ruim…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 19 januari 2011 11:46 AM
  [ # 34 ]

Ik ook. Een IE koud stellen op 0,15 inlaat, 0,20 uitlaat. Ook op lpg!
Het stellen van een IE dient koud te gebeuren vanwege de natrium gevulde kleppen. Dat is de enige reden voor koud stellen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 19 januari 2011 08:11 PM
  [ # 35 ]

Ik wil het wel van je aannemen, maar ik snap het niet…: waarom zou je natrium-gevulde kleppen beter koud kunnen stellen?

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 19 januari 2011 08:37 PM
  [ # 36 ]

Overigens lijkt het warm stellen mij logisch omdat de motor tijdens het rijden ook niet koud blijft.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 januari 2011 10:05 PM
  [ # 37 ]
nltecoko schreef:

Ik wil het wel van je aannemen, maar ik snap het niet…: waarom zou je natrium-gevulde kleppen beter koud kunnen stellen?

omdat die anders uitzetten dan massieve.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 19 januari 2011 11:00 PM
  [ # 38 ]

Allicht, maar juist daarom: hoe een klep - van welk materiaal dan ook -  uitzet, en de verhouding tot de rest van de kop, is minder relevant naarmate de omstandigheden (waaronder vooral temperatuur) waarbij je hem stelt dichter bij de werk-omstandigheden komen.
Heet stellen lijkt mij daarom altijd nauwkeuriger. Enfin, zo zag ik het tot heden en ik ben nog niet helemaal overtuigd van mijn ongelijk…

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 19 januari 2011 11:05 PM
  [ # 39 ]

Ik wel. 90% van de constructeurs schrijven koud stellen voor omdat koud koud is en ja, wat is warm? 80 graden? 90 graden? of olietemp van 100 graden? Niet goed te meten en wél van invloed! Koud is gewoon koud.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 19 januari 2011 11:24 PM
  [ # 40 ]

Ja, dát schreef ik dus vanochtend om 06:51 ook al. Zijn we het dan tóch eens?

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 20 januari 2011 02:32 PM
  [ # 41 ]
nltecoko schreef:

Toen ik zelf toch eens probeerde de speling op mijn IE / BVH in warme toestand te doen werd het wat duidelijker: het kán gewoon niet. Vanaf het moment dat je de warm gereden motor uitzet totdat je eindelijk kunt beginnen aan de kleppen moet er zoveel losgesleuteld worden dat de motor dan allang niet meer op bedrijfstemperatuur is.

Zo had ik het nog nooit bekeken, klinkt logisch

nltecoko schreef:

Welke temperatuur je dan wel overhoudt hangt ook nog eens erg af van de sleutelsnelheid

Elke keer lijkt het weer sneller te gaan, tot je weer iets uit je handen laat glippen….

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 20 januari 2011 07:37 PM
  [ # 42 ]

Ik stel altijd koud (0.15 / 0.20) want dan brand je tenminste je handen niet! Smile

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 25 januari 2011 11:09 AM
  [ # 43 ]
bogaard77 schreef:

1.: als je een filter gaat doen ook de dekselpakking en de rubbers voor op het asje. NIET de aftapstop eruitdraaien. Als die niet lekt, lekker dicht laten.
Olie aftappen door het deksel los te draaien.

Welke rubbers voor op welk asje? Als ik in het WPH kijk, handeling 223-1 vervangen oliefilter, zie ik niet wat jeb edoelt. Wél het filter en de pakking worden genoemd, maar geen rubbers of asje.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 25 januari 2011 11:30 AM
  [ # 44 ]

Voor IE zijn er twee soorten contactpunten, één voor IE’s tot oktober ‘71 en vanaf oktober ‘71. Waarin zit het onderscheid? Mijn IE is van november ‘70 dus ik zou de eerste soort moeten hebben, maar hoe weet ik dat zeker? Welk ander onderdeel is bepalend voor het type contactpunten?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 januari 2011 11:34 AM
  [ # 45 ]

oud model punten zijn precies spiegelbeeld van nieuwe punten. Het verschil zit in de verdeler/grondplaat. Trouwens, wie wil er nog met puntjes aan de gang als er 123 of ander elektronisch bestaat…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
3 van de 10
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook