





















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
furriegurrie schreef:waarom tape je het snijgedeelte van de metaal/houtboor niet een cm of 2 in en steek je de schacht van de boor in het gat ipv de punt??? (intapen om je vingers te beschermen)
Maar dan steek je juist het massieve deel van de boor in het gat, in plaats van het deel dat zo lekker makkelijk breekt. Kan je er toch net zo goed een metalen pin in duwen? Of zie ik iets over het hoofd?
Volg je hart, gebruik je hoofd.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
jantje1948 schreef:Als je de dynamo weghaalt kom je er veel makkelijker bij. (Is trouwens ook niet zo’n fijne klus)
Wet van behoud van ellende
Volg je hart, gebruik je hoofd.





















Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
De boor breekt niet omdat het zo weinig materiaal is maar omdat het gehard is.
Daardoor is het staal veel brosser.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Aha. En maakt het dan nog uit of het een hout-, metaal- of betonboor is?
Volg je hart, gebruik je hoofd.





















Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
beetje afhankelijk van de kwaliteit van je boortjes maar normaal gezien is de metaalboor het meest gehard.
Betonboor zou ik niet nemen. Daar is de punt gehard (vaak zo’n inzet snijplaatje) en de rest is eigenlijk helemaal niet zo hard. De steel is eerder taai om te voorkomen dat het boortje kapot spat bij boren in de hamerstand in beton.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het zijn standaard piranha-boortjes. Ik ga dan wel voor de metaalboor. Bedankt voor de info.
Volg je hart, gebruik je hoofd.


Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 29-12-2007
- ID/DS DSuper5
- ID/DS ID 21 F break
ik gebruik gewoon een spijker waar ik de punt van afslijp
citroen DS , what else..






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Hoe meer de diameter van 6mm afwijkt, hoe schuiner de pen/spijker/boor in het gat zit, hoe minder nauwkeurig het bepalen van het juiste moment van statische voorontsteking. Of zijn dat te verwaarlozen afwijkingen? Lijkt me niet.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Speling opzoeken en midden van de speling nemen.
Beetje onzinnige discussie over het materiaal, je moet gewoon een beetje elegant werken en niet vergeten de pen er uit te halen
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper


Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 29-12-2007
- ID/DS DSuper5
- ID/DS ID 21 F break
Mijn spijker is 5 mm en volgens mij scheelt het minder als 1 graad.
Gisteren nog gedaan bij een 70er IDtje
Loopt perfect!
citroen DS , what else..
Arno, welkom en leuk dat je ook mee doet op het forum.
Egbert
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














































Totaal aantal Berichten: 43463
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik gebruik gewoon een bdp meter met een meetklokje….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 29-12-2007
- ID/DS DSuper5
- ID/DS ID 21 F break
Yep,
Bij mijn SM hebben we het ook zo gedaan, maar bij de DS werkt de spijker prima!
Dankjewel Egbert
citroen DS , what else..









Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
@waterman: Is dat een standaard stukje gereedschap of heb je dat zelf gemaakt?














































Totaal aantal Berichten: 43463
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is een origineel stuk speciaal gereedschap wat we hebben laten namaken door een instrumentmaker. Voor de SM hebben we het ook.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste