10.000 KM? En hoe is dat berekend? Ik vind het maar moeilijk te geloven namelijk. Ik heb weleens berekeningen gemaakt, maar kwam dan meestal uit op zo’n 12.000 tot 15.000 per jaar. En ik rijd zo’n 10.000 tot 12.000.
Misschien moet ik er nog eens een berekening aan wagen. Maar dat kan wel wachten tot ik écht een andere auto nodig heb.



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
jaco schreef:10.000 KM? En hoe is dat berekend? Ik vind het maar moeilijk te geloven namelijk. Ik heb weleens berekeningen gemaakt, maar kwam dan meestal uit op zo’n 12.000 tot 15.000 per jaar. En ik rijd zo’n 10.000 tot 12.000.
Misschien moet ik er nog eens een berekening aan wagen. Maar dat kan wel wachten tot ik écht een andere auto nodig heb.
Op hun site staat een rekenmodule, onder “verkoop”-“diesel”. Even gegevens invoeren en dan zie je dat het omslagpunt inderdaad vrij laag ligt….
Dank Bonetone. Ik ga eens kijken.
Okee, hier mijn berekening.
Deze afgezet tegen deze. Voor de benzineprijs ben ik uitgegaan van mijn vaste pomp: €1,61 voor Euro95 en €1,35 voor Diesel.
Bij 10.000 KM per jaar ben ik met de Diesel 230,- duurder uit, bij 12.000 ben ik ook nog altijd 101,- duurder uit. Het omslagpunt ligt op 13.566 KM.
Maar goed, als een diesel makkelijker te vinden is dan een benzine (wat bij Breaks volgens mij wel opgaat), dan €100,- à €200,- per jaar aan meerkosten misschien acceptabel.
Zoals gezegd, ik ben nu niet op zoek. Maar mocht ik toch de aanschaf van een break overwegen dan kan ik deze info prima gebruiken.



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Vergeet ook zéker het verschil in wegenbelasting niet mee te nemen in zo’n berekening. Dan scheelt ‘t nog wel wat meer dan 200 EUR, gok ik.
Way out in the water, see it swimming.
Dat verschil in wegenbelasting is natuurlijk meegenomen in de rekenmodule. Je voert gewichtsklasse, benzine c.q. dieselprijs en aantal kilometers in en het programma berekent het omslagpunt.
Het probleem met de twee auto’s uit bovenstaande berekening is dat de diesel zwaarder is en in een hogere gewichtsklasse valt. Waren ze beiden even zwaar geweest, dan was de diesel duidelijk voordeliger.
Maar we gaan nu off-topic.



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Hmm, nog één offje dan: hoe kan het dan dat je je provincie niet hoeft in te voeren? Want ook dit is van belang voor de hoogte van de belasting.
Way out in the water, see it swimming.
Dat is waar, maar die verschillen komen niet op honderden euro’s per jaar natuurlijk. Dat gaat om enkele euro’s per maand.
ken je die van dat stel dat ging scheiden omdat hij een CX had gekocht? (pag 321) ze gingen niet!! (scheiden)






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
yke schreef:ken je die van dat stel dat ging scheiden omdat hij een CX had gekocht? (pag 321) ze gingen niet!! (scheiden)



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Fantastisch Voor het geval de advertentie straks is verwijderd:
Way out in the water, see it swimming.
Gaaf!




Totaal aantal Berichten: 227
Geregistreerd: 08-03-2010
- Ami ami 6 berline
- CX 2400 GTi
Had het ook al gezien. Toch leuk dat ie dat zo kenbaar maakt
jaco schreef:Okee, hier mijn berekening.
Deze afgezet tegen deze. Voor de benzineprijs ben ik uitgegaan van mijn vaste pomp: €1,61 voor Euro95 en €1,35 voor Diesel.
Bij 10.000 KM per jaar ben ik met de Diesel 230,- duurder uit, bij 12.000 ben ik ook nog altijd 101,- duurder uit. Het omslagpunt ligt op 13.566 KM.Maar goed, als een diesel makkelijker te vinden is dan een benzine (wat bij Breaks volgens mij wel opgaat), dan €100,- à €200,- per jaar aan meerkosten misschien acceptabel.
Zoals gezegd, ik ben nu niet op zoek. Maar mocht ik toch de aanschaf van een break overwegen dan kan ik deze info prima gebruiken.
De vraag is dan nog wat je bij het verbruik ingevoerd hebt, ik heb 1 op 10 voor benzine en 1 op 14 voor diesel aangehouden. Dan is diesel inderdaad iets duurder, omslagpunt ligt bij 11584 km.
Het is bij deze vergelijking denk ik vooral een kwestie van wat je fijner vindt rijden want de verschillen zijn erg klein. Als je nu bv. 20k per jaar rijdt is diesel 500 euro goedkoper.