Nou…
Ik zelf ben ook een groot liefhebber van zowel Jag XK120 en citroen DS/ CX…
Allebei als mijn 1e 2 voitures, zou ik helemaal geen nee zeggen en elkaar niet misstaan
Ik ben al gelukkig met mijn CX.
De tank er gisteren in gefreubeld, ging prima en vandaag de kleppen in de kop gemonteerd en de kop op het blok gezet. Morgen verwacht ik dat madam weer loopt. En Egbert, ik heb het lekker buiten gedaan en waterman, ik heb nieuwe klepseals gebruikt.
En wat ik ook nog even kwijt moet: het sleutelen aan een Jaguar XJ6 is een stuk makkelijker, alles zit niet zo ver weg en je kunt overal goed bij als je zulke grote klauwen hebt als ik. Ik heb de hogedrukregelaar van de DS er uit gesleuteld om de voorraadbol te vervangen, maar wat een geklooi daar diep beneden. Waterman zei het negen maanden geleden al: als je dagelijks aan zo’n ding moet sleutelen wordt het een stuk minder gezellig. Een benzinepompje vervangen, al dat geknoei daar rond de motor, weinig of geen ruimte om er bij te komen. De startmotor vervangen, bij de Jag pak je hem er zo uit, twee bouten los en je vangt hem zo op. Raar volk die Fransozen.
Die Engelsen zijn weer op een heel andere manier prettig gestoord. Ik ga naar bed.





























Totaal aantal Berichten: 10492
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De drukregelaar? Wees blij dat je geen ie met oliekoeler hebt!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
O-ringen vervangen van een de oliekoeler van een ds injectie halfautomaat…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Aan de andere kant, je went er ook aan. In het begin is de ontlastschroef losdraaien al een hele toer, na een tijdje weet je niet beter.












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman schreef:O-ringen vervangen van een de oliekoeler van een ds injectie halfautomaat…
![]()
4 uurtjes…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Kijk, dat is ruim een jaar geleden, de motorkap zit met vier boutjes vast, de radiateur is zo weg en dan pak je in een uur de motor er uit. Ik heb 35 a 40 jaar terug veel aan DSsen gesleuteld en was het allemaal een beetje vergeten. Daarbij ben ik niet groot, maar mijn handen zijn een beetje flink en daar heb je last van, kracht is geen probleem maar soms past het niet.
waterman schreef:O-ringen vervangen van een de oliekoeler van een ds injectie halfautomaat…
![]()
Waar zit die oliekoeler en waarom is dat zo’n rampklus?






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Aan de linkerkant van het blok, ergens schuin onder de linkerveerbol. Het zit daar al behoorlijk vol, dus je kan er niet zo lekker bij. (To put it mildly)
Volg je hart, gebruik je hoofd.





























Totaal aantal Berichten: 10492
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Foutje, als er een oliekoeler zit wordt de drukregelaar tegen de linkerkant van de bak gemonteerd. Dat is dan weer een stuk gemakkelijker.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Brian schreef:Aan de linkerkant van het blok, ergens schuin onder de linkerveerbol. Het zit daar al behoorlijk vol, dus je kan er niet zo lekker bij. (To put it mildly)
De revue technique zegt: “bouw het blok uit…”
De klaagbaak laat je vechten vanonder uit de auto..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom het allemaal zo krap is daar onder de motorkap. Er is ruimte zat maar sommige onderdelen zitten op bijna onbereikbare plaatsen. Maar dat zal te maken hebben met het feit dat het aanvankelijk helemaal niet de bedoeling was om de vier in lijn motor te gebruiken schat ik.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
WPH zegt, verwijder accu, accusteun, dynamo, veerbol en wat leidingkjes/slangen. Klinkt dus een stuk simpeler dan het in werkelijkheid is.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Deze had het toch moeten worden, volgens deze website: http://www.thoroughbred-cars.com/cars/france/citroen/Citroen DS.htm
(even de hele link copieren en pasten)






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Zou best kunnen, maar ik had altijd begrepen dat het probleem zat in de koeling en niet in de gebreken genoemd in de link
Volg je hart, gebruik je hoofd.