@Arjan: Het beste kun je de band eraf halen de binnenkant van de velgranden GOED schoon schuren, met schuurlinnen desnoods spuit je de binnenkant in met een blanke arylaat verf die van de Action is goed genoeg hiervoor, band op de velg zetten of laten zetten en de lekkage is weg, al het andere zijn lapmiddellen, moet je niet willen.
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS

Totaal aantal Berichten: 27979
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het liefst doe je zoiets natuurlijk bij een bandenwissel.
Maar als het echt hard leeg blijft lopen dan gaan we dat zeker doen.
harry45 schreef:@Arjan: Het beste kun je de band eraf halen de binnenkant van de velgranden GOED schoon schuren, met schuurlinnen desnoods spuit je de binnenkant in met een blanke arylaat verf die van de Action is goed genoeg hiervoor, band op de velg zetten of laten zetten en de lekkage is weg, al het andere zijn lapmiddellen, moet je niet willen.
Die bandenkit is zeker geen lapmiddel. Ik had vroeger ook altijd langzaam leeglopende TRX’en (die al wat op leeftijd waren). Tegenwoordig laat ik ze bij de montage altijd even met wat kit insmeren en ik hoef vrijwel nooit meer bij te pompen. Echt een aanrader.
CX GTI turbo2, campers: VW T4 2.5tdi 660.000km, VW T5 2.5tdi 510.000km
gehad: VW1302, VW Golf 1100, CX2000, BX16TRS, BX TurboDiesel

Totaal aantal Berichten: 3914
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
freek schreef:Tegenwoordig laat ik ze bij de montage altijd even met wat kit insmeren en ik hoef vrijwel nooit meer bij te pompen. Echt een aanrader.
ik had dus hetzelfde, en deze oplossing werkte bij mij ook.
bij een volgende band doe ik dat van te voren en niet meer achteraf !!
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

- CX 25 GTi Turbo 2
Volgens mij toch eigenlijk wel een lapmiddel hoor, maar dat maakt verder niet uit. Het kan prima dienen als oplossing.
Maar zeker bij oude velgen kan het geen kwaad om de boel even op te schuren en weer strak te maken.
Ik dacht zelfs dat de dealer het bij mij Xsara het er toen gewoon standaard tussen had gedaan. Dan kan je het in elk geval niet fout doen

Totaal aantal Berichten: 54
- ID/DS DSpécial
- CX 25 GTI Automatic
- XM V6 VSX
- Xantia Break 1.8 16V Plus
Ik ben ook te maken gehad met een langzaam leeglopende voorband van m’n CX GTI. Toen zijn eerst de velgranden geschuurd, want dat is meestal de oplossing, maar bij mij hielp het niet. Bij mij bleek het ventiel niet helemaal goed, want na vervanging van het ventiel was het langzaam leeglopen wel verholpen.

- CX 25 GTi Turbo 2
Gister ben ik samen met een monteur eigenlijk de hele dag aan de CX bezig geweest.
1 van de punten waren de voorbanden / velgen.
Nadat de TRXen van de velgen af waren de velgraden geschuurd en opnieuw gespoten met zinkspray en velgenlak.
De velg raden waren eigenlijk nog best netjes.
Het vermoeden gaat eigenlijk dat er ongelukkige loodjes op de randen zaten en bij 1 van de velgen was het ventiel ook niet helemaal betrouwbaar.
De banden zijn uiteraard ook gecontroleerd van binnen en buiten en dat ziet er allemaal goed uit.
Na het plaatsen van de banden natuurlijk nog even gebalanceerd, en op de terugweg was er op de snelweg geen enkele trilling te voelen
We hebben ook even gekeken naar de olie lekkage bij de intercooler. Het was duidelijk dat de olie hier vandaan kwam, want het was alleen daar flink vettig en niet hoger.
De intercooler er maar eens onderuit gehaald en goed schoon gemaakt. Van binnen eigenlijk nog best netjes, maar toch zover mogelijk schoon gemaakt. Door de jaren heen komt er ook aardig wat troep aan de buitenkant, dat is er nu ook weer vanaf, oftewel meer koeling
De slangen ook schoon gemaakt en alles met nieuwe slangenklemmen vast gezet. Daarbij zijn ook een aantal slangen klemmen aan de bovenkant vervangen. Het gasklephuis is van binnen in elk geval nog wel schoon.
Bij het terug plaatsen van de intercooler ook de rubberflap die daar zit om de lucht te begeleiden terug geplaatst zoals die hoort te zitten, want deze hing te laag waardoor de lucht niet allemaal naar de intercooler werd gestuurd.
Om de benzine geur maar eens aan te pakken had ik bij CX Basis nieuw ringen besteld voor bovenop de tank.
Oftewel via de inspectieluikjes in de achterbak zijn de 2 ringen vervangen.
Het valt overigens niet helemaal mee om de lastige ijzeren afsluit ring weer op zijn plek te krijgen in de kofferbak die dan vol benzine damp hangt
Goed met 4 handen kom je een heel eind.
Ik heb de auto nog niet afgetankt, dus ik weet nog niet of het probleem nu weg is, maar na het verwijderen van de dop in de bodem van de kofferbak werd in elk geval duidelijk dat de ring bij de aanzuinig van de pomp niet goed was.
In de documentatie maar eens opgezocht hoe het CO bij een T2 met kat nu precies afgesteld moest worden.
Zover ik begrepen heeft heeft het afstellen met een CO meter in de uitlaat geen zin gezien de kat ervoor zorgt dat er weinig CO uit de uitlaat komt.
Het aftellen gaat met een extra stekker die los hangt bij de accu in de buurt. Hier hoort een voltage tussen de 5.3 en 7.3 volt te staan. Na meten bleek hier eerst zo’n 10.4 volt op te staan.
Door simpelweg aan de stelschroef op de LMM te draaien is was het voltage precies in in het midden te regelen, 6.3 volt dus.
Ik heb nog te weinig kunnen rijden om te kunnen zeggen of het nu verschil maakt of niet, maar de motor is nu in elk geval afgesteld zoals in de documentatie beschreven stond
Dat was even een korte samenvatting van een redelijk lange dag, bij een CX krijg je natuurlijk met van alles te maken waardoor dingen langer duren waar je op hoopt

Totaal aantal Berichten: 7616
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Goh - aan alles is gedacht. Grappig - CO afstellen met een volt-meter.

- CX 25 GTi Turbo 2
Ik weet niet of het CO zo echt afgesteld is.
Maar de CO meten bij de uitlaat heeft geen zin door de kat. Die overigens nog goed werkt gezien de CO erg laag was.
Het afstellen zo is wel heel eenvoudig
Het zit in elk geval wel weer anders dan bij een katloze T2.
Hoezo heeft dat geen zin dan, het gaat toch voor de meting nog steeds om wat er bij de uitlaat aan CO uitkomt?
Ex: CX 22 TRS, CX 25 GTi Turbo 2
Huidig: C5 X Hypnos

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Da’s waar. Maar die meting zegt verder niets over de afstelling van de motor. En soms wil je daar toch iets van weten ...

- CX 25 GTi Turbo 2
Hoe het precies zit weet ik niet…
Na de kat meten heeft geen zin in elk geval. Het CO is aan het einde van de uitlaat waar je normaal meet maar 0.03. Terwijl een normale T2 volgens mij zo rond de 3 is.
Volgens de documentatie kan je wel CO meten, alleen dat moet dan bij een speciaal gat in de uitlaat ergens voor de kat. Alleen die schroef wilden we er niet uit draaien na ruim 20 jaar met het risico iets af te breken, want die kan schat ik toch wel behoorlijk in.
Overigens afgelopen zondag de CX ook nog even een detail beurtje gegeven.
Na het wassen eerst maar eens mijn nieuwe Polish uitgeprobeerd. Namelijk: Poorboys World Professional Polish
Daarna de Natty paste wax van Poorboys World.
Ondertussen ook nog eens alle zwarte delen meegenomen
Daarna nog even wat foto’s geschoten. Helaas niet super veel glans door een al wat zwakker avond zonnetje.
De rest van de foto’s zijn te vinden in het album
Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben met mijn nieuwe Polish. Het werkt erg makkelijk, zelfs in de warme zon, maar daar staat het merk Poorboys World dan ook om bekend.
Het doet ook wat het beloof, het haalt echt krassen weg of ze vallen veel minder op. Daarbij krijg je een diepere glans in de lak.
Gezien de CX binnen staat hoop ik dat het een tijdje mee mag gaan

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ziet er goed uit - zeker ook op de spoiler en de zwarte strips. Nu weer vlug naar binnen voordat ie stoffig wordt!

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ziet er goed uit Arjan! Hoewel de naam “Poorboys World” niet veel goeds belooft…
Over de LMM: zit daar dan een stelschroef op? Aan de buitenkant zichtbaar? Kan me niet herinneren dat ik een schroef gezien heb… Of is dat alleen op de T2?
En is die losse stekker voor afstellen ook iets typisch voor de T2?

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ziet er zeker goed uit, wil je mijn auto ook eens doen?